In de praktijk zie ik regelmatig dat bedrijven die ict-personeel willen inhuren automatisch naar een detacheringsbureau stappen. Er wordt totaal niet bij stilgestaan dat er misschien betere mogelijkheden kunnen zijn, zoals een freelancer, zzp’er of éénpitter.
Wanneer je bij een detacheringsbureau aanklopt, dan moet je het doen met degene die je toegewezen wordt. Natuurlijk werken er goed opgeleide slimmeriken bij de diverse bureaus, maar er werken waarschijnlijk nog meer onervaren en minder vaardige mensen. Welke categorie is het meest beschikbaar, denk je? De goede naam van het bedrijf is geen garantie dat degene die over de vloer komt ook zelfstandig een dergelijke naam zou kunnen verdienen.
Productiviteit en kwaliteit
Juist in de ict-sector hebben de individuele kwaliteiten van de persoon een enorme impact op de productiviteit en kwaliteit van het opgeleverde werk. Iemand met de juiste kennis, benodigde ervaring en motivatie levert niet 10, maar eerder 500 procent sneller resultaat op. Door tweede keus in te huren (of dat nu een gedetacheerde is of een freelancer) loop je het risico jarenlang aan de erfenis van een slecht opgeleverd product vast te zitten, of het nu om een belabberd ingericht serverpark gaat of een ‘het-werkt-maar-is-totaal-niet-te-onderhouden' maatwerkapplicatie.
Ik denk dat de keuze voor een detacheringsbureau is gestoeld op een aantal aannames, die mijns inziens niet waar zijn:
Fabeltje 1: Een detacheringsbureau met een goede reputatie levert altijd goede mensen.
Niet iedereen op de detachering-loonlijst heeft dezelfde kennis, ervaring en kwaliteiten. Naast de altijd-bezette sterren aan wie het bedrijf de goede naam te danken heeft, zijn er hordes mindere goden en onervaren trainees die net de schoolbanken verlaten hebben. Enkele detacheringsbureaus gaan zelfs zó ver dat ze de sterren op intakegesprek sturen en als de opdracht eenmaal binnen is mogen de trainees het werk bij de klant uitvoeren.
Als trainee wil je natuurlijk de gelegenheid krijgen om de nodige kennis en ervaring op te doen, maar als klant krijg je niet de beste deal. Ook wanneer je maar de helft van een expert-uurtarief zou betalen, is het eindresultaat kwalitatief gezien minder goed en krijg je per uitgegeven euro een stuk minder werk gedaan. Als je een freelancer inhuurt, dan kun je er in elk geval op vertrouwen dat je de persoon in huis haalt die zijn goede naam waar kan maken.
Fabeltje 2: Gedetacheerde heeft toegang tot meer kennis.
Wanneer een onervaren iemand wordt voorgesteld, wordt vaak aangegeven dat er binnen het moederbedrijf kennis-clubjes zijn opgezet waar kennis wordt uitgewisseld. Als hier in de praktijk al tijd en aandacht aan wordt gegeven dan is het meer een goede manier om de algemene kennis bij te spijkeren. Voor de concrete werkzaamheden bij de klant kan een collega hooguit een zetje in de goede richting geven.
De meeste freelancers hebben buiten hun eigen kennis en ervaring een groot informeel netwerk met andere experts, waardoor ook voor die groep dat zetje onder handbereik is.
Fabeltje 3: Detachering biedt meer continuïteit.
Een gedetacheerde wisselt nogal eens van werkgever, wat door zijn relatiebeding ook automatisch betekent dat hij bij de klant moet vertrekken. Natuurlijk kan het detacheringsbureau meestal snel een vervanger inzetten, die vervolgens wel weer helemaal opnieuw ingewerkt moet worden.
Verder heb ik het vaak zien gebeuren dat iemand wordt ‘ingeruild' door de detacheerder omdat de medewerker het niet naar zijn zin heeft, elders iets leukers ziet of er een junior is die ervaring bij de klant moet opdoen.
Natuurlijk komt het bij freelancers ook voor dat er een opdracht niet wordt afgemaakt, maar dat is een stuk zeldzamer leert mijn ervaring. Iemand die aan zijn freelance-praktijk bouwt en een opdracht heeft, zal niet zo snel elders in loondienst gaan. Daarnaast is het accepteren van een opdracht helemaal de eigen keuze van een freelancer, niet een die wordt opgelegd door de werkgever. Door de vrijheid van de freelancer om de opdracht al dan niet te accepteren kun je als klant meer toewijding verwachten en is de kans op een mismatch een stuk kleiner.
