De ict-kosten voor ziekenhuispersoneel zijn in 2011 flink gestegen. Per medewerker gingen de kosten met 20 procent omhoog. Per ict-werkplek stegen de kosten met 10 procent. Dat stelt M&I/Partners in de ICT Benchmark Ziekenhuizen 2011. De stijging komt door de vergaande digitalisering van zorgprocessen. De stijging van de ict-kosten zit met name in de toename van het aantal ict-werkplekken per medewerker en de kosten voor software.
Het aantal ict-werkplekken per medewerker (gemeten in fte) steeg met ruim 10 procent. In vergelijking met 2007 bedraagt de stijging zelfs meer dan 30 procent. Gemiddeld genomen zijn er per tien medewerkers elf ict-werkplekken. Ziekenhuizen hebben vaak meerdere locaties waardoor zorgverleners meerdere werkplekken hebben. Artsen hebben zowel in hun spreekkamer als op de polikliniek de beschikking tot computers en balies zijn vaak uitgerust met meerdere systemen. 'Daar komt bij dat zorgverleners vaak part-time werken', licht M&I-adviseur Antoon van Luxemburg toe.
Hoewel de ict-kosten van ziekenhuizen zijn gestegen, zijn de ict-kosten als percentage van de omzet nagenoeg gelijk gebleven met voorgaande jaren. Dit komt doordat de gemiddelde omzet de afgelopen jaren ook is gestegen. Ziekenhuizen spenderen tussen de 4 en 4,5 procent van de omzet aan ict.
Uit de benchmark komt naar boven dat de softwarekosten voor de primaire en ondersteunende zorgprocessen, zoals de invoering van elektronische patiëntendossiers, PACS/PACS-2 en de introductie van het elektronisch verpleegdossier (evd) net als in 2010 toenamen.
Stijging ICT-kosten
Ook neemt het aantal koppelingen voor gegevensuitwisseling toe en wordt medische technologie steeds meer onderdeel van de ict-omgeving. Dat betekent hogere softwarekosten. M&I/Partners verwacht wel dat het voordelen op het gebied van kwaliteit en efficiëntie oplevert.
'In deze tijd van bezuinigingen is het van belang dat ziekenhuizen grip hebben op de ict-kosten. Ondanks de druk op kosten verwachten wij investeringen in de (noodzakelijke) toepassing van ict. Daarnaast zien we dat ziekenhuizen nadrukkelijk zoeken naar mogelijkheden om de kosten in de hand te houden. Het standaardiseren van het applicatielandschap kan hierbij helpen, maar ook het openbreken van contracten en gezamenlijk inkopen kunnen ervoor zorgen dat de ict-kosten niet onnodig stijgen', lichten de onzerzoekers toe.
Benchmark
Sinds 2007 voert M&I/Partners jaarlijks de ICT Benchmark Ziekenhuizen uit. De benchmark geeft inzicht in de vraag of een ziekenhuis veel of juist weinig uitgeeft aan ict in vergelijking met andere ziekenhuizen en geeft inzicht in de prijs/prestatie-verhouding binnen het eigen ziekenhuis. Aan het onderzoek namen dertien ziekenhuizen deel.
Meer kosten bij dezelfde omzet dus. Dat valt dus moeilijk te rijmen met veronderstelde stijging van effectiviteit en kwaliteit.
Onder druk van overheid moeten ze meer gaan vastleggen en koppelen voor een fikse meerprijs en dat terwijl er door diezelfde overheid ook zoveel mogelijk op de zorg bezuinigd wordt en daar de mensen die zorgpremie betalen dus minder kwantiteit en kwaliteit voor terug krijgen.
Welke partij(en) is/zijn er ook al weer voor meer zorg en minder bureaucratie?
@Peter:
Je schreef: “Meer kosten bij dezelfde omzet dus.”
Ik citeer uit het stukje tekst boven jouw reactie:
“Hoewel de ict-kosten van ziekenhuizen zijn gestegen, zijn de ict-kosten als percentage van de omzet nagenoeg gelijk gebleven met voorgaande jaren.”
Als je minder kosten per patient wilt, moeten de ziekenhuizen gewoon de handen ineen slaan en gezamelijk volledig voor Open Source gaan. Dàn kan je pas besparen (op de wat langere termijn). In elk geval beter dan geld blijven pompen naar Redmond, zelfs als het iets duurder zou uitpakken.
@M:
Open Source goedkoper dan ‘Redmond’? Als dat echt zo was dan was toch heel de wereld al over?
Open Source is geen synoniem voor ‘gratis’. Bovendien heb je het hier alleen over de *aanschaf* van de *software*, iets wat slechts een klein deel van de TCO bedraagt. Wat dacht je van hardware, beheer, support en dergelijke, deze bestaan niet in Open Source-variant noch gratis versies…
Gelukkig is het st Antonius goed bezig met Open-Source in het ziekenhuis en uiteindelijk hebben ze wel een reken sommetje gemaakt, welke kosten ze hebben, per werkplek en daar bespaard men aanzienlijk op, ondanks de investering die ze maken.
Het gaat meer om de wil en visie om over te stappen.
Tja, ’t is maar wat je wil horen…
De ICT kosten zijn gestegen, dit is te onderbouwen met getallen. Maar die getallen moet je wel in het juiste perspectief zijn.
– hoeveel vergissingen zijn er sindsdien voorkomen omdat de recepten/opmerkingen van artsen nu wel leesbaar zijn?
– hoeveel uren op jaarbasis kunnen nu bespaard worden omdat niet telkens iemand op en neer hoeft naar allerlei administratieve afdelingen om de mappen van de patiënten rond te brengen
– hoeveel levens zijn gered omdat bij een acuut probleem bij een patiënt alle gegevens meteen bij de hand waren, in plaats van dat men eerst in de kelder op zoek moest naar het dossier van de patiënt?
– hoeveel patiënten zijn problemen bespaard gebleven omdat de ICT aangaf dat die bepaalde combinatie van medicijnen niet zo verstandig was
En ga zo nog maar even door.
Een goed onderzoek uitvoeren is één, maar de juiste conclusies trekken is een heel ander verhaal!
ICT kosten zijn niet de primaire zorg van de zorg. Dat is het zorgproces zelf en het niet in control zijn daarop. Hoewel er altijd instellingen zijn die het prima doen is het gros topzwaar en teveel gericht op efficiency en te weinig op effectiviteit. Effectieve zorg is vooral mensenwerk. Ondersteuning met goede ICT is absoluut belangrijk, maar het is een en/en situatie: menselijke aandacht en interactie en die ondersteunen met juiste, tijdige en volledige informatievoorziening. Dus minder management en meer zorg-in-uitvoering. Dan mag goede ICT best wat kosten, zeker als het helpt levens te redden.