Computable vroeg zijn experts naar de trends die zij zien op het gebied van communicatie en wat hun verwachtingen zijn voor 2012. Hun input in het kort: 2012 staat in het teken van sociale media, IPv6, video en niet te vergeten convergentie van spraak video en data.
In 2012 zal de convergentie van it en telecom doorzetten. Nieuwe manieren van werken vragen om integratie van de verschillende communicatietechnologieën om nog beter samen te kunnen werken. Rob Kurver, ceo bij Voipro: ‘Vroeger was een telefoon om te bellen en sms'en en hadden we een computer voor mail en chat. Tegenwoordig bellen we vanaf de computer, mailen en whatsappen we vanaf de telefoon en brengen we ons eigen device mee naar de plek waar we die dag toevallig willen werken. Ook hebben we Facebook Messenger, Twitter, Yammer, Chatter en nog zo wat sociale media er bij gekregen om efficiënter en effectiever samen te werken. Ontwikkelingen gaan razendsnel, gedreven door het consumerisation van de zakelijke gebruiker.'
Rutger Zeldenrijk, product manager visual communication bij Talk & Vision: ‘Belangrijke factor hierin is het technisch inrichten van flexibele werkplekken, op elke locatie waar een medewerker moet kunnen werken. Juist doordat BYOD nu al meer de regel is dan de uitzondering, moeten ook mobile devices ingericht worden voor plaatsonafhankelijke communicatie.' Maar ook kostenoverwegingen spelen mee. Kurver: ‘Allerlei nieuwe communicatiemogelijkheden zijn via de cloud als dienst beschikbaar en dus snel inzetbaar zonder noemenswaardige investeringen vooraf.' Eddy Gijssel van de Telecom Adviseur vult aan: ‘Vraagstukken bij organisaties rondom kostenefficiëntie en functionaliteit verhogen de integratie van alle vormen van communicatie. De complexiteit van oplossingen neemt hierdoor toe.'
Social media en online marketing
Tijdens de vulkaanuitbarsting van 2010 in IJsland gebruikte KLM Twitter om reizigers te informeren over geannuleerde vluchten, omdat de website van KLM platlag door verontruste reizigers. Dit bleek een groot succes. Peter Foppen, sales engineer bij Comstor: ‘Social media worden tot nu toe vooral gebruikt door bedrijven voor online marketinguitingen. Wat je nu ziet, is dat organisaties sociale media gaan inzetten om ontevreden klanten te helpen met hun problemen. Zo heeft Telfort een Webcare-team op het forum van Tweakers.net om ontevreden klanten van deze isp te woord te staan. In reactie hierop ontwikkelen fabrikanten als Cisco hier al software voor.'
Paul Snoep, consultant bij Yaworks.nl, vult aan: ‘Social media worden ook steeds meer geïntegreerd in de bestaande websites en systemen. Hoewel bedrijfseigen sociale media als Yammer wel meer en meer te zien zijn, zullen bedrijven zich vaker richten op gebruikersgroepen in de bestaande platformen. De bedrijfspagina op Google+ is daar een goed voorbeeld van. In monitoring-systemen wordt ook al vaker gebruik gemaakt van alerts via Jabber en Twitter en steeds minder van traditioneel sms.'
Video
We gaan steeds meer video consumeren. Niet alleen privé via Youtube, maar juist op het zakelijke vlak. Robert Verdonk, key account manager Benelux van Blue Coat: ‘Live streaming neemt toe in 2012. Bedrijven gebruiken internetvideo steeds vaker om bedrijfsinformatie te delen. Dit zal leiden tot een maximaal verbruik van de bandbreedtecapaciteit van het wan of de internettoegang.' Video conferencing zal bovendien meetings op locatie steeds meer vervangen. Zeldenrijk: ‘Door de cloud wordt het mogelijk om tijdelijk meerdere licenties aan te schaffen voor het aansluiten op een videoconferencingnetwerk, videocommunicatie als een dienst (VaaS), waar uitbreiding voorheen alleen mogelijk was door het aanschaffen van compleet nieuwe poorten. Groot voordeel hiervan is dat je kunt opschalen wanneer je dit wilt, maar deze tijdelijke connecties net zo snel weer kunt laten afsluiten. De kosteninvestering wordt hierdoor aanzienlijk lager en de flexibiliteit hoger.'
