Adviesbureau Forrester heeft een van de twee percelen gewonnen bij IASA2011, de rijksbrede aanbesteding voor strategische adviesdiensten op ict-vlak. Het betreft het leveren van standaardinformatie en rapporten. Concurrent Gartner vocht de voorlopige gunning in kort geding bij de rechtbank in Den Haag aan, maar verloor. Het adviesbureau had een fout gemaakt in zijn offerte en wilde in de gelegenheid gesteld worden die te herstellen.
IASA2011 staat voor Interdepartementale Aanbesteding van Strategische Adviesdiensten op het gebied van ict. Deze diensten, die worden afgenomen door de chief information officers (cio's) en stafleden, werden tot nu toe door de individuele departementen verworven. Een aantal departementen en zelfstandige bestuursorganisaties (zbo's) besloot een gezamenlijke aanbesteding te starten, in navolging van rijksbrede inkoopprojecten als OT2010 (telecom) en Easi2010 (hardware en ict-diensten).
Begin juli startte in het kader van IASA2011 de aanbesteding van standaard informatie- en adviesrapporten. Uiteindelijk deden twee adviesbureaus mee: Forrester Research en Gartner. De opdracht is gegund aan Forrester. Het betreft een raamovereenkomst met een looptijd van twee jaar en een optie tot verlenging van tweemaal een jaar. De omvang van de opdracht ligt tussen de twee ton en de twee miljoen euro voor een vijftigtal gebruikerslicenties.
Kort geding
Gartner verloor de aanbesteding omdat het een veel duurdere offerte had ingediend dan Forrester. Volgens Gartner was er sprake van een fout en had het adviesbureau in zijn offerte jaartarieven opgegeven in plaats van de gevraagde maandtarieven. Gartner spande in december een kort geding aan om een herbeoordeling af te dwingen. De Haagse rechtbank oordeelde echter dat het bieden van een herstelmogelijkheid in strijd is met het gelijkheidsbeginsel bij een aanbestedingsprocedure omdat dit zou neerkomen op een inhoudelijk nieuwe aanbieding van Gartner. Dat het adviesbureau abusievelijk het bedrag per jaar in plaats van het door de staat verzochte bedrag per maand heeft ingevuld komt bovendien voor rekening en risico van Gartner zelf. Dat de staat hierover niet aan de bel trok valt de staat niet te verwijten, aldus de rechtbank.
Drie onderdelen
Binnen het Rijk maken cio's en hun stafleden gebruik van standaardinformatie- en adviesrapporten om strategische besluitvorming voor te bereiden. Dit betreft bijvoorbeeld trends in de ict-markt, marktaandelen van commerciële organisaties, productstrategieën, nieuwe producten en nieuwe leveranciers. Daarnaast is ook behoefte aan strategisch ict- (maatwerk)advies, analyses en benchmarks. Het gezamenlijke inkooptraject IASA2011 bestaat uit drie onderdelen. Naast het perceel voor standaardinformatie en adviesrapporten is er een perceel voor maatwerkadvies. Bij dit perceel wordt een raamcontract afgesloten met acht inschrijvers. Naar verwachting zullen beide percelen begin 2012 worden afgerond.
Het derde onderdeel gaat over de inrichting van een online marktplaats voor de verwerving van strategische ict-adviseurs. IASA2011 richt zich met deze marktplaats vooral op het midden- en kleinbedrijf, in het bijzonder zzp'ers. Een woordvoerder van IASA2011 verwacht dat de marktplaats in februari of maart open gaat.
De deelnemende overheidsinstanties verwachten door de gezamenlijke IASA2011-aanbesteding op de kosten te kunnen besparen en door de bundeling van inkoopkracht betere leverings- en financiële voorwaarden af te dwingen. Daarnaast stimuleert een gezamenlijk optreden de onderlinge samenwerking en ontstaat er een rijksbrede overeenstemming over wat er van leveranciers wordt verwacht.
Als men bij het opstellen van een offerte al zo’n slordige fout maakt, wat voor fouten kan ik dan wel niet verwachten bij oplevering van het werk…….
We schrijven boeken en websites vol over kwaliteit, review-methodieken en testen, maar een offerte gooien we zo op de mailbox zonder er even een collega naar te laten kijken (althans, zo komt het op mij over, anders heeft die collega ook flink zitten slapen)
Gartner moet mijns inziens eerst eens intern te rade gaan hoe zo’n domme slordigheid op kan treden.
@pavake: Mooie reactie! Gelijk heb je. Lekker algemene rapporten en white papers maken, maar als het op klantgerichtheid aan komt, dan maakt men domme fouten. Je een beetje inleveren in wat een potentiële klant vraagt en daarmee nauwgezet aan de slag gaan is het minste wat de Staat van een partij mag verwachten die ze een aantal jaren mag bedienen. If you lap that on your lars, you have to sit down on the blars.
@pavake. Is dat zo? Heb jij je zelf in deze aanbesteding verdiept? Wij hebben onze wensen en eisen mbt aanbesteding luid en duidelijk gedeeld met de stuurgroep maar begrijp dat er toch gekozen is voor een 1 op 1 kopie van de aanbesteding van Ministerie van Defensie. Wat voor signaal geven wij als Overheid dan richting de markt af?
@beleidsmedewerker: wel graag goed lezen wat ik schrijf:
Citaat:
“zonder er even een collega naar te laten kijken (althans, zo komt het op mij over, anders heeft die collega ook flink zitten slapen)”
Ofwel, als ik het artikel lees, komt het op deze manier op mij over, ik heb me dus niet verder in de aanbesteding verdiept.
Overigens kan ik de rest van je reactie niet plaatsen: blijkbaar zijn je wensen en eisen genegeerd, maar wat heeft dat te maken met de fout die Gartner in dit verhaal gemaakt heeft?