Sligro-cio Maurice van Veghel zit vier jaar op zijn plek en heeft ict eindelijk meer op de kaart gekregen in het groothandelsbedrijf. Ict was binnen Sligro niet bepaald een hoofdpunt en het kostte Van Veghel moeite om transparantie te krijgen over de informatica binnen Sligro. Inmiddels is hij zo ver en kan hij kijken naar nieuwe technologische oplossingen.
Sligro bestaat uit twee onderdelen; de food retail en de food service. Onder food service vallen de ongeveer vijftig Sligro-groothandels en de bezorgservices. Sligro bezorgt onder andere aan horeca, tankstations, het leger en gevangenissen. De food retail zijn de Emté-winkels. Alle ict binnen Sligro loopt centraal, ondanks de vele overnames die het bedrijf in het verleden heeft gedaan.
Van Veghel: 'We werken maar met één centrale backoffice vanuit het hoofdkantoor in Veghel. Er zijn nergens ict'ers bezig met oude systemen van overgenomen winkels, want alles wordt gemigreerd naar ons systeem. Ict was bij Sligro niet bepaald een hoofdpunt. Mensen wilden het er niet altijd over hebben en dachten dat het alleen geld kostte. Het werd niet sexy gevonden en ik moest daarom vechten om ict een plekje te geven binnen het concern.'
Eigen erp-systeem
Dat wil niet zeggen dat de ict onbelangrijk is. Van Veghel: 'Ict is hier cruciaal. Als ict het niet doet, dan zullen er geen vrachtwagens met bestellingen uitrijden. Bij Sligro hebben we het vooral over snelle en doelmatige ict. Er is ook inmiddels ruimte voor innovatie, maar het heeft even geduurd voor ik daar aan toe kwam. Vooral communicatie was daarin cruciaal. We geven tegenwoordig periodiek een boekje uit met daarin de ict-update. Zo ben je van de ruis af, of mensen het nu lezen of niet.'
De afgelopen jaren is onder andere het Cisco-netwerk onder handen genomen. Binnen Sligro is in de laatste dertig jaar bovendien een eigen erp-systeem gebouwd, waardoor SAP of Oracle-toepassingen niet nodig zijn. Van Veghel: 'Zo kunnen we goed de controle houden, al is er aan de andere kant het nadeel dat er niemand is om de volgende release te maken.'
75 ict’ers
De toekomstplannen zijn om de professionaliteit uit te bouwen. Van Veghel: 'We willen de kennis in huis verbeteren. We hebben op ongeveer 5500 fte's 75 ict'ers in dienst, waaronder vooral dedicated programmeurs die maar één programmeertaal kennen. Ik zou graag zien dat er meerdere programmeurs zijn die alle drie onze programmeertalen kennen en wil hen daarin scholen. Naast zulke curcussen wil ik ook meer flexibiliteit in zowel het systeem als de mankracht. Daarbij moet je kijken of je gaat outsourcen of niet en hoe je kunt zorgen dat er makkelijker veranderingen in hoeveelheid medewerkers gemaakt kunnen worden als er plotseling meer werk is.'
Van Veghel wil ook een duidelijke bouwtekening maken met wat er nu gebeurt en wat er morgen moet gebeuren. 'Een deel van ons systeem ziet er qua interface uit als een soort MS Dos, dus vrij ouderwets met een zwarte achtergrond en cijfertjes en lettertjes. Daar is als transactiesysteem niks mis mee, maar we willen daaraan een mooie interface toevoegen, want de business vraagt zulke nieuwe dingen. Je moet zulke dingen van te voren goed bekijken en plannen, want je wilt niet dat de snelheid van het systeem achteruit gaat. We zullen niet nog een datacenter nodig hebben, want de huidige twee hebben genoeg capaciteit. Het gaat erom dat je goed moet beschrijven waar je staat en waar je heen gaat. We gaan ook voorzichtig met leveranciers praten over wat zij ons kunnen bieden in de toekomst.'
