Een consortium van CSC, Capgemini en Van den Berg Infrastructuren leggen het cameranetwerk @Migo boras aan. De Koninklijke Marechaussee zet dit systeem volgend jaar in bij de bestaande controles achter de grens met Duitsland en België. Het systeem kost eenmalig negentien miljoen euro voor de ontwikkeling en aanschaf van de apparatuur en twee miljoen euro per jaar aan beheer.
Het camerasysteem @Migo boras moet het mobiel toezicht door de marechaussee achter de grens effectiever en efficiënter maken. Het systeem bestaat uit camera's en sensortechnologie. Er worden vaste sensoren bevestigd aan een draagconstructie boven snelwegen en mobiele sensoren ingebouwd in voertuigen van de marechaussee.
In het consortium draagt CSC zorg voor het sensordomein, de registratie van voertuigpassages en de levering van camera's. Van den Berg installeert de camera's en past de weginfrastructuur aan (bijvoorbeeld voor het instellen van stopzones). Capgemini levert de centrale applicatie waarin alle data bijeenkomen en waarmee de marechaussee checks kan uitvoeren.
Omstreden controle
De camera's zullen geen permanente grensbewaking vormen, meldt minister Gerd Leers van Immigratie en Asiel op de website van het ministerie. Hij stelt dat @Migo boras alleen het werk van de Koninklijke Marechaussee ondersteunt. Die voert mobiele controles achter de Nederlandse grenzen uit, het zogeheten mobiel toezicht veiligheid (MTV). Die controles zijn gericht op illegale grensoverschrijding en criminaliteit die daarmee gepaard gaat, zoals mensensmokkel, mensenhandel, identiteitsfraude en het witwassen van geld.
De bewindsman reageert op tumult die in Duitsland is ontstaan over de toepassing van grenscamera's. Volgens sommigen is het gebruik in strijd met de regels over het vrije verkeer van personen tussen de landen, omdat er bijvoorbeeld kentekenplaten worden geregistreerd.
Volgens Leers valt het systeem wel binnen de bestaande regels voor privacy en grenscontrole. Hij zal dit ook antwoorden op vragen van de Europese Commissie die naar aanleiding van de discussie in de Duitsland vragen stelde.
Steekproeven
De camera's filmen de voorkant en het kenteken van auto's. Maar, stelt Leers, er is geen sprake van het opslaan van kentekennummers van auto's of vrachtwagens die te herleiden zijn tot personen. Ook worden de camera's niet gebruikt om kentekenplaten te vergelijken met vooraf opgeslagen kentekens van gestolen auto's of van mensen die gezocht worden of een boete open hebben staan. Wel kan aan de hand van de kentekenplaten met de camera's gezien worden uit welk land een auto of vrachtwagen komt, maar dat kunnen de mensen van de marechaussee nu ook al.
Aangezien binnen het Europese Schengengebied de binnengrenzen zijn opgeheven, heeft het toezicht niet het karakter van de vroegere grensbewaking. De controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd. In het systeem is de kennis en ervaring van de marechaussee vastgelegd in de vorm van risicoprofielen, bijvoorbeeld een bepaald type bestelbus dat met enige regelmaat dezelfde grensovergang passeert en mogelijk voor mensensmokkel gebruikt wordt. Als een camera een 'hit' registreert, is dat voor de marechaussee aanleiding een auto of vrachtwagen aan te houden, aldus Leers in de Tweede Kamer-brief.
Grensovergangen
Het is de bedoeling dat de camera's begin 2012 in gebruik worden genomen op vijftien (snel)wegen achter de grens met Duitsland en België, en in een aantal auto's van de marechaussee. De camera's komen te hangen bij de vijftien grootste grensovergangen met België en Duitsland: A4 Hoogerheide, A16 Breda, A67 Bladel, A76 Stein, A2 Eijsden, A76 Heerlen, A74 Tegelen, N280 Roermond, A67 Venlo, A77 Bergen, A12 Zevenaar, N35 Enschede, A1 Losser, A37 Emmen en A7 Reiderland.