Het was nog ff haasten deze week om de column af te krijgen. Het was goed dat ik mijn laptop bij me had, want ik moest nog helpen bij het onderhoud van de schooltuin, speelgoed schoonmaken en het ontluizen van de kinderen. Als projectleider Digitaal Stadhuis heb ik de afgelopen jaren zoveel tijdswinst bereikt dat ik de avond- en de zwemvierdaagse ook ben gaan coördineren.
Ik zit precies op de lijn van onze minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt die vindt dat ouders meer moeten opvoeden en minder werken. De minister vindt dat scholen ouders vaker moeten vragen om te helpen de leerprestaties van hun kinderen te verbeteren.
Ik snap helemaal niets van de vele negatieve reacties van vrouwen op de oproep van Van Bijsterveldt. Denken ze echt door gewoon belasting te betalen dat de minister degelijk onderwijs kan neerzetten? Natuurlijk is er vrijwilligerswerk nodig rond een school, vaders zoals ik zijn er veel te weinig.
Laten we niet zeuren over de kwaliteit van het onderwijs en het feit dat wij als ouders dit moeten compenseren. Het heeft zeker 10 jaar geduurd voor dat het digitale schoolbord werd geaccepteerd. Tegelijkertijd levert Het Nieuwe Werken ons zoveel (tijd)voordelen op, dat kunnen we makkelijk weer terugstoppen in het onderwijs.
De laatste keer dat ik op een 10-minuten-gesprek op school was, merkte ik dat ik tijdens het gesprek met de onderwijzer mijn email begonnen te checken en een tweet verzond. Ach de man had zijn dag niet, toch niet zo gek dat hij mijn kinderen niet stimuleert?
Gelukkig raakt mijn zoon wel geïnspireerd door drie keer in de week naar de voetbalclub te gaan.
Of het nu sneeuwt of stormt, hij is altijd aanwezig om te voetballen. Voor de groep staat een ongediplomeerde trainer (vrijwilliger) die de groep jongens wekelijks aan het presteren krijgt. Op school zijn er van de twaalf (professionele) docenten misschien twee die mijn zoon echt kunnen inspireren. Tja, dan moet je als ouder wel gaan compenseren als de school het zo laat liggen. Vind ik helemaal niet erg, hoort er gewoon bij.
Je hebt helemaal gelijk Marja, dertig jaar emancipatie ten spijt.
oppervlakkig verhaal, waar werkelijk niemand mee gediend is, alleen meneer zelf misschien
Ik denk dat werkelijk iedere serieuze technisch specialist ervaren heeft dat het probleem heel wat groter is dan men wil doen laten geloven.
We zitten inmiddels met een situatie waarin zelfs leerlingen op het MBO al merken dat hun docenten absoluut onder de maat presteren.
Leerlingen zijn echt niet zo achterlijk dat ze dat zelf niet kunnen vaststellen.
Robert van Vliet heeft als niet techneut duidelijk nog niet met dat bijltje hoeven te hakken.
Als je tijdens zo een belangrijk gesprek het ontfatsoen hebt om meer aandacht aan je telefoontje dan aan je zoon/dochter te besteden is het voor een docent ook wel duidelijk waarom leerlingen geen intresse hebben om zelf ergens moeite voor te willen doen.
Ik snap niet dat je zulk een artikel hier durft te plaatsen.
Beste Robert,
Als ik je stukje goed interpreteer bedoel je hier te zeggen dat niet de minister fout zit maar het onderwijs en met name de leerkrachten. Dit beweer je zonder concrete voorbeelden aan te geven en zonder de geschiedenis er bij te betrekken. Toen eind jaren 80 de totale uitverkoop van het onderwijssysteem begon is het daar eigenlijk nooit meer bovenop gekomen. Leerkrachten en budget voor adequate leermiddelen waren niet voorhanden. Het is erg flauw om met een “laisser faire” houding toch kritiek te leveren. Overigens rammelt het stukje aan alle kanten bijvoorbeeld:
“Ik snap helemaal niets van de vele negatieve reacties van vrouwen op de oproep van Van Bijsterveldt. Denken ze echt door gewoon belasting te betalen dat de minister degelijk onderwijs kan neerzetten? Natuurlijk is er vrijwilligerswerk nodig rond een school, vaders zoals ik zijn er veel te weinig.” Je start met onbegrip voor vrouwen en eindigt met vaders…. ik zie het verband hierin niet.
Het is iig geen reclameverhaal van hoe goed bedrijf X of Y wel niet is.
Ik geloof dat ik het begin te snappen. Robert van Vliet doet hier de zoveelste poging om leuk te zijn. Alleen is het zo tenenkrommend niet-leuk dat iedereen denkt dat er iets anders achter zit (bijvoorbeeld dat ‘ie het serieus meent, of erover heeft nagedacht ofzoiets).
En hup, de column van deze schrijver gaat me voortaan geen tijd meer kosten. Waaraan ik die tijd ga besteden? Mijn kinderen zijn al van school af…
Belachelijk verhaal. Het was zeker even haasten om de column af te krijgen, dat is wel duidelijk. Wat wordt hier voorbij gegaan aan een hoop dingen. Als het onderwijs dan zo slecht is, is daar niet juist de minister op aan te spreken? In plaats van goede leraren moeten de ouders het maar gaan overnemen? Waar worden zij dan voor betaald? Ik ben een deels thuiswerkende moeder en er wordt heel vaak een beroep gedaan op mijn tijd vanuit school. Ik vind het niet altijd makkelijk om te balanceren tussen gezin, werk, verenigingen en school. Ook al heb ik een laptop, een smartphone en een internetverbinding. Lang leve Het nieuwe werken? Het wil alleen maar zeggen dat je nooit meer klaar bent met werken.
Scholen moeten zich leren aanpassen aan wat ze aan hulp kunnen vinden. Ze moeten niet talloze activiteiten op touw zetten en daarvoor elke keer bij de ouders aankloppen. Daarmee op je gemoed in praten: anders kan dit leuke uitstapje niet doorgaan… Net als ik moeten zij ook de de juiste balans vinden met de middelen die ze hebben.
Vindt het juist een inspirerende column. Juist de essentie van wat je drijft om elke dag op te komen draven. Dat je moet doen wat je leuk vindt. Niet van hobby werk maken of andersom per definitie. En waarom ouders met liefde overwerken voor de baas, maar voor iets versieren doordeweeks ’s avonds op school niet bij willen helpen. Of overdag luizencontrole willen doen. En sommigen zijn continue bezig met online zijn of werken. Denk dat het ‘druk druk druk’ syndroom overdag ophouden van schijn is, en prive juist actief wordt beoefend?
nee, dan adviseur e-overheid.
Das inspirerend …