Telecomwaakhond Opta schat het risico dat telecomaanbieder KPN wetgeving overtreedt hoog in en heeft daarom het bedrijf onder verscherpt toezicht geplaatst. Volgens Opta is de beslissing genomen wegens ‘geconstateerde gedragingen en overtredingen’ van het telecombedrijf, maar verder kan de organisatie weinig loslaten over de inhoud van de zaak.
Het verscherpte toeicht zou niet te maken hebben met de inval van de NMa op 6 december 2011 bij KPN en andere telecomaanbieders wegens mogelijk vorming van een kartel. Opta stelde KPN in 2005 ook onder verscherpt toezicht, toen KPN ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten had gegeven. Het kostte KPN destijds een boete van zeventien miljoen euro. KPN en Opta hebben hierna echter een betere verstandhouding gekregen.
KPN ging bovendien akkoord met een compliance-overeenkomst, die KPN verplichtte maatregelen te nemen om naleving van regels te bevorderen. Pas in juni 2010 besloot Opta het toezicht weer naar 'gewoon' te veranderen. Dat betekent dat dit nieuwe verscherpte toezicht mogelijk jaren aan KPN zal kleven.
KPN verrast
Tegenover persbureau ANP gaf een woordvoerster van KPN aan verrast te zijn door de beslissing van Opta. KPN zegt in een officiële reactie dat het niet in strijd met de wet handelt.