In 2011 werd er in de Nederlandse ict-branche heel wat gereorganiseerd. Daarbij gingen duizenden banen verloren. Een aantal van deze banen verdwenen richting India, zoals in het geval van Sogeti, KPN en HP Nederland. Computable verzamelde een top-10 lijst van de meest aangeklikte artikelen over reorganisaties.
Het meest gelezen artikel gaat over Sogeti dat 57 banen in Nederland schrapte. Hoewel het hier een beperkt aantal ontslagen betrof was het verrassend dat het voornamelijk om (middle)management functies ging en eens niet over banen op de werkvloer. Ook de grote sanering bij KPN waarbij 2500 Getronics-banen verdwenen werd goed gelezen.
Soms was er goed nieuws rond reorganisaties. Zo schoolde Sogeti 40 bankzitters om tot tester. Maar 2011 werd vooral gedomineerd door ontslagen en uitbesteding van banen naar India.
Top-10 ICT-reorganisaties in Nederland:
- – Sogeti schrapt 57 banen in Nederland
- – KPN schrapt 2500 Getronics-banen
- – Sogeti schoolt 40 bankzitters om tot tester
- – AMC vervangt externe ICT'ers door interne
- – ICT-club Defensie gaat op de schop
- – Sogeti Nederland verandert drastisch door India
- – Ordina snijdt managementlagen weg
- – KPN verplaatst 450 Getronics-banen naar India
- – Logica Nederland verliest 500 man in 2010
- – HP Nederland snijdt banen weg door offshoring
- – Rabobank snijdt in ICT-bestand
Outsourcing… Hét Heintje Davids toverwoord van de IT. Om de zoveel jaar komt het weer opzetten als nieuwe hype. De uittocht naar India werd een decennium geleden al ingezet met als gevolg volstrekt onverstaanbaar Engels brabbelende helpdeskmedewerkers en bedrijven die inmiddels al weer lang op hun schreden zijn teruggekeerd. Het kostenaspect is immer de drijfveer van deze outsourcing: IT is en blijft namelijk altijd niet meer dan een kostenpost en als men ziet welk een bedragen er door het IT-gebeuren worden opgesoupeerd dan is dat ook niet verwonderlijk. De IT-ers mogen dan ook best wel eens de hand in eigen boezem steken en zich afvragen of al die ‘mega-oplossingen’ nou echt wel zoveel moeten kosten en zo vreselijk noodzakelijk zijn.
Ook de ‘vlucht’ naar de cloud valt onder dezelfde hype. Schaalbaarheid en ’transparantie’ zijn dan de toverwoorden die hele IT-afdelingen overbodig moeten gaan maken. Toverwoorden waar de IT-cowboys maar al te graag op inspelen: een paar serverrackjes in een datacenter en de boer op om de klant te ‘ontzorgen’. Easy money, snel geld voor snelle jongens. Maar aan wie worden de klanten over twee of drie jaar overgeleverd als ze weer opgekocht worden door een derde partij? Is er dan nog een weg terug met een lege serverruimte en een lege bureaus waar ooit de IT-ers zaten?
@Ron, Amen.
En wat als je al je bedrijfsdata “in the cloud” hebt en dat datacenter komt in de financiele problemen, de curator legt beslag en de stekkers gaan eruit, of hoe krijg jij je data terug?
Cloud is oude wijn in nieuwe zakken, maar het verkoopt, marketing is door de jaren belangrijker geworden dan het product van de bedrijven.
Maar aan de andere kant, lekker laten gaan tegen de tijd dat bedrijven beseffen dat ze wederom gebakken lucht hebben gekocht moet de boel weer terug en de Nederlandse ICT’er komt straks weer om in het werk, effe door een paar slechte jaren heen bijten en dan hebben ze ons “ouwetjes” ook weer harder nodig dan ooit.
@Ron,
Je gebruikt de termen outsourcing en offshoring door elkaar, terwijl de een (offshoring) gaat over het uitvoeren van werk buiten je eigen landsgrenzen, en dus duidelijk iets anders is dan de ander (outsourcing) dat gaat over het uitbesteden van werk aan een ander bedrijf.
