In het derde en vierde kwartaal van 2011 is de vraag naar ict-specialisten nauwelijks gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen op de ICT-arbeidsmarkt 4e kwartaal 2011' door detacheerder Yacht. Vanaf het begin van 2011 gemeten is de vraag wel op vrijwel alle functies toegenomen, behalve op die van projectleider en projectmanager. Deze zijn respectievelijk 17 procent en 9 procent minder gevraagd dan in dezelfde periode in 2010.
In het eerste en tweede kwartaal 2011 was de totale groei op ict-functies nog fors. Waar gedurende het hele jaar de branches overheid en zorg t met respectievelijk 38 en 23 procent ver achterblijven in aantallen ict-vacatures, laten industrie & energie en telecom nog steeds een fraaie groei zien van respectievelijk 48 en 45 procent. De groei in die branches neemt echter vanaf het derde kwartaal geleidelijk af.
Afnemende groei
In de branche financiële dienstverlening is de eerste twee kwartalen een stijging zichtbaar van 6 procent. In het vierde kwartaal is de groei echter negatief, namelijk -9 procent ten opzichte van 2010. Dit komt vooral omdat vorig jaar het aantal vacatures juist sterk steeg in het vierde kwartaal. De zakelijke dienstverlening laat een afnemende groei zien; van een groei van 15 procent in de eerste twee kwartalen naar 11 procent tot en met november 2011.
De projectmanager werd in het begin van het jaar nog wel gevraagd, maar daarna zakten de aantallen vacatures voor projectleiders en projectmanagers al snel terug. De afname van vacatures voor projectleiders neemt zelfs af met 21 procent in het tweede kwartaal tot 17 procent minder vraag in november.
Outsourcing, agile en cloud
‘De vraag naar technisch specialisten in de ict stijgt nog steeds', meent Erik-Jan Monshouwer, competence director ICT bij Yacht. ‘Dat zien we zowel aan de ontwikkelkant, als aan de beheerkant. Zo worden er meer administrators, engineers, ontwikkelaars, testprofessionals en analisten gevraagd. Dat de vacatures voor projectleiders en projectmanagers zijn afgenomen, zien we terug aan de aanbodkant; er bieden zich veel zelfstandigen aan op deze functies. Generieke projectmanagers zitten nu echt in de gevarenzone, maar projectmanagers met specifieke branche- of productkennis kunnen nog prima aan de bak komen. De vraag naar ervaring is nog steeds bij alle functies groot, wat het moeilijk maakt voor starters in het vak. Het is voor professionals in het ict-vak, meer dan ooit, zaak om bij te blijven in nieuwe methodieken en technieken en de ontwikkelingen te volgen op het gebied van bijvoorbeeld outsourcing, agile-scrum en de gevolgen van werken in de cloud en in ketens.'
Jezelf blijven ontwikkelen
Volgens Monshouwer staat een hoge en licht toenemende vraag op de markt naar ict-professionals tegenover een beperkte groep ict'ers die actief naar ander werk zoekt. Uit het onderzoek ‘Beroepen en Arbeidsmarkt Survey' van Yacht blijkt dat slechts één op de dertien ict-professionals actief op zoek is naar een andere werkgever. Bij andere doelgroepen is dat één op de negen. Tweederde van de ict-professionals is niet actief op zoek naar een andere werkgever, maar overweegt wel een overstap als zij een goed aanbod ontvangen.
Monshouwer: ‘De belangrijkste reden om actief naar een nieuwe baan uit te kijken is, naast het salaris, het zoeken van een nieuwe, inhoudelijke uitdaging in de werkzaamheden. Over het algemeen is de ict-professional loyaal en redelijk honkvast. Dat is mooi, maar je loopt dan het risico dat je ontwikkeling stokt en je geleidelijk inboet aan waarde voor je werkgever en uiteindelijk voor jezelf. Blijf jezelf dus ontwikkelen, is mijn advies aan ict-professionals.'
Op het gevaar af dat ik in herhaling verval: waarom worden projectmanagers tot ICT-er gerekend?
