Ruim een derde (34 procent) van de Nederlandse bedrijven maakt momenteel geen gebruik van cloud computing en is ook niet van plan om dat in de komende twee jaar te veranderen. Dat percentage ligt hoger dan het Europese gemiddelde. Europabreed laat ongeveer een kwart (24 procent) van de bedrijven cloud computing voorlopig links liggen. Dat blijkt uit onderzoek van leverancier van colocatie datacenterdiensten Interxion onder 350 respondenten waarvan er zestig afkomstig zijn uit Nederland.
Interxion-marketing manager Jelle Frank van der Zwet vond de uitkomst zo opvallend dat hij aanvankelijk twijfelde aan de uitkomsten van het onderzoek. Hij ziet in vergelijkbare onderzoeken van KPMG en Heliview dezelfde percentages terugkomen van Nederlandse bedrijven die cloud computing nog niet gebruiken.
Van der Zwet bespeurt besluitenloosheid bij serviceproviders, systemintegrators en eindgebruikers. 'Bedrijven zijn vaak bezig met virtualisatie, maar durven de stap naar cloud computing niet te maken.' Daarbij speelt volgens hem mee dat lokale systemintegrators hun aanbod onvoldoende afstemmen op de mogelijkheden van cloud computing.
Prioriteit bij management
Bij 69 procent van de Europese organisaties heeft cloud computing prioriteit op de agenda van het management. In Nederland ligt dat percentage op 58 procent. Interxion heeft de verschillen niet statistisch onderzocht maar Van der Zwet, die jaarlijks ongeveer bij tachtig leidinggevenden van verschillende Europese bedrijven spreekt, stelt dat Nederland een conservatieve plaats inneemt in de adoptie van cloud computing. 'Dat gebeurt ondanks de aanwezigheid van veel midden- en kleinbedrijven die vaak de adoptie van cloud computing versnellen.'
Hij ziet wel dat bedrijven, die aan vervanging van hardware toe zijn, steeds vaker cloud computing kiezen. Bij de keuze tussen het opnieuw aanschaffen van hardware of het afnemen van cloud-hosting bij een cloud service provider, kiest 90 procent van de respondenten voor cloud-hosting. Daar liggen volgens hem veel kansen voor leveranciers.
Het in 1998 opgerichte Interxion is actief in elf Europese landen.
We need cloud power!
Waarom, nou gewoon omdat ik het heel hard roep.
Wat verstaat Interxion onder een bedrijf? Is dat ook bakker om de hoek of is dat een bedrijf met > 100 medewerkers? En wat verstaan ze onder cloud computing? Is dat ook diezelfde bakker, die z’n zakelijke gmailaccount checkt?
De vraag is verder: Is dat dan erg?
Cloud wordt vaak voorgesteld als de enige mogelijke oplossing om kosten te drukken en beheer minder complex te maken. Cloudproviders dienen zich echter goed in de wensen van klanten te verdiepen. Niet ieder bedrijf vindt Cloud een veilige oplossing en wil juist wél weten waar de diensten/data fysiek staan.
Er spelen dan ook andere niet genoemde zaken een rol binnen bedrijven. Soms zijn er mogelijke juridische gevolgen als je data in een ander land is opgeslagen en daarnaast speelt inderdaad veiligheid een rol.
Dus het heeft niet alleen iets met durven te maken.
Het gebruik van cloud computing is momenteel dan ook geen noodzaak. Waarom moeite doen als je huidige IT het al doet?
Pas als je cloud computing als strategisch voordeel gaat zien en hierop je beleid aanpast kun je grote voordelen behalen.
Geldt ook voor virtualisatie. Wat fysieke servers en storage virtualiseren levert in eerste instantie maar weinig op. Pas als je het “simpel” en schaalbaar maakt kun je grote voordelen bereiken. Vaak moet dan ook afscheid genomen worden van je “legacy”. Dat zijn trajecten die in de eerste instantie best veel geld kosten en ik snap als bedrijf wel dat je daar nu niet op zit te wachten.
De pijn komt pas als andere branche genoten het wel doen en voordelen behalen en jij met hoge overhead zit. Dan pas ontstaat de noodzaak.
@Henri
“De pijn komt pas als andere branche genoten het wel doen en voordelen behalen en jij met hoge overhead zit. ”
En dat is nu dus precies wat er gebeurd met de huidige globalisering. Stilzitten is achteruitgang, nu overgaan geeft je voorsprong! Cloud gaat dan ook veel meer over de mate van standaardisatie, consolidatie, orchestratie (automation of automation) over de hele stack en over alle platformen heen. Wil je namelijk self service kunnen faciliteren zul je dit allemaal op orde moeten hebben en kom je er met een (door cmm level 1 of 2 organisatie ingerichte) chaos virtualizeren (vmware’s bread and butter) niet op de lange termijn.
@Henri
Elk voordeel heb ze nadeel.
In dit artikel wordt geïmpliceerd dat cloud oplossingen een must zouden zijn. Alleen de cloud is geen eenduidig begrip en meer een overgehypde term. Daarbij is het ook erg verleidelijk voor mensen die in korte termijnen denken omdat het nog relatief nieuw is en zich nog niet op lange termijn bewezen heeft. Daarnaast zijn er nog vele aspecten die het schier ongebreidelde enthousiasme kunnen temperen. Blijkbaar is dat in Nederland meer doorgedrongen dan in andere Europese landen.
Peter, ik schrijf er al veel artikelen over. Cloud is verwarrend. Als ik een dienst afneem via een website dan doe ik aan Cloud computing?
Maar waar het op neer komt is het principe van cloud computing: Niet je eigen IT opwekken, maar deze afnemen uit de muur. Deze trend is onomkeerbaar. Net als dat het internet onomkeerbaar was. Ja er kwam een bubble van oververwachting, maar daarna begon de pret pas echt.
Tien jaar geleden internet op je werkplek? Dat was eng voor bedrijven, nu is het de standaard. Zo is het ook met de cloud. Nu heeft men bedenkingen, maar de voordelen zijn te groot om te negeren.
Ik kan me al dat enthousiasme dus wel voorstellen. Dat de werkelijkheid momenteel een stuk weerbarstiger is lijkt me duidelijk, maar de overgang zal ineens vrij vlot kunnen verlopen.
Bij een conculega bieden ze zowel ’traditionele’ netwerken als Cloud diensten. Daar merken ze dat MKB bedrijven nog terughoudend zijn om gevoelige data ergens anders neer te zetten.
Investeringen in nieuwe server omgevingen blijven ook uit vanwege de hoge kosten en de oude server kan nog best een tijdje meegaan.
Geleidelijk aan wordt cloud computing wel geaccepteerd, het heeft alleen zijn tijd nodig.
Michael krijgt slechts twee sterretjes voor zijn commentaar.
Toch weet hij op voortreffelijke wijze de inhoud van dit artikel samen te vatten !
Er zijn ook heel veel bedrijven waar geen pindakaas in de kantine te vinden is.
Kwestie van voldoende Calve’ spotjes om daar verandering in te brengen.