Ict-dienstverlener Atos implementeert een nieuwe informatiedienst voor passagiers van luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Het gaat om Air France KLM Connect. Die dienst koppelt actuele informatie uit verschillende bronsystemen die via het web verbonden zijn. Passagiers worden via sms of e-mail geïnformeerd over vluchttijden, gate-wijzigingen, bagageafhandeling en vertragingen. De opdracht wordt uitgevoerd in samenwerking met technisch- en ict-dienstverlener Unica.
In het Connect-systeem zitten vijftien koppelingen met toepassingen en systemen van partners van de luchtvaartmaatschappij. Volgens Atos zijn de beveiliging van het berichtenverkeer en het afstemmen van het contact op de individuele reiziger de belangrijkste technische en functionele uitdagingen.
De dienst wordt gratis aangeboden aan passagiers. Atos meldt niet wanneer de dienst gebruiksklaar moet zijn.
KLM-ict
KLM heeft een scala aan ict-leveranciers. De luchtvaartmaatschappij nam in oktober 2011 nieuwe mainframes af van IBM in gebruik en de maatschappij gebruikt bijvoorbeeld software van Qlikview voor verschillende analyse-toepassingen. In mei 2011 werd het glas geheven op een tienjarige samenwerking met ict-dienstverlener Fujitsu.