Het gaat hier om generieke projectmanagers. Een projectmanager is mijns inziens per definitie geen IT-er. Hij managed een project. Dat dit toevallig een ICT project is, soit.
Of ben je als projectmanager in de chemische sector ook meteen chemicus, en als projectmanager bij een bank bankier?
Inderdaad als helpdesker in de chemische sector ben je ook meteen chemicus en als systeembeheerder bij een bank ben je ook meteen bankier, soit.
Een (project)manager kan niet zonder kennis van de activiteiten die gemanaged worden. Managen is geen adminstratieve taak. Helaas zijn er veel project-managers die weinig kennis van de materie hebben. Hierdoor mislukken veel projecten
@Frits … dat is niet wat ze mij ooit geleerd hebben bij de cursussen project management. Om een project te managen, zou je op aan moeten kunnen van je projectteam; als manager hoef je alleen maar te managen, en je niet met de inhoud te bemoeien.
Op het moment dat je je als projectmanager moet gaan bemoeien met de inhoud, stel je daarmee indirect het functioneren van je projectleden ter discussie.
____
tot zover de theorie die ze me ooit wijs hebben proberen te maken; in praktijk is het inderdaad wel handig dat je als projectmanager een beetje inhoudelijke kennis van zaken hebt, zodat je dingen op waarde kunt schatten. Maar … terug naar mijn oorspronkelijke vraag: ben je dan meteen ICT-er?
@Pavake: Als je kijkt waarom projecten mislukken dan is het meestal gebrekkig project-management. Bijna alle project-managers hebben een cursus gevolgd, dus dat zal het probleem niet zijn. Hoe is het mogelijk dat een project-manager een goed plan kan maken en activiteiten kan inschatten als hij/zij niet weet wat de inhoud is. Er is een groot verschil tussen je niet met de inhoud bemoeien en totaal geen idee hebben van de inhoud. Ik zeg dus niet dat een project-manager zich met alle details en inhoud moet bemoeien maar wel moet weten wat de inhoud is.
@Frits: nu komen we op een heel ander vlak uit: wat is goed projectmanagement?
Ik heb al heel veel projectmanagers meegemaakt, die aan de “professionals” vragen hoe lang het ontwikkelen of testen van een feature duurt. Het eerste wat ze vragen als ze horen hoeveel tijd het kost: kan het niet sneller ???
Waarom vraag je het dan de professional? Zelfs bij overleggen historische data, of wanneer we de schattingen met meerdere vakgenoten gemaakt hebben krijg je deze vraag.
Wat blijkt, 9 van de 10 keer hebben ze al commitments afgegeven naar stuurgroep of management wanneer iets klaar is, gebaseerd op hun eigen inschatting. Dit staat los van of ze inhoudelijk kennis hebben of niet.
Er zijn mijns inziens nog steeds teveel projectmanagers die vooral voor eigen carrière gaan, en over de rug van de projectleden proberen punten te scoren bij hun managers.
Als ik aangeef dat ik voor een taak X uur nodig heb, mag de projectmanager mij erop aanspreken wanneer ik dat niet haal.
Echter, wanneer ik aangeef X uur, en de projectmanager communiceert 0.8*X, dan kan hij de …. in wat mij betreft.
Hiervoor hoeft hij geen inhoudelijke kennis te hebben, daarvoor heeft hij de professionals in zijn team zitten
Even terug naar (de kop van) het artikel via de volgende vraag: Wat is een ICT generalist? Ik dacht altijd dat dit een professional was die op meerdere vlakken in relatie met ICT ingezet kan worden. Denk aan consultancy, procesinrichting, -ontwikkeling en -implementatie, analyse, beleid en evt. ook projectleiding. Bij een generieke projectmanager denk ik eerder aan een allround PM die meerdere methoden en technieken beheerst om een project te leiden (PRINCEII, Agile, Scrum, Lean etc.) en dat is volgens mij wat anders dan een ICT generalist. Overigens ben ik het met PaVaKe eens dat een projectmanager vooral verantwoordelijk is voor het resultaat (OTOBOS) en niet voor de inhoud. Daar heb je een team van professionals voor.
