De gemeente Amsterdam gaat de komende vier jaar naar verwachting veertig miljoen euro investeren in standaard programmatuur. Het betreft hier vooral software voor negentienduizend werkplekken en duizend servers. Amsterdam zoekt een voorkeursleverancier en twee reserveleveranciers. De looptijd van het contract is twee jaar met de optie om tweemaal met één jaar te verlengen.
De raamovereenkomst die Amsterdam aan wil gaan is vooral gericht op de initiële aankoop van standaard programmatuur, uitbreiding van het aantal modules, gebruiks- en onderhoudsrechten, het verlengen van onderhoudsrechten of het opnieuw in onderhoud nemen ervan en ondersteuningsovereenkomsten. Firmware, maatwerk en oem-licenties vallen niet onder de opdracht.
Dienst ICT (DICT)
De standaard programmatuur is bedoeld voor de gehele gemeente. De aanbesteding wordt uitgevoerd door de afdelingen Concern Inkoop en Dienst ICT (DICT). Deze laatste gaat zich vanaf 2012 voor infrastructurele ict-zaken richten op de totale gemeente. Daarnaast is het de bedoeling dat DICT op korte termijn het gemeentebrede licentiemanagement gaat doen. Dienst ICT wordt dan ook het aanspreekpunt bij deze opdracht.
Begin 2010 besloot de gemeente Amsterdam om open source op de lange baan te schuiven en te kiezen voor standaardisatie van de werkplek. Veel apparatuur bij de gemeente bleek echter verouderd, waardoor Amsterdam te maken kreeg met ict-uitval. Het uitvoeringsplan ICT werd stilgelegd en de ict-vernieuwing werd tijdelijk opgeschort. Besloten werd om het plan tot 2013 uit te stellen en eerst de bestaande ict stabiel te maken. Onlangs werd Gerrit Oosterhof als nieuwe, tijdelijke cio aangesteld en blijkt volgens een woordvoerder dat Amsterdam meer grip op zijn ict krijgt.
Hopelijk beoordeelt de afdeling Concern Inkoop de offertes scherp. Op software wordt veel marge gemaakt. De gemeente Amsterdam zal toch kosten willen besparen, is het niet? Het betrekken van ict-experts bij dit soort trajecten is niet onverstandig. Men kan eenvoudig weg veel geld besparen door goed te onderhandelen. Hiervoor is het nodig op de hoogte te zijn van de gehanteerde marges.
Onbegrijpelijk!!! We reorganiseren de instanties en gaan investeren voor veertig miljoen!
Jongens, is er überhaubt iemand die dit bewaakt?
Kamervragen stellen??? Ik zeg doen!!!
Eens met de reactie van Durabilit. En daarnaast loopt de gemeente het risico dat ze toch aanvullende functionaliteit in de standaardsoftware gemaakt willen hebben waarvoor uiteraard de hoofdprijs betaald zal moeten worden. Ik meen me te herinneren dat er bij de gemeente Amsterdam een tijd geleden diverse trajecten voor ontwikkelen van maatwerksoftware hopeloos zijn mislukt. Misschien een idee om toch eens goed te kijken wat men nou precies wil om uiteindelijk bij de juiste partij (maatwerksoftwareleverancier of pakketleverancier) te belanden… Ook bij maatwerksoftwareleveranciers kunnen de marges nogal verschillen. Ik heb eens een wat maatwerksoftware voor 5000 euro geleverd, terwijl de volgende offerte na mij (qua prijs) meer dan 30.000 euro bedroeg en de duurste meer dan 1 ton…
Standaardsoftware klinkt als moeilijke beslissingen vermijden, eenzijdige leverancierskeuze en vendor-lock-in. Adviseurs worden tegenwoordig niet meer gekozen om hun lef en inventiviteit en het koppelen van functionaliteit aan behoeften, maar meer om het meemekkeren met de andere schapen.
De politiek roept dat concurrentie goed is voor de markt, maar als het moeilijk wordt dan laten ze dat snel vallen en kiezen weer voor de monopolist. Blij als ze zijn dat ze niet meer in de krant komen voor hun falen…
Misschien heeft Johan Cruijff ze geadviseerd 😉
Ja, belastingcenten moeten rollen. Uurtje factuurtje externe cio-consulent. Nieuwe software. Ja, het bedrijfsleven wordt nog steeds gesponsord door de belastingbetaler. Dank u.