IPv6
In 2012 raken de ip-adressen op. Dit betekent dat bedrijven en internet providers grootschalig op IPv6 moeten overstappen of technieken als nat (network adress translation) gaan gebruiken. Sander Steffann, zelfstandig ondernemer, adviseert organisaties over netwerkarchitectuur en de invoering van IPv6 en is winnaar van de IPv6 Personality Award 2011 van de Nederlandse IPv6 Task Force: ‘Dit jaar is de globale voorraad IPv4-adressen opgeraakt. Azië is al door de lokale voorraad heen. Europa is in de eerste helft van 2012 aan de beurt. Ik verwacht dat eind 2012 het tekort aan IPv4-adressen voor iedereen merkbaar wordt. Doordat er meer en meer trucs toegepast moeten worden om IPv4, het bestaande internet, draaiende te houden, zal de kwaliteit afnemen. Daardoor zal er veel meer druk komen om diensten over IPv6 te leveren en om IPv6-aansluitingen te hebben om deze diensten te kunnen gebruiken. Dit in eerste instantie voor service providers en grote bedrijven.'
Consultants
Bij het adviseren van organisaties moeten consultants een meer integrale aanpak bieden. Zeldendijk: ‘Het draait minder om de techniek, maar meer om de organisatie: hoe wordt er samengewerkt, wat is de cultuur en wat is de strategie? Dit vergt van HR een aanpassing in het beleid, van facilitaire zaken het aanpassen van de werkplekken zelf en van de it-afdeling het afstemmen van de juiste technische middelen op de communicatiestructuren. Consultants moeten dan ook op verschillende niveaus gaan praten in plaats van zich te richten op alleen de it-manager. Een bredere aanpak, waarvoor communicatieve vaardigheden een vereiste zijn.'
Consultants dienen dus kennis te hebben van alle nieuwe communicatietechnologieën en samenwerkingsmogelijkheden. Kurver: ‘Niet de techniek is het belangrijkst, maar de impact van de nieuwe technieken op organisaties, het draagvlak bij de mensen die ermee aan de slag moeten en willen. Meer en meer zullen it en telecom in elkaar overvloeien, over die twee domeinen kan niet langer apart geadviseerd worden. Dit stelt hoge eisen aan consultants die ertoe willen blijven doen. Ze zullen nieuwe kennis en vaardigheden moeten leren, steeds minder op producten of techniek gefocust moeten zijn en steeds meer op oplossingen en organisatie.'
Wat is het?
Communicatie is een informatie-uitwisselingsproces. Het is een verzamelbegrip van alle processen en manieren om kennis uit te wisselen, op internet, via pda's of smartphones. Vaste en mobiele communicatie komen steeds meer samen binnen ip-gebaseerde communicatienetwerken. Deze netwerken vervoeren allerlei soorten gegevens, van spraak tot video.
Computable Consultancy Guide 2012
Dit artikel is opgenomen in de Computable Consultancy Guide 2012. Deze is verschenen op 16 december 2011. In de gids is informatie opgenomen over deelgebieden waarover de consultancy-bedrijven advies leveren.
Techniek is niet het belangrijkst en consultants moeten over communicatieve vaardigheden beschikken. Ik kan me hier als expert in vinden.
Ja helemaal mee eens. Dom gelul van consultants heeft ICT projecten altijd groot sucses gebracht.
Kennis van technologie is alleen maar moeilijk, en vervelend, om over die technie boys met lang haar en zonder goede manieren maar te zwijgen.