Leuk verhaaltje van yacht natuurlijk. Alleen…. Ik kom bij yacht steeds minder PM’s tegen die een gedegen E2E ketenvisie en ervaring bezitten maar zich wel PM mogen noemen.
Heb je het over ‘een methodiek’ die een PM zou moeten beheersen dan zou je als eerste personeel moeten hebben die weten waar ze het over hebben. Zolang je personeel heb die ander personeel moet ‘assessen’, maar geen kennis van zaken heeft of van de markt, dan worden dit soort artikeltjes niet meer dan kruissbestuiving natuurlijk.
Generalisten hebben het niet zo zeer moeilijk als anderen die moeite hebben in de huidige markt. Dat zit hem a: in onvermogen mensen weg te kunnen zetten en b: niet weten hoe je goed en gedegen personeel op werkelijke waarde te kunnen schatten en deze weg te zetten.
Misschien een blik in de spiegel een goed idee?
@ Pa Va Ke
Mijn ervaring hier is dat je de plank een tikje mis slaat. Je hebt projecten en je hebt IT projecten. Als je als generiek PM een IT project wil managen zul je in de materie thuis moeten zijn. Dat geld voor een IT PM natuurlijk ook in andere trajectvormen.
ICT-generalist?
Meneer Monshouwer zegt dat ICT-professionals zich moeten blijven ontwikkelen maar de vraag is hoe en waarin?
Als eerste is het certificeren een commercieel feestje – alleen het doen van de examens loopt al flink in de papieren – waarvan de geldigheid uiteindelijk ook nog eens beperkt is. Alleen het bijblijven kost dus de nodige tijd en geld en dan zal ik het nog maar niet hebben over het verder ontwikkelen, lees het verbreden van je kennis. Maar laten we het eens omdraaien, hoeveel specialistische kennis zit er bij HRM om de juiste man/vrouw te selecteren voor de opdracht?
In de praktijk gebeurt het namelijk nog te vaak dat degene die vraagt en selecteert niet dezelfde is die het werk moet doen, het selectieproces gebeurt op grond van een paar steekwoorden waarbij men wel de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Hierdoor wordt steeds meer op de ‘zachte kant’ van het vakgebied geselecteerd waardoor het niet meer om de kennis maar de kennissen gaat, zeg maar de 12 ambachten en 13 ongelukken specialisten. De ‘dode vis’ projecten herken je dan meestal ook al aan de resource vraag om specialisten, per direct beginnen en tegen het laagste tarief.
De Amerikanen hebben hier een mooie uitdrukking voor: Fucked Up Beyond All Recognition wat dus nog weleens opgaat voor het licht dat er zit tussen het initiele ontwerp en wat er uiteindelijk geleverd wordt, een Fyra past er in de lengte tussen. Dit mede doordat er teveel gestuurd wordt op de CapEx en te weinig op de OpEx waardoor de kwaliteit (in tijd) dus onder druk staat. Want er wordt dan misschien wel druk naar de specialisten gezocht maar uiteindelijk wordt er niet echt naar geluisterd, tenminste niet bij aanvang.
Pas als het in de krant staat wordt er weer geluisterd naar de specialisten, die dan openSSL mogen repareren of XP migreren. Te vaak wordt ICT niet als een vakgebied maar een carrierepad gezien waardoor imago belangrijker is dan kwaliteit. Zeg maar het verschil tussen beheer en beheersbaarheid als de oersaaie non-functionele kwaliteitsattributen zoals betrouwbaarheid, overdraagbaarheid, beveiligbaarheid, enzovoort vergeten zijn. De ophef die Microsoft maakt over de noodzaak van migratie wordt weleens vergeleken met de millenium-bug waarbij iedereen ook de nieuwe schoenen in de winkel weet te poetsen maar vergat dat de wereld nog op de oude liep.