Tweederde van de Nederlanders vindt dat zorgaanbieders de mogelijkheden van ict en internet te weinig benutten. Patiënten willen bijvoorbeeld meer administratieve taken afhandelen via de website of via e-mail contact hebben met hun zorgaanbieder. Dat blijkt uit de ICT Barometer van adviesbureau Ernst en Young.
57 procent van de respondenten heeft hoge verwachtingen van de elektronische uitwisseling van medische gegevens. Driekwart van de deelnemers aan het onderzoek ziet toekomst in het online afhandelen van administratieve zaken.
Het adviesbureau vroeg de deelnemers om verschillende onderdelen van de dienstverlening van zorginstellingen te beoordelen. De inzet van ict werd het laagst gewaardeerd en scoorde slechter dan punten als de kwaliteit van zorg, bereikbaarheid en snelheid van een behandeling.
Gekeken naar de verschillende zorgverleners scoren ouderenzorg- en thuiszorg-instellingen het slechtst. De inzet van ict van die zorgverleners wordt door respectievelijk 63 en 58 procent van de ondervraagden met matig tot slecht beoordeeld. Tandartsen, apotheken en ziekenhuis scoren iets beter. Ongeveer een derde van de ondervraagden noemt de dienstverlening van die zorginstellingen matig tot slecht.
‘Minder bureaucratie’
Monique van Dijen, partner bij Ernst & Young Health Advisory Services: 'Veel mensen vinden dat de zorg nog te bureaucratisch functioneert en zien voordelen in de automatisering van ondersteunende processen. Bij alle zorgaanbieders is volgens ons onderzoek de inzet van ict het zwakke punt in de dienstverlening. Dat betekent ook dat zorgaanbieders die er wel in slagen ict en internet succesvol te implementeren zich nadrukkelijk van concurrenten onderscheiden. Dat geldt evenzeer voor de inzet van ict in het primaire proces in de vorm van e-health.'
De ICT Barometer
Ernst & Yvoert periodiek onderzoek uit naar de inzet van ict in Nederland. Het gaat onder andere om onderwerpen als internetcriminaliteit , telecom en netwerken, online winkelen, ict en financiën en overheid en ict. De onderzoeksgroep bestaat uit zeshonderd Nederlanders en is volgens het bureau representatief.
Krijg de indruk dat zorgsector, hoewel nu nog wat aarzelend wel degelijk meer gebruik gaat maken van ICT. Het is misschien niet met e-mail en websites maar meer op sociale media. Daarop zie ik ook steeds meer start-ups actief worden om zo hun plannen te promoten.
Maar de zorgmarkt wordt dan ook nog wel wat teveel gedomineerd door grote namen.
Even zoeken op Twitter laat al zien dat er meer ontwikkelingen zijn dan de onderzoeksgroep van Ernst & Young groot is.
Als er iets wel een bureaucratie aanjager is dan is het wel IT. Als je dat al een beetje kan beteugelen dan doe je het al goed.