Ict heeft de laatste jaren veel ontwikkelingen meegemaakt. Deze ontwikkelingen hebben de bouwstenen en architectuur van de traditionele ict veranderd in iets dynamisch wat makkelijker meebeweegt met de veranderingen in de markt. Door het minimaliseren en soms het verwijderen van een verwevenheidlaag is de weg vrij gekomen voor ontwikkelingen zoals ‘cloud’.
Het gemak van het verkrijgen van een virtuele server op de wolken die met een paar klikken aangemaakt wordt en 0,94 cent per uur kost! Geweldig toch?! De afgelopen tijd worden we door de media gebombardeerd met demunitie uit de ‘cloud'. De cio's en it-managers beginnen te twijfelen aan hun ict-omgeving als ze de voordelen van cloud onder ogen krijgen. Maar is dit terecht?
Cloud is nog steeds wollig!
De mediaherrie rondom cloud heeft voor een chaos gezorgd. Men heeft hierdoor nog geen aandacht besteed aan een aantal essentiële zaken die een scheidingslijn vormen tussen outsourcing, virtualisatie in het (externe)datacenter en cloud. Er is nog geen duidelijke definitie voor cloud vastgelegd. Iedere aanbieder komt met zijn cloud-dienst en de definitie daarvan. Hetzelfde probleem zien we ook aan de kant van de organisaties (klanten). De organisaties kijken graag naar de nieuwe ict-mogelijkheden zonder dat ze hier eerst een definitiekader voor gecreëerd te hebben. Als resultaat zien we dat alle diensten op het internet opeens cloud genoemd worden.
Als we van plan zijn om een cloud-plan of visie voor onze ict te creëren dan moeten we eerst de positie van onze ict ten opzichte van dit fenomeen (cloud) kunnen bepalen. Dan is de vraag hoe we dit kunnen doen zolang er geen officiële kenmerken van cloud vastgelegd zijn die door aanbieders en afnemers geaccepteerd zijn en gehanteerd worden!
Integriteit
Ik zat laatst een checklist van een Email Cloud-provider te lezen met vijftig (terechte) vragen (opgesteld door de provider zelf) die u als klant aan een Email Cloud-provider (hun concurrent) kunt stellen om te weten of ze geschikt zijn of niet! Dit geeft aan dat er nog geen duidelijke richtlijnen, standaardisatie en (kwaliteits)normen bestaan waar een cloud-provider aan moet voldoen! Een ander voorbeeld is wat de klanten van Microsoft BPOS op 23 augustus, 3 en 7 september 2010 meegemaakt hebben. Het BPOS was uit de lucht en de oorzaak is niet gevonden! Integriteit is een onderwerp dat in alle fasen en lagen van de cloud (contract, diensten en uitvoering) ingebed en duidelijk bewaakt en bewezen moet worden. Dit betekent dat u voor deze verandering een zeer duidelijk, ‘smart' en wettelijk ‘sla' dient op te stellen. Misschien is het handig te weten dat dit een boekwerk gaat worden!
Overgang naar Cloud
Cloud wordt onder andere door twee aspecten naar voren geschoven: voordeligheid en flexibiliteit! Afhankelijk van hoe uw ict-omgeving ingericht is, wat uw visie is op uw ict voor de komende drie tot vijf jaar, welke vorm van cloud bij uw ict past en hoe de transitie naar cloud er uitziet, kunt u duidelijk krijgen of deze aspecten voor u nog interessant zijn en waar de roi van deze verandering ligt. Ik zeg hier ‘nog' omdat cloud op dit moment een oplossing is die een lange weg voor ontwikkeling, standaardisatie en verbetering te gaan heeft.
Wanneer u uw ict in een aantal lagen snijdt dan kunt u aan de hand van drie bekende cloud-modules ( IaaS, PaaS, SaaS) deze aan een vorm van cloud (Prive, Public, Hybrid) koppelen. Uiteraard is deze verandering niet zo simpel zoals ik het hier benoemd heb.
Het veranderen van uw traditionele ict in een cloud-vorm is niet het verplaatsen van uw ict naar een datacenter of alleen het koppelen van een cloud dienst hieraan! Om te beginnen dient u een visie omtrent cloud te hebben. Het zou handig zijn als u uw visie verder laat toetsen op de volledigheid, financieel en de juistheid.
Bent u er klaar voor?
