KPN richt een voice over ip (VoIP)-omgeving in voor de rechterlijke organisatie in Nederland. Het betreft de aanschaf en het beheer van vijfduizend internettelefoontoestellen en de centrale VoIP-installatie voor de 27 rechterlijke organisaties. Het zesjarige contract heeft een geraamde waarde van vijf miljoen euro. Spir-it, het ict-centrum van de rechterlijke organisatie, houdt regie op de uitvoering van het contract.
Het contract is ingegaan op 23 december 2011. Het bevat een optie op de levering van nog eens vijfduizend toestellen.
Naast de vernieuwing van de telefonie heeft de Rechtspraak in 2011 zijn it-voorzieningen gemoderniseerd in het kader van het Programma Toekomst Gerechtelijke Voorzieningen (TGV). In dat kader is een meer flexibele ict-infrastructuur ingericht voor twaalfduizend werkplekken in de rechterlijke organisatie.
De totale ict-vernieuwing moet de digitale toegankelijkheid van de Rechtspraak verbeteren. Dat is een van de hoofdpunten in de strategische agenda 2011-2014. Zo moeten advocaten hun roljournalen via het 'Digitaal Loket Rechtspraak' kunnen raadplegen en burgers hun zaak digitaal kunnen aandragen bij de bestuursrechter.
Spir-it krijgt hulp
Een coördinerende rol bij dit alles is weggelegd voor Spir-it, het ict-bedrijf voor de Rechtspraak. Bij de organisatie werken zo'n 450 mensen. Veel werk wordt echter uitbesteed, zoals het telefoniebeheer aan KPN, of ingehuurd. In augustus 2011 werd nog een raamcontract gesloten voor het inhuren van partners voor werkplekdiensten (Atos, Ordina en Logica) en helpdeskservices (OGD, BT en VX Company). De mantelovereenkomst heeft een looptijd van vier jaar met een geraamde waarde tussen de tien en veertig miljoen euro.