In het eerste helft van 2011 groeide de wereldwijde markt voor customer relation management software (crm) met 13,3 procent naar een omzet van 9,2 miljard dollar. Dit meldt onderzoeksbureau IDC in zijn Worldwide Semiannual CRM Applications Tracker. Oracle en Salesforce.com wisten het meest te groeien. SAP en NICE Systems zagen hun marktaandeel toenemen.
Oracle leidt de crm-markt en haalde dubbele groeicijfers. Salesforce.com staat op de tweede plaats en zag zijn omzet met 22,6 procent te groeien. Op nummer drie die staat Microsoft. Van de vier functionele crm-applicaties is er met name veel vraag naar sales, marketing en klantenservice. In Europa en in Noord-Amerika zijn deze specifieke applicaties in trek. In deze landen wordt geïnvesteerd om het klantcontact te moderniseren. Dat leidt tot meer vraag naar nieuwe crm-applicaties.
Nuance Communications en Reynolds & Reynolds
IDC zegt dat de grootste 18 crm-leveranciers ieder meer dan honderd miljoen dollar omzet in het eerste helft van 2011 boekten. Bijvoorbeeld Nuance Communications en Reynolds & Reynolds. Oracle, Salesforce.com en Microsoft wisten ieder in de eerste helft van 2011 meer dan een miljard dollar omzet te halen met de verkoop van hun crm-software. De achttien grootste leveranciers hebben samen 62 procent marktaandeel. De overige 38 procent marktaandeel wordt gedeeld door 170 andere crm-leveranciers, aldus IDC.