Fabeltje 4: Een freelancer is lastig te vinden en selectie kost extra werk.
Lastig te vinden is de freelancer niet, het selectieproces kan wel arbeidsintensief zijn. Via LinkedIn, Google, online marktplaatsen en je eigen netwerk zijn volop specialisten te vinden.
Wil je zelf zo weinig mogelijk tijd investeren, dan kun je ook bij diverse bemiddelaars terecht die zijn gespecialiseerd in het werken met freelancers. Zij hebben een uitgebreid netwerk en kunnen je snel in contact brengen met beschikbare specialisten met de juiste kwalificaties. Natuurlijk vragen zij wel een prijs voor hun diensten, in de vorm van een opslag op het uurtarief van de freelancer. Vraag hier gerust naar bij de intermediair, transparantie is mijns inziens erg belangrijk. Een bedrijf dat hier stiekem over doet, zou ik zelf niet inhuren.
De meeste van deze intermediairs verwijderen wel vaak de naam van het cv om te voorkomen dat je direct met de voorgestelde freelancer in zee gaat. Dit is op zich begrijpelijk, maar wel lastig wanneer je zelf even wat extra onderzoek wilt doen. Wanneer je de bemiddelaar verzekert dat ze niet buitenspel worden gezet dan kun je de namen van de meest interessante cv's wel even opvragen.
De extra kwaliteiten van een freelancer
Als freelancer heb of ontwikkel je een hoop extra vaardigheden, waarvan de meeste goed van pas komen tijdens het invullen van een opdracht bij de klant. Een freelancer moet zijn eigen opdrachten zien te regelen, wat een beroep doet op commerciële, sociale en zakelijke vaardigheden. Ook zijn de meeste freelancers zelfstartend en kunnen goed zelfstandig én in teamverband werken.
Door het ondernemende karakter en de ervaring met het eigen bedrijf is de freelancer beter in staat mee te denken met de klant en kan mede daardoor direct meerwaarde bieden. De freelancer is zich er ook zeer goed van bewust dat hij zijn brood verdient met zijn reputatie. Daarom is hij extra gemotiveerd om van elke klant een tevreden klant te maken.
Nuancering?
Ik zie de reacties al voor mij: dit opinie-artikel is doorspekt met generalisaties! Er zijn goede en slechte freelancers, gedetacheerden, intermediairs en detacheringbureaus. Ik geef je helemaal gelijk: ik heb met alle categorieën samengewerkt.
De kern van het verhaal blijft volgens mij toch echt staan: het inhuren van een freelancer biedt veel voordelen, niet in de laatste plaats dat je altijd de persoon krijgt die bij de reputatie past.
Ger Apeldoorn, freelance Unix/Linux-specialist
Freelancen in de ICT
Het boekje ‘Freelancen in de ICT' is geschreven voor mensen die overwegen te gaan freelancen in de ict-sector of net zijn gestart. ‘Freelancen in de ICT' is een kort en bondig geschreven boekje waarin de voor- en nadelen van het freelancen op een rijtje gezet wordt. Verder wordt er veel aandacht gegeven aan de benodigde vaardigheden, de regels van het spel en valkuilen.
De eerste twaalf pagina's zijn in te zien op mijn website en Computable lezers krijgen 20 procent korting op de winkelprijs.
Neem duseven een kijkje op http://www.gerapeldoorn.nl/boek en gebruik de kortingscode ‘Computable5' als je het boek wilt bestellen.
Ik moet zeggen. Die Ger neemt zelf het goede voorbeeld. Als Unix/Linux freelancer zorgen dat je Computable expert wordt voor Loopbaan en Opensource topics.
En dan een enorm pleidooi voor jezelf en je markt houden + natuurlijk je boekje presenteren.
Ger heeft met alle categorien samengewerkt en zijn conclusie : ikzelf ben de beste.
Maare … geef hem eens ongelijk.
Ger gaat met fabeltje 4 een beetje mank. Grote bedrijven hebben een reputatie hoog te houden die vele malen groter is dan van een individu. Het vinden van de juiste en geschikte persoon voor de klus is gemakkelijker bij grote bedrijven, omdat de opdrachtgever daar eisen kan neerleggen aangaande kwaliteit. Een individu moet het al gauw hebben van referenties en aanbevelingen, waar grotere bedrijven garant kunnen staan. Niet goed, geld terug of een betere.
Het vinden van de individuele geschikte kandidaat is en blijft lastig. Hier is het toverwoord marketing en daar wint een groot bedrijf altijd, al was het maar vanwege de mankracht en budgetten die men daar voor heeft.