Interne offshoring (zonder outsourcing) komt bijvoorbeeld sinds de assemblage is uitgevonden veelvuldig voor.
Daarnaast ben je veel te stellig in je overtuiging dat kosten de (enige/belangrijkste) drijfveer zijn voor offshoring/outsourcing. Operationele, juridische en HR-redenen kunnen ook de grondslag voor een dergelijke beslissing vormen. En waarschijnlijk zijn er nog wel andere, denk bijvoorbeeld aan MVO als je besluit om je hosting naar een klimaatneutraal datacenter over te brengen.
Als offshoring/outsourcing mislukt, is de IT-afdeling/partij meestal niet de enige groep die iets te verwijten valt; ook de business heeft veelal boter op haar hoofd. Primaire en ondersteunende bedrijfsprocessen zijn tegenwoordig zodanig verweven met (en afhankelijk van) IT, dat je niet meer vanaf de zijlijn kunt toekijken en becommentariëren wat er misgaat in je IT-landschap.
“Bezint eer ge begint” is nog steeds het devies, bij alles wat je doet; outsourcing en offshoring zijn daarop geen uitzondering. Zoals je terecht constateert, is de eventuele weg terug moeilijker als je je aan de “IT-goden” overlevert. Je kunt als business afdeling dus niet eenmalig je eisen “over de muur flikkeren”, maar moet continu betrokken zijn bij wat IT (en de IT-afdeling) voor je betekent.
Agile ontwikkeltechnieken en een professionele demand-supply organisatie zijn een goede start om je betrokkenheid te vergroten en je continuïteit te borgen.
Na 4 jaar studie informatica en 4 jaar bij een grote IT partij die bovenin terug komt kan ik het volgende zeggen. Wij als IT leverancier/dienstverlener durven geen nee te verkopen. Tijdens de levering wordt er pas echt gekeken naar verwachting vs kosten vs kwaliteit vs de echte vraag van de klant (maar het contract was al getekend). Ik kom daarnaast een veel te hoog blaat gehalte tegen van marketing, welke de gap alleen maar vergroot tussen klant vraag en wat wij echt in huis hebben.
Het meeste in de IT is vanuit financieel, juridisch of bestaansrecht bedacht en dat is al het begin van het eind. IT word hierdoor altijd secundair en is niet complementair aan de functionele wens die de klant heeft.
Ook gewoonweg niet snappen waar ze het over hebben (maar vooral de term verhypen en lekker abstract blijven) en van de ene hype/lobby na de andere in springen, wat leuke presentaties en whitepapers oplevert, maar uiteindelijk een bij elkaar geraapt concreet zooitje levert in de operatie.
Ja het kan goedkoper en absoluut beter, maar offshoring brengt alleen negatievere parameters met zich mee als je het vanuit een financieel perspectief gaat invoeren, welke niet terug te zien zijn op korte termijn. 1 mentaliteit, 2 initiatief, 3 taal, 4 urgentie, 5 diepgaande kennis…. Zaken die de klant echt voelt en als service ervaart, wil een klant door een nederlander geholpen worden…. Het feit dat wij als bedrijf offshoren geeft aan hoe innovatief we zijn…. Nee het spijt met, maar het stikt van de een te hoog ego en suffigheid gehalte in de IT en vele van hen doen nu dezelfde offshoring. Daarnaast moet alles snel, dus een echte overdracht vindt niet plaats en diegene die dan nog overblijven in NL, mogen weer overuren draaien, dezelfde overuren toen ze de afdeling aan het opzetten waren.
Nee, ik snap dat je sommige repeterende zaken naar een andere land kan schuiven…. Maar zodra het dienstverlening betreft, moet je je sterk afvragen of de korte termijn baten wel opwegen tov de lange termijn winsten in de zin van klant tevredenheid, kwaliteit van dienstverlening, imago en imago naar de medewerkers (ook de toekomstige).
We gaan er weer een mooi jaar van maken en ik wens iedereen een goed 2012 vol leuke uitgagingen toe!!!