Bezuinigingen in de sector voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) kosten mogelijk duizenden ict'ers hun baan. De voorzitter van GGZ Nederland, Marleen Barth, verwacht dat ongeveer negenduizend mensen in de sector hun baan verliezen doordat het kabinet de sector met zeshonderd miljoen euro kort. Het gaat onder andere om ict-functies. GGZ Nederland kan niet precies aangeven om hoeveel ict'ers het gaat.
Barth sprak haar zorgen uit tijdens de Dag van de GGZ: 'Ruim 10 procent van het budget in de geestelijke gezondheidszorg wordt in één keer geschrapt.' De GGZ-voorzitter verwacht dat door de bezuinigingen vooral ontslagen vallen op plekken waar veel zzp'ers werken, zoals ict'ers, administratieve medewerkers, cateringpersoeel, onderhoudsmedewerkers en verpleegkundigen.
De voorzitter van GGZNederland: 'We weten dat er over vijf jaar een tekort aan medewerkers in de zorg gaat ontstaan. Het is daarom zo cru om nu het personeelsbestand te moeten inkrimpen, terwijl je weet dat ze binnen een paar jaar weer hard nodig zijn.'
Bart Groothuis van adviesbureau M&I/Partners, dat jaarlijks een ict-benchmark onder GGZ-instellingen uitvoert, betwijfelt of de ict'er de dupe wordt van de bezuinigingen. 'Juist de zorgsector is erg ambitieus als het gaat om de inzet van ict. GGZ-instellingen zijn volop bezig met geestelijke gezondheidszorg via internetconsult, patiëntenlogistiek en het epd (elektronisch patiënten dossier red.).' Hij verwacht dat investeringen in hardware, zoals vervangingsronden, mogelijk worden uitgesteld maar denkt dat de klappen aan de personeelskant mee kunnen vallen.
31% ICT-budget gaat naar personeel
M&I/Partners voert een jaarlijkse benchmark onder GGZ-instellingen. Het gaat om grote GGZ-instellingen. In 2011 deden elf instellingen mee. De gemiddelde instelling in die groep heeft 32,5 voltijds arbeidsplaatsen waar ict'ers werken. Het gaat dan om een ruime interpretatie van het begrip ict'er. Ook ict-projectleiders, de functioneel beheerder van het salarissysteem en leidinggevenden worden meegewogen.
Uit de GGZ-benchmark van 2011 blijkt dat 4 tot 4,5 procent van de omzet van de instellingen uitgaat naar ict. Bijna een derde van dat bedrag (31 procent) gaat naar personeelskosten.
GGZ in Nederland
In 2009 waren de uitgaven aan geestelijke gezondheidzorg in Nederland ongeveer 5,5 miljard euro en werkten er ongeveer 86.000 mensen in de sector. Dat jaar waren er in Nederland 31 geïntegreerde ggz-instellingen voor volwassenen en 9 instellingen die zich richten op kinder- en jeugdpsychiatrie. Daarnaast zijn er psychiatrische ziekenhuizen (7, inclusief forensische zorg), aparte klinieken voor verslavingszorg (11 instellingen) en instellingen voor beschermd wonen (20).
Er werden 859.000 patiënten behandeld, waarvan zo'n 70 procent tussen de 18 en 64 jaar oud. Bij volwassenen waren de meest voorkomende diagnoses: persoonlijkheids- en gedragsstoornissen, stemmingsstoornissen en neurotische stoornissen. Op 31 december 2009 stonden er 101.000 cliënten op de wachtlijst. Ruim 70 procent van hen wacht korter dan de norm voor maximaal aanvaardbare wachttijden (Treeknormen).
Bron: Sectorrapport ggz 2010
De GGZ gaat al jaren gebukt onder te grote management laag begin daar eerst maar.Nu beginnen ze weer op de werkvloer daar waar het wordt verdient.
In de GGZ zijn psychologen, psychiaters ed nodig om patiënten voort te helpen. GGZ is geen domein dat door ICT’ers gerund kan worden. Internetconsulten is een schaamlap die moet verhullen dat we te weinig vakmensen hebben die mensen in geestelijke nood perspectief kunnen bieden.