Information Builders
Sligro krijgt in 2012 in ieder geval een nieuwe website en er wordt meer gedaan aan supply chain-optimalisatie. Zo is er het Plop-project, waardoor magazijnmedewerkers die bestellingen moeten samenstellen niet via papier maar via een elektrische karretje en een intelligent systeem hun orders kunnen afwerken. Of ons project Management & Information, dat onder andere het centraal informatieplein op de pc brengt. Hiermee kunnen bijvoorbeeld kantoormedewerkers omzetstatistieken opvragen of analyses op verkoopdata uitvoeren.'
Sligro is het project Management & Information opgestart in samenwerking met bi-leverancier Information Builders. Sligro gebruikt het Webfocus-platform van de leverancier om real-time inzicht te krijgen in de goederenstromen.
Onderbuikgevoel
Van Veghel: 'Sligro is altijd een bedrijf geweest dat dingen doet op het onderbuikgevoel en dat zal het ook blijven doen, maar het bedrijf wordt nu zo groot dat er ook wat ict bij moet komen om naar de echte feiten en cijfers te kunnen kijken. Ik zit in ieder geval nog boordevol ideeën, dus ik zal me hier de komende jaren nog prima kunnen vermaken met nieuwe concepten. Het enige wat me lastig lijkt, is kiezen waarop we ons gaan concentreren, want er zijn zoveel leuke dingen.'
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker was altijd de slogan van de Belastingdienst. Ook iets wat niet sexy is maar wel noodzakelijk om de maatschappij draaiende te houden. Zo is het ook met ict, veel bedrijfsprocessen zijn er van afhankelijk maar het wordt niet altijd op waarde geschat. Tot het niet werkt natuurlijk, dan is ict altijd weer de gebeten hond!Bewustwording bij gebruikers over de waarde van ict begint in ieder geval met luisteren en meedenken hoe technologie hun kan helpen. Misschien dat een sexy interface of een hip device hierbij helpt maar in elk geval zal gebruik zo intuïtief mogelijk moeten zijn. Zit de toegevoegde waarde van een ontwikkelaar dan in zijn kennis van meerdere programmeertalen of het talent om wensen om te zetten in bruikbare oplossingen?
Door groei neemt de informatiehonger toe, maar ervaring mag nooit vervangen worden door Excel. Automatisering is tenslotte vooral bedoeld om processen te ondersteunen en onze werk efficiënter te doen. Of we het nu business-it alignment, profit-center of gewoon sexier noemen, gewoonten zijn moeilijker te veranderen dan een informatiesysteem. Mijn onderbuik gevoel zegt me dat we ict dan ook niet belangrijker moeten maken dan het is, een ondersteuning van de primaire processen. Mensen zijn nu eenmaal geen borg hoewel ‘Seven of Nine’, gespeeld door Jeri Ryan natuurlijk wel heel sexy was. Als mensen meer tijd moeten besteden aan het vullen van de informatiesystemen dan wordt dat als belasting ervaren.
Een order op de achterkant van een kassabon schrijven is natuurlijk niet van deze tijd, maar wel sneller als het alternatief een invulling van vele velden eist. Natuurlijk zullen hulpmiddelen als barcodes, RFID chips helpen bij order picking in het magazijn. Maar efficiëntie hiervan is even afhankelijk van de indeling, looproute en belading welke natuurlijk allemaal te analyseren zijn met een intelligent systeem. Daarmee is dit nog niet een vervanging van het gezonde ‘boerenverstand’ omdat spreadsheets vooral een weerspiegeling zijn van het verleden en dus geen garantie voor de toekomst geven. Winst ligt dan ook in een cio die meer affiniteit heeft met automatisering dan boekhouden.
“Er zijn nergens ict’ers bezig met oude systemen” is niet helemaal waar.
‘Je hoeft niet sexy te zijn om seks te hebben’, blijkt ook in de praktijk om ons heen. Om maar een spreuk er uit te gooien.
Het moet functioneel zijn en iets toevoegen en het moet er toe doen. Wat moet je nu nog sexy maken aan ict? Door de hoeveelheid informatie kunnen we nog niet vast stellen dat er daar door ook betere beslissingen zijn genomen. Sterker nog, het duurt ondanks de hogere communicatiesnelheid gemiddeld langer dan twintig jaar geleden. Dat komt omdat er teveel informatie is om nog een beslissing te kunnen nemen.