Cloud zal uiteindelijk uw ict veranderen in een dienst! Daarom is het belangrijk om duidelijk te hebben tot hoeverre uw huidige applicaties en ict zaken geschikt zijn om dat als een dienst in de cloud op te nemen. Het aanbieden van ict als een dienst zal een grote verandering zijn binnen de cultuur van uw (gebruikers en ict) organisatie en natuurlijk uw huidige ict-zaken. De transitie van de traditionele ict naar een cloud-dienstmodel is een traject dat over een aantal jaren verspreid dient te worden. Deze stappen zullen aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk om goed van te voren over alle aspecten van deze verandering na te denken om uiteindelijk de roi van deze verandering zo kort mogelijk te kunnen maken. Het zou vervelend zijn als achteraf blijkt dat de server die u in het begin voor 0,94 cent per uur voorgesteld is toch duurder uitkomt dan uw huidige server kosten!
Tot slot, cloud is een middel dat de komende jaren verder ontwikkeld en getest moet worden. Dit betekent dat als u van plan bent om naar cloud te gaan u nog even de tijd hebt om een stappenplan voor deze hervorming te maken. Of dit voordelig is, zoals de aanbieders beweren, hoop ik dat u in het haalbaarheidsonderzoek van uw business case kunt vaststellen.
Goedkoop is duurkoop. Een psychologische prijs als €0,94 per uur is toch ruim €8200 per jaar en dat is nog exclusief de Internet verbinding. Natuurlijk kan deze ook bij El Cheapo afgenomen worden maar vaak zijn prestatie en kwaliteit dan teleurstellend.
Probleem is dat maar weinig organisaties kosten inzichtelijk hebben van de eigen infrastructuur waardoor sturing daarop moeilijk is. Op die manier klinkt elke cloud oplossing voor de afdeling inkoop voordelig.
@edekkinga: Bij de onderwerpen die je benoemd hebt komen nog andere benodigdheden zoals security en veel andere zaken die je in SLA opneemt! Kijk dan maar wat dat gaat kosten!
Ik vind dat veel organisaties de stap naar cloud onderschatten. Dit komt naar mijn mening deels doordat er nog geen duidelijke beeld is van wat Cloud is en deels doordat deze oplossing nog niet breed uitgetest en ingevoerd is. Daarbij komt dat Cloud nog in ontwikkeling is. Bijvoorbeeld VMware is nog met een aantal van haar producten bezig om dat voor Cloud klaar te maken. Microsoft heeft kort geleden een grote wijziging in Windows Azure gemaakt om dit verder voor Cloud geschikt te maken……
Ik ben benieuwd wanneer 80% van je huidige bedrijfsapplicaties via Cloud aangeboden worden!
@Reza Ik kan nog wel wat nadelen noemen, Zie ook: http://www.slideshare.net/edekkinga/hybride-cloud-strategy voor 8-track model maar zoals in eerste reactie al aangegeven laten sommige zich verblinden door 1 puntje. Namelijk de belofte van goedkoop omdat andere vaak moeilijk in geld uit te drukken zijn. Alleen start-ups kunnen kiezen voor volledige cloud omdat ze niet de historie van een bestaande applicatie-set hebben.
Goed artikel Reza, kan er weinig op aanmerken, wil er wel wat aan toe voegen.
Cloud ontwikkelingen gaan erg snel. Google heeft nu 2 stappen verificatie uitgerold (die is de laatste twee maanden sterk verbeterd!) waardoor je een App of SMS op je telefoon nodig hebt om in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Ook zie je steeds beter en verregaande integratie met Google Apps. 1 klik op een e-mail in GMail en deze staat ook in mijn CRM systeem en gekoppeld aan de juiste klant.
Ik geloof niet in IAAS. IAAS is een tussenstap naar PaaS en wellicht naar SaaS. Heel simpel gezegd, ik wil helemaal niet met servers bezig zijn en Microsoft heeft dat goed begrepen met Azure.
Ik heb ook een oplossing gevonden voor huidige organisaties die in hun maag zitten met legacy. Gewoon een onderneming ernaast opstarten (start-up) volledig in de cloud en klanten/dienst 1 voor 1 overzetten…
Vergeet die server van 0,94 cent… veel te duur! 🙂
Ik waag me echter nog niet aan een voorspelling hoeveel jaar dit gaat duren voordat dit de de facto standaard wordt.
@Henri: zoals altijd kom je met een mooie aanvulling!
Ik ga je verhaal een stukje doortrekken naar DaaS!
Ik denk dat vanaf 4Q van 2012 de VDI oplossing langzamerhand zijn plek gaat afstaan aan Desktop as a Service! Ik ga binnenkort een artikel hierover schrijven. Veel te bespreken denk ik!