Overigens een leuk artikel.
Best goed artikel met een zeer slim statement aan het eind. Alle reaguurders zijn bij voorbaat verslagen. Of toch niet…?
Fabel 1: Een freelancer levert altijd goede prestaties.
Deze week nog was in het nieuws, in het kader van de discussie over een minimumtarief voor freelancers, dat veel freelancers noodgedwongen in die positie terecht zijn gekomen. Dat zijn dus geen echte ondernemers en passen volgens Ger dus niet in de bedrijfscultuur, missen de noodzakelijk vaardigheden en leveren niet de juiste kwaliteit. Veel gedetacheerden kiezen bewust voor een vast inkomen, wat niets zegt over hun sociale vaardigheden, commercieel denken of ondernemende karakter (waarbij voor ondernemend in dit verband ook initiatiefrijk gelezen kan worden).
Fabel 2: Een freelancer heeft toegang tot meer kennis.
Waar een freelancer een netwerk nodig heeft, beschikt een gedetacheerde, zeker als hij bij een middelgroot bureau of groter bedrijf zit, vaak over een flinke kennisbank. Bovendien is hij niet dom, kan googlen, heeft een netwerk buiten zijn collega’s en is net zo goed lid van expertisegroepen en kennissites.
Fabel 3: Een freelancer biedt meer continuïteit dan een gedetacheerde.
In het licht van fabel 1 en 2 en vanuit eigen ervaring durf ik te zeggen dat continuïteit iets is dat de gedetacheerde vooral zelf in de hand heeft. Daarin verschilt hij niet van een freelancer. Het kan altijd voorkomen dat je halverwege de rit ontdekt dat je geen toegevoegde waarde kunt leveren, de lol eraf is of om ander legitieme redenen het stokje overdraagt aan een ander. Dat is een risico dat elke werkgever impliciet neemt. Bovendien durf ik de stelling wel aan dat in mindere tijden beide categorieën sowieso minder snel geneigd zijn over te stappen. In goede tijden is er altijd meer beweging en dan geldt zeker voor freelancers dat een beter betalende opdracht de continuïteit in de weg staat. Daar heeft gedetacheerde dan toch minder last van om de simpele reden dat die een vast salaris heeft.
Fabel 4: Goede freelancers zijn niet lastig te vinden.
Evenals goede detakrachten, zou ik zeggen. Echter, de juiste freelancer of detakracht is lastiger te vinden. Voor beiden geldt dat indien ze hun ‘ding’ kunnen doen het afbreukrisico een stuk kleiner is. Een detacheerder kent zijn mensen. Een goede detacheerder houdt zoveel mogelijk rekening met de wensen van de opdrachtgever en kiest zorgvuldig de juiste kandidaten om de succeskans zo groot mogelijk te maken. Daarbij: de HR mensen van de opdrachtgever zijn ook niet dom. En detakrachten hebben ook referenties.
De extra kwaliteit van een detakracht.
Goede detakrachten zijn loyaal en dienen twee partijen tevreden te maken en te houden: werkgever en opdrachtgever. Dat is niet altijd makkelijk, maar zorgt er wel voor dat ze scherp blijven en gericht zijn op het leveren van kwaliteit. Voor zowel freelancers als voor detakrachten geldt dat kwaliteit alleen geleverd wordt met de juiste instelling of attitude. En ja, overal zit kaf tussen het koren.
Nuancering?
Ger heeft zo zijn ervaring. Ik ook. Ik ben al meer dan tien jaar gedetacheerd bij verschillende opdrachtgevers, van klein tot zeer groot, en heb nog nooit langer dan een maand zonder opdracht gezeten en beschik over goede tot zeer goede referenties. Ik heb gewerkt met freelancers die er niets van bakten, maar ook met freelancers die zeer kundig en ervaren waren en waar ik veel van kon leren.
De kern van mijn verhaal blijft echter wel staan: het inhuren van een detakracht biedt veel voordelen, niet in de laatste plaats omdat je altijd de persoon krijgt die bij de opdracht past.
En daarmee ligt de waarheid weer keurig in het midden.
@hk Erg leuk zo’n contra-artikel in de comments! 🙂
Mooi artikel Ger.Je bent serieus op je vakgebied en een leuke collega om mee te werken.
