Securityleverancier Symantec Nederland zal in 2012 ongeveer tien man personeel aannemen. Directeur Willem-Jan Bruin zegt zijn personeelbestand van ongeveer honderd man te willen uitbreiden met salesmensen en technisch consultants. Het bedrijf wil in 2012 meer in dialoog met klanten opbouwen.
Volgens Bruin doet Symantec het in Nederland goed. Zelfs het storage-deel, dat elders marktaandeel verliest door het groeiende EMC. Bruin: 'In Nederland kunnen we veel betekenen in grote projecten. We kunnen EMC prima aan, omdat we in de huid van de klant kruipen. We trainen onze partners om oplossingsgericht te denken en we willen daar in 2012 nog meer aandacht aan besteden. Er zijn bij klanten bovendien veel vragen en mensen willen vaak alles beveiligen. Dat kan niet en dat zou ook veel te veel kosten, men moet zich meer concentreren op bedrijfskritische informatie.'
Symantec-producten worden alleen via partners verkocht. Bruin wil zorgen dat deze partners het verhaal van Symantec goed kennen, zodat ze minder snel voor oplossingen van concurrenten zullen kiezen. Bruin: 'Onder onze alliance-partners zijn HP, Accenture en Dell. Vooral nu cloud in Nederland een grote vlucht neemt, is het interessant om te kijken of klanten onze diensten aan hun private of public cloud kunnen toevoegingen. We hebben honderdtachtig producten, waarmee we veelal op trends proberen in te spelen.'
Cloud, virtualisatie en mobility
De trends die Symantec ziet zijn de cloud, virtualisatie en mobility. Symantec levert dan ook niet meer alleen software tegen virussen en malware, maar ook beheerprogramma's waarmee ict'ers kunnen zorgen dat de medewerkers niet de hele dag kunnen Facebooken op kantoor. Volgens Bruin zit Symantec in Nederland in de top drie van securityleveranciers in de zakelijke markt. Bruin: 'We halen het laatste jaar steeds betere deals binnen. Bijvoorbeeld bij een grote bierbrouwerij, waar wereldwijd onze producten worden uitgerold.'
Bedrijven die zeggen niks van de verslechterde economie te merken, gelooft de Nederlandse directeur niet. Bruin: 'Je merkt het sowieso in je privéleven en ook bij de eindgebruiker, waar je product uiteindelijk terecht komt. Wij merken dat bedrijven selectiever worden en meer voor minder willen. Bovendien proberen we cio's tegenwoordig te helpen de investering in nieuwe ict te onderbouwen, zodat de cfo begrijpt dat zo'n investering ondanks een tegenzittende economie belangrijk is.'