Hallo
Het is namelijk al zo dat ik zowel de SP gemeld heb dat wij uit de hulp
van het GGz zijn gestapt. Redenen dat het onbetaalbaar wordt voor de patiënten. Het houd in dat de inkomsten minder worden hier door en er nog meer ontslagen zullen vallen.De verzorgen gaat nu over de huisarts en mij zelf voor mijn partner de enorme ervaring seld mij in de gelegenheid
om mijn partner te verzorgen wat betreft de medicatie en de huisartsen niet bang hoeven te zijn dat hier wat mis gaat en er alleen van kunnen leeren dat is het eind resultaat van Edith schippers.
“Het gaat dan om een ruime interpretatie van het begrip ict’er. Ook projectleiders, salarisadministrators en leidinggevenden worden meegewogen.”
Das best ruim, ja.
De voorzitter verwacht ontslag van duizenden ICT-ers.
Hun adviesbureau denkt dat het allemaal wel meevalt.
Ik heb zo’n idee dat men bij GGZ niet zo’n begrip heeft wat ICT nou eigenlijke doet, wat het oplevert, wat het oplevert aan je Core business. Dit terwijl ze volgens het artikel erg “ambitieus zijn als het gaat om de inzet van ICT”.In ieder geval zijn we weer mooi verward en angstig gemaakt 🙂
Hopelijk is de les die GGZ hier uit trekt: no pain no game!!
Een gedachte n.a.v. reactie Ir. Polman:
In de afgelopen decennia zijn veel zorgverleners (psychologen, verpleegkundigen) omgeschoold naar de (Zorg-)ict en hebben ondertussen daar hun sporen verdiend. Misschien is het nu tijd voor ‘herintreding’ (herprogrammering?) van ict’ers naar de zorg? Jammer dat nu ook juist daarin flink bezuinigd wordt… 🙁
Wellicht is er genoeg ruimte om te besparen zonder dat de dagelijkse operaties in gevaar komen. Dat kan bijvoorbeeld door een betere prijs kwaliteit verhouding te zoeken maar ook een andere manier van werken kan veel opleveren. Zeker op het gebied van ict zijn nog genoeg voordelen te behalen. Zowel op het vlak van ontwikkeling als op operationeel gebied. Het signaleren en doorvoeren van mogelijke besparingen vereist visie en het vermogen de consequenties op waarde in te schatten. Het vinden van bezuinigingen, zonder dat de operaties daar veel last van hebben is een creatief proces.Sommige bezuinigingen leveren geld op andere kosten juist geld. Met andere woorden maak een bedrijfsanalyse, zorg voor chirurgische ingrepen (top-down) en laat de kaasschaaf methode achterwegen. Maar doe het wel snel want bezuinigingen trekken een zware wissel op de motivatie van uw personeel en en daarmee ook op de kwaliteit- en productiviteit van uw dienstverlening.
Wat het bij ons oplevert, zijn trage computers, belachelijke epd-systemen en belachelijk hoge kosten, een helpdesk die nauwelijks werkt, enz…
Ongeveer een half uur per dienst kwijt aan inloggen, maar ja…, het is de baas zijn tijd en keuze.
Ook in het manegment valt nog een hoop te bezuinigen.
Geen probleem dus.
Ik kom terug op mijn slogon:
Toekomst van ict’ers en anderen: ‘Allemaal in de bijstand’
Volgens dit artikel werken er in totaal 86.000 mensen in deze sector. Volgens de titel van dit artikel zullen er duizenden ict-banen verloren gaan, dus minimaal 2000. Dit houdt in dat minimaal 1 op de 43 medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg een ict’er is. Dat lijkt me inderdaad een beetje over de top, dat moet beter kunnen. Ik ga er dan even vanuit dat de titel ook echt de waarheid reflecteert.
Te denken valt aan het centraliseren van ict-functies in een overkoepelend orgaan waar alle instanties gebruik van kunnen maken. Een soort van privé-cloud, zeg maar. Op die manier zou er ook een groter schaalvoordeel te halen moeten zijn bij de inkoop van soft- en hardware.
Ik realiseer me dat het centraliseren gepaard gaat met een enorme hoeveelheid politiek, maar drastische omstandigheden vragen nu eenmaal om drastische maatregelen.