Sociale netwerken worden door veel bedrijven gebruikt om hun eindgebruikers service te bieden. Wordt er op Twitter geklaagd over bijvoorbeeld Samsung, dan is de kans groot dat het webcare-team van dat bedrijf via datzelfde Twitter in actie komt om de klant weer tevreden te stellen. Er gebeurt op sociale netwerken nog weinig van bedrijf tot bedrijf, maar op de website DevCentral van F5 Networks weten bedrijven elkaar te vinden.
Op DevCentral.f5.com komen bedrijven samen om tips te delen over het gebruiken van producten van de netwerkleverancier. Het begon zeven jaar geleden met een klein servertje onder het bureau van een F5-medewerker, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige community met 90.000 leden. Jeff Browning is directeur van DevCentral en heel trots op zijn sociale netwerk, dat tegenwoordige draaiende wordt gehouden met behulp van twee datacenters voor het geval er eentje uitvalt.
Browning: 'Het komt regelmatig voor dat klanten meer van onze producten weten dan wijzelf, waardoor we via dit sociale netwerk ook zelf veel van ze kunnen leren. Leden kunnen op DevCentral een soort Wikipedia-pagina's maken, genaamd iRules. Wij hebben zelf acht mensen fulltime op DevCentral zitten die meerdere malen per week blogs en interviews plaatsen over F5 Networks-producten. We moeten die blogs vooral kort houden, want mensen hebben op internet een heel korte spanningsboog en bovendien heel veel content om uit te kiezen. Naast blogs plaatsen we voorbeeldcode.'
Facebook en Twitter
Browning vindt dat DevCentral de grenzen van technologie opzoekt. 'Er is altijd wel iemand online, dus als jij als developer vrijdagmiddag hoort van je baas dat er iets op dinsdag geregeld moet zijn, dan kun je een vraag stellen op DevCentral en dan heb je ongetwijfeld op maandagochtend antwoord. Bovendien werken op dit platform mensen samen die het binnen een bedrijf vaak lastig vinden om samen te werken, zoals systeembeheerders en applicatieontwikkelaars. Op DevCentral heb je die bagage niet, omdat je een lid bent zoals ieder ander.'
Inmiddels worden er honderden reacties en blogs geplaatst per maand. En er wordt door de ontwikkelaars ook naar andere sociale netwerken gekeken, bijvoorbeeld Facebook Groups. Ook in DevCentral kunnen groepen worden aangemaakt op onderwerp. Browning: 'En van Twitter is het idee van volgen weer interessant. Die ict'ers op DevCentral hebben niet echt behoefte aan 'vrienden' worden, maar wel om mensen te volgen die ze interessant vinden.'
SYN-bit
Om mensen te stimuleren artikelen te plaatsen, heeft F5 Networks een mvp-programma (most valuable professional) in het leven geroepen. Browning: 'Er zijn inmiddels tien mvp's, die zijn uitgekozen omdat ze overduidelijk goede bijdragen leveren aan DevCentral. Eens per jaar organiseren we een evenement voor ze en krijgen ze een kijkje in de keuken van F5 Networks. Toen de iPad 2 verscheen, lag hij bij onze mvp's op de mat als cadeautje.'
Er zijn nog geen Nederlandse mvp's, maar Nederland is wel vrij actief op DevCentral, zegt Browning. Bijvoorbeeld ontwikkelaar Sake Blok van SYN-bit. Hij is netwerkspecialist en schrijft vooral iRules voor grote, Nederlandse bedrijven.
De formulering “Leden kunnen op DevCentral een soort Wikipedia-pagina’s maken, genaamd iRules.” klopt niet helemaal, iRules zijn stukjes programma code die je zelf kunt schrijven en die functionaliteit aan de F5 apparatuur kunnen toevoegen.
Op devcentral wordt er inderdaad op verschillende manieren kennis gedeeld over het schrijven van iRules.