Ict-dienstverlener Sogeti komt als beste naar voren in de Test Services Benchmark 2011 van Ovum. Dat onderzoeksbureau nam dertien leveranciers van testdiensten voor software en systemen onder de loep. IBM en Wipro volgen op een gedeelde tweede plaats. Logica eindigt in de middenmoot van deze benchmark.
Ovum baseert het oordeel op twintig criteria, waaronder kosten, dienstverlening, productaanbod, kennis, ervaring, innovatie en beschikbaar talent.
Sogeti, onderdeel van de Capgemini groep, komt als beste naar voren. Volgens het dienstenbedrijf benadrukte Ovum de expertise op het gebied van testprocessen, de goede omgang met klanten en de reactiesnelheid.
Ovum noemde verder de gestructureerde aanpak van testen met Sogeti's Test Management Approach (TMap) en Test Process Improvement (TPI) methodologieën. Die worden volgens de dienstverlener ook gebruikt door concurrerende leveranciers van testdiensten.
Testen als webdienst
Het dienstenbedrijf dat als beste uit de benchemark naar voren komt, biedt de mogelijkheid om testen af te nemen als webdienst. Het bedrijf voert onder andere testwerk uit vanuit India en verwacht het aandeel van het werk dat vanuit dat land wordt uitgevoerd de komende jaren te vergroten. Voor het uitvoeren van de testing services maakt Sogeti gebruik van een eigen Center of Excellence Testen.
Ranglijst Ovum-Benchmark
1.Sogeti (Capgemini) |
2.IBM |
2.Wipro |
4.Cognizant |
4.HP |
4.Infosys |
7.TCS |
8.Logica |
8.SQS |
10.Mahindra |
11.Hexaware |
12.UST Global |
12.Zensar |
Wat is er met nummer 13 gebeurd? Wilde die partij niet als dertiende genoteerd worden??
Waar zijn alle kleinere partijen en waarom werden ze niet meegenomen in de benchmark?
Is er een link naar alle 20 criteria en hoe hebben de partijen op die criteria gescoord?
@Frank
Ik tel toch echt 13 partijen in het lijstje hoor….
@PaVake, je hebt gelijk, veel gedeelde plaatsen voorkomt een dertiende plaats… De achtste plaats nog voor Logica, zal dat ook zo blijven na hun nieuwste ontslagronde?
Uit dit artikel wordt niet duidelijk op welke markt dit onderzoek is gericht. Als het gaat om de Nederlandse markt dan mis ik inderdaad diverse spelers. Als dit om de globale markt gaat dan verklaart dat ook meteen waarom relatief kleine en gespecialiseerde clubs als Polteq, Bartosz, Squerist en andere niet zijn meegenomen.
Ik twijfel altijd ernstig over de waarde van dit soort artikelen. Sogeti zit in Nederland in een neerwaartse spiraal. Medewerkers klagen massaal over de steeds verder toenemende kostensturing en de daarmee afnemende aandacht voor zachte zaken als ’trots’ en ‘fun’ (waar Sogeti altijd sterk in was). Gevolg is dat er verdwijnen meer testers bijkomen dan er terugkomen. En dat terwijl Sogeti de ene award na de andere wint.
Wat een onvolledig artikel. Het is onduidelijk of het op de Nederlandse markt gericht is of internationaal, hoe de selectie van dertien bedrijven tot stand gekomen is (ook ik kan er nog wel tien noemen, in ieder geval relevant voor Nederland), en wat de criteria nu precies zijn. Is het bijvoorbeeld belangrijk of de klant tevreden geweest is? Zie ik niet terugkomen, lijkt me wel belangrijk als serviceleverancier (en nee, communicatie met de klant geldt voor mij NIET als vervanger van klanttevredenheid). Overigens: bij het oorspronkelijke bericht van Ovum wordt voor vragen doorverwezen naar een persoon die tot 6 januari afwezig is; hoe serieus neemt Ovum dit artikel zelf?