Voetbalclub FC Twente voert vergaande analyses uit op de kaartverkoop en het wedstrijdbezoek van supporters. De eredivisionist uit Enschede koppelt business intelligence (bi)-software van Qliktech aan het World Ticketing Systeem (WTS) van de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond). Zo wil de club per tribunevak en per wedstrijd de samenstelling van de supportersgroep in kaart brengen. De voetbalclub verwacht dat door de analyse de dienstverlening aan supporters verbetert.
Het WTS bevat gegevens van de houders van seizoenskaarten, clubkaarten en bedrijfskaarten. De analyse omvat onderdelen als leeftijd, sekse en afkomst van de supporter. Er kan ook gekeken worden voor welke wedstrijden (competitie, beker of Europees voetbal) of tegen welke tegenstander de supporters naar het stadion komen. Aan de hand van die informatie kan de club voorspellende analyses maken van de kaartverkoop van wedstrijden. Er kan dan bijvoorbeeld actie worden ondernomen om plekken die leeg dreigen te blijven toch vol te krijgen.
Manager marketing en communicatie bij FC Twente, André Kooij: 'Tot voorheen haalden we onze klantinformatie omtrent de kaartverkoop en het gebruik hiervan uit de door de KNVB ontwikkelde client/server-applicatie World Ticketing System. Dat was een tijdrovend proces. We kunnen nu vooranalyses maken, maar we gebruiken Qlikview ook als naslagwerk en als controlemiddel.'
De capaciteit van het Twente-stadion, De Grolsch Veste, is vergroot tot 30.014 zitplaatsen. Na de uitbreiding in 2008 telde het stadion 24.200 plaatsen.
KNVB
WTS is ongeveer tien jaar geleden door de KNVB ontwikkeld om zicht te krijgen op de bezoekers bij wedstrijden in het betaald voetbal en de veiligheid in stadions te verhogen. Het systeem is oorspronkelijk niet ontwikkeld voor marketingdoeleinden.
Het bi-project bij FC Twente wordt begeleid door de Hengelose erp-dienstverlener en Qliktech-partner JIS. Dat bedrijf is ook met andere clubs in gesprek over bi-analyse van supportersdata.