Zoals @hk al stelt gaat het niet om het labeltje maar de persoon. Goede mensen vinden, behouden en binden is de uitdaging. En de oplossing ligt, naast een marktconform salaris vaak in het laatste. Zoals interessante opdrachten waarin geleerd kan worden en waarde toeneemt bijvoorbeeld. De ‘bodyshops’ die alleen geinteresseerd zijn in de eigen groei en die van werknemers vergeten zullen inderdaad meer moeite hebben personeel te werven. Simpelweg omdat meeste dan liever kiezen om als freelancer verder te gaan. Gewoon omdat het meer vrijheid geeft en oplevert door belastingvoordelen.
Ik kan het tegen-artikel van hk onderschrijven. Dhr. Apeldoorn probeert de kennis en kunde van vele werknemers bij detacheringsbedrijven met semi-wetenschappelijke fabels in twijfel te trekken maar opent daarmee de deur voor tegen-fabels en deze kans is door hk met beide handen (en veel succes) aangepakt.
Over het algemeen zijn dit soort artikelen en columns vol van FUD-verspreidende taal en ik zou eigenlijk willen vragen aan Computable om de inhoud eens goed tegen het licht te houden. Het is een bron van tweespalt binnen de ICT wereld, en we hoeven maar naar maillijsten te kijken over discussies tussen aanhangers van rivaliserende frameworks (in noem maar Java en .Net, of Windows en Linux, JSF en Wicket etc., etc., etc.) waar dat in eindigt. Ik geloof dat iemand gesteld heeft dat er binnen 15 reacties vergelijkingen zouden worden gemaakt met veel minder frissen delen uit de geschiedenis (2de wereld oorlog e.d.).
Iemand mag best zijn of haar mening ventileren over iets, maar stel dat als eerste in het artikel en maak duidelijk dat dit de mening van 1 persoon is op persoonlijke titel.
@cpt Het artikel staat in de opinie-sectie, dat zou voldoende aanwijzing moeten zijn dat het de mening is van 1 persoon. De goed verwoorde mening van hk wordt ook zeer gewaardeerd, ook al is het niet de mijne.
@edekkinga Precies mijn belangrijkste punt; het gaat om de persoon, niet voor welke werkgever hij toevallig werkt.
Tja, om eerlijk te zijn vind ik het feit dat je bij een freelancer (als het goed is) geen tussenlaag betaalt maar direct de expertise beloont een stukje sociale rechtvaardigheid dat voor mij de voorkeur altijd bij de inhuur van freelancers legt.
Daarbij heb ik hoofdzakelijk slechte ervaringen met detacheerders en gedetacheerden. Voor een goede gedetacheerde moesten we in de periode dat ik me hiermee bezig hield al snel 50% tot het dubbele meer betalen dan voor een gelijkwaardige freelancer.
Een groot probleem met detacheerders is, dit in tegenstelling tot freelancers, dat je wordt gedwongen uren te schrijven. Of het nu zinvol is of niet. Als je je target niet haalt, dan heb je een probleem.
Als freelancer kun je veel flexibeler met de facturatie omgaan.
Laatst heb ik nog voor een klant mee aan tafel gezeten om de project voortgang te beoordelen (ik help de klant tegenwicht te bieden aan de IT specialist). Komen ze daadwerkelijk met 8! consultants (grote detacheerder, groot project). Einde van het jaar mensen! Nog even de uren volmaken. Nog even de bonus binnenslepen.
Tegen 6 van deze “consultants” heb ik gezegd dat ze mogen blijven maar dat we de uren niet vergoeden (ze hadden namelijk geen toegevoegde waarde voor de meeting). 5! van de 6 zijn er vertrokken.
Ik predik al jaren dat je het beste met freelancers in zee kunt gaan. De mensen die goed zijn houd je in je adresboek. De slechten ook maar dan om ze niet meer in te huren.
Een freelancer heeft er alle belang bij dat het werk goed wordt afgeleverd. “Het weekeinde was zwaar, dus maandag geen zin” kent een freelancer niet.
Ik heb bij een detacheerder gewerkt en geloof mij, ze zetten niet de juiste mensen op de juiste plek. Als je op de bank zit, dan passen ze zelfs je CV aan om je ergens binnen te sluizen (Ach joh, C# en C++ daar zit toch in beiden een C. Stel je niet zo aan). Ze gebruiken hun naam [de detacheerder] om hun medewerker binnen te krijgen (en dat is uitermate onprettig als je een geweten hebt. Dan voel je je niet lekker bij zo’n klant).
En een freelancer is goedkoper want zijn uurtarief hoeft niet de auto van zijn manager en de auto van zijn manager manager en de auto van zijn manager manager directeur te financieren.