Op een congres over offshoring begin deze maand en achteraf had ik een lang gesprek met een projectmanager van Accenture. Wat mij voornamelijk is bijgebleven van dit gesprek is dat als je op afstand met mensen wil werken, je medewerkers zult moeten creëren.
Op het congres deelde Albert Groothedde, ceo van Innovites, een klein Nederlands bedrijf met drie mensen in Nederland en vijf in India, zijn ervaringen met de toehoorders. Zijn voornaamste advies:
1. Zorg ervoor dat je samenwerkt met een partner die goed is in zoeken en selecteren.
2. Zorg voor de juiste mensen in het team.
3. Zoek een partner die alles offshore kan organiseren en in staat is cultuurgrenzen te overbruggen.
4. Integreer de offshore mensen in uw organisatie.
Hij zei dat zijn ervaring leert dat een klant-leverancier verhouding niet werkt. Het belangrijkste is om een ‘samenwerking’ te creëren waarin de offshore teamleden in hetzelfde team werken, volgens dezelfde waarden en zo integraal deel uit maken van de organisatie. Een interessant deel van zin verhaal is dat offshoring voor hem zo goed werkt, dat zijn niche producten nu verkocht worden op de Indiase markt.
Met Jeroen Tiekstra besprak ik de manier waarop Accenture met hun Indiase mensen werkt. Jeroen is erg positief over zijn samenwerking met zijn Indiase collega’s. Voor elk project kan hij hun Indiase kantoor profielen sturen van de mensen die er nodig zijn. De Indiase hr-afdeling zal dan teamleden voorstellen en Jeroen kiest uiteindelijk welke mensen het meest geschikt zijn. Tijdens de projecten is er een constante verbinding met de collega’s in Bangalore en ze gaan vaak bij elkaar op bezoek. Er zijn dagelijks meetings zodat de voortgang in het team besproken kan worden en tweewekelijkse meetings met de klant in Nederland om aanpassingen aan te dragen en te horen hoe het project ervoor staat.
Een interessant deel van Accenture’s methode is dat de teamleden (zowel onshore als offshore) persoonlijke ontwikkelingsplannen hebben. Aan het begin van elk project geeft iedere persoon aan wat zijn persoonlijke doelen zijn (wat hij extra zal doen bovenop de technische vereisten). Alle collega’s en ook de klant geven vaak feedback over het bereiken van deze doelen. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd hun doel te halen en ze krijgen 360 graden feedback op hun voortgang en prestaties.
De laatste jaren hebben mensen geëxperimenteerd met verschillende modellen voor het managen van mensen die verspreid zijn over de wereld. Bovenstaande voorbeelden geven aan dat iemand integreren in je eigen organisatie een zeer cruciaal element is. Mensen die ver weg zijn moeten hetzelfde behandeld worden als de mensen op het eigen kantoor, dezelfde management technieken moeten worden toegepast en dezelfde logica voor het stellen van doelen en prioriteiten. Als de juiste managementmethoden en processen er zijn, wordt het makkelijker om mensen op verschillende locaties te integreren in waardecreërende activiteiten.
Voor meer informatie over global IT-staffing, adviseert ik je om een kijkje te nemen op www.bridge-outsourcing.nl