De explosieve groei in on-demand en in toenemende mate ook real-time online content is een spannende ontwikkeling voor de digitalemediasector. Het is ongetwijfeld ook een reden waarom technologische zwaargewichten zoals Google en Apple deze markt hebben betreden. Met een dergelijke snel toenemende behoefte van gebruikers die meer online en real-time content willen bekijken, zal er een intrigerende strijd losbarsten in de internetwereld.
Het feit dat contenteigenaren snel willen kapitaliseren op deze gelegenheid, en veel experts een trend voorspellen dat content van de hoogste kwaliteit blijvend online zal worden aangeleverd, werpt echter de vraag op hoe contenteigenaren, uitgevers en content distributienetwerken (cdn’s) deze toename gaan aanpakken en de beschikbaarheid en prestaties van content op het hoogste niveau zullen handhaven.
Het antwoord op die vraag is voor velen wellicht verrassend. Tot voor kort was het ondenkbaar om waardevolle digitale assets bij een extern colocatie datacenter onder te brengen. Maar de groeiende markt voor digitale media, die reeds gefragmenteerd is in content producenten, uitgevers en verzamelaars van online video, gaming, sociale media, nieuws en muziek plus content distributeurs zoals isp’s, cdn’s en uitzendorganisaties, legt een enorme druk op de markt om te voldoen aan de vraag naar boeiende online content op een toenemend aantal media waaronder televisies, pc’s, laptops, mobiele telefoons, spelconsoles en tablets.
Traditioneel gezien staan colocatie datacenters erom bekend dat ze bedrijfskritische it-apparatuur en data veilig huisvesten, verbinden, monitoren en onderhouden. Zowel de perceptie van de branche als het aanbod van de datacenters is echter aan het veranderen. Voor het beheer van de contentaggregatie en -distributie wordt het populairder om een partnerschap aan te gaan met een datacenter-specialist, waarbij ook wordt geprofiteerd van verbeterde beschikbaarheid, schaalbaarheid en flexibiliteit van uw it-infrastructuur.
De snelle opkomst van de online markt voor digitale media en de toegenomen eisen aan prestaties en beschikbaarheid hebben bij ons geleid tot de ontwikkeling van een gecentraliseerde Digitale Media Content Hub. Dit initiatief tilt de norm van het datacenter-aanbod naar een meer strategisch niveau, door een online gemeenschap te creëren met gemeenschappelijke interesses voor contentverzamelaars en -distributeurs. Het biedt een ideale omgeving voor effectieve aggregatie, uitwisseling, opslag en beheer, met directe bereikbaarheid van het publiek en branchegenoten via een concentratie van cdn’s, isp’s eniInternet exchanges. Omdat een gemeenschap van digitale content-bedrijven zoals content management platvormen en content distributie netwerken ´inhouse´ aanwezig is, kan er een omgeving gecreëerd worden waar eigenaren van premium content directe toegang hebben tot distributeurs. Dit laat hen profiteren van verbeterde prestaties, hogere flexibiliteits- en redundantieniveaus, betere beveiliging, lagere kosten dankzij multi-homing, lagere latency richting eindgebruikers en grotere bandbreedte.
De verwachte marktgroei is enorm, aangezien steeds meer gebruikers toenemende hoeveelheden digitale content consumeren op meerdere apparaten. Onderzoeksbureau GigaOm Pro maakte onlangs in het rapport ‘Monetising Digital Content’ bekend dat de internationale markt voor digitale content zal toenemen van 16,7 miljard dollar in 2009 tot 36 miljard dollar in 2014 . Een dergelijke krachtige voorspelling onderstreept hoe belangrijk het is om in deze sector actief te zijn en de juiste hosting infrastructuur te ontwikkelen.
In de tv-industrie zien we bijvoorbeeld een niet eerder waargenomen stijging in het aantal online kijkers naar grootschalige evenementen (het Britse koninklijk huwelijk brak in 2011 naar verluid het vorige online live streaming record van circa zeventig miljoen kijkers, gevestigd tijdens de inauguratie van President Barack Obama) . Om te kunnen voldoen aan deze groeiende vraag, moeten contentproviders er op kunnen vertrouwen dat ze de verwachtingen van klanten – premium content via een groot aantal verschillende kanalen – kunnen waarmaken.
Concluderend kunnen we stellen dat de snel stijgende vraag naar premium online content ongetwijfeld geweldige mogelijkheden biedt voor de digitalemediasector. Gekoppeld aan de extra aandacht voor minimalisatie van kapitaalinvesteringen in it-infrastructuur en efficiencyverbetering van bedrijfsprocessen via innovatieve it-systemen, verschaft dit bedrijven in deze sector nog een extra beweegreden om diensten te outsourcen naar een bewezen, vaardige hosting partner. Wie de beste infrastructuur heeft, kan het snelst reageren en een sterke positie tot stand brengen in deze in opkomst zijnde markt. De Digitale Media Hubs bevinden zich in het hart hiervan en bieden de sector deze mogelijkheid.
Inderdaad wordt live en premium content steeds belangrijker waardoor Internet convergeeert met de TV. Niet alleen de debatten van de Tweede kamer zijn live te volgen maar ook die van plaatselijke gemeenteraden. En ook buitenlands nieuws, wat vaak uit geselecteerd wordt door reacties kun je op die manier toch zien. En veel is later nog terug te vinden op YouTube.
Dit alles vraagt een goede infrastructuur, waarbij de delivery naar consumers door breedband acceptatie ook niet ongenoemd mag blijven. Alle kanalen ten spijt wil ik uiteindelijk geen schokkende beelden of slechte synchronisatie van geluid.
Weet niet of de vraag groeit eigenlijk. Eerder de vraag naar aanbod dat er niet of nauwelijks is, of waar nooit behoefte aan is geweest. Oftewel, eerst aanbieden wat een bandbreedtehonger genereert. Ken genoeg mensen met een tig MB-glasvezelkabel die niet meer door hun lijntje pompen als binaries. De hobbel is dat kleinere providers de infra ervoor niet kunnen betalen. En dat op een of andere manier ‘gewoon surfen’ geen last krijgt van bitslurpers. Vraag me ook af waar de investeringen in alle tussenschakels terugverdiend mee gaan worden?