Als ik de signalen uit de markt en van de diverse hardware leveranciers mag geloven wordt een storage oplossing steeds meer gezien als een commodity-oplossing. Ik kan mij enerzijds wel vinden in deze gedachtegang, anderzijds blijft het kiezen van de juiste storage oplossing nog steeds een lastige en vaak ook tijdrovende zaak.
Alle terminologie die door de verschillende leveranciers en producenten van deze oplossingen gebruikt wordt maakt het er niet gemakkelijker voor de hedendaagse IT manager op. Kreten zoals ‘automatic storage tiering’, ‘fluid data’, ‘thin provisioning’, ‘deduplication’ en ‘unified storage, SSD/SAS/FC ’ et cetera zijn niet voor iedereen geheel duidelijk.
En dat is nog maar het begin, want bij de keuze voor een storage-oplossing moet plotseling ook nog nagedacht worden over de beschikbaarheid van de desbetreffende oplossing. Zodra deze discussie gevoerd wordt, komen er vaak nog een paar extra kreten als ‘RPO/RTO’, ‘sla’, ‘snapshotting’, ‘Synch of A-Synch replicatie’ , ‘CDP’ en back-up naar tape of disk om de hoek kijken.
Hoe kan je er nu als organisatie voor zorgen dat je door de bomen het bos nog ziet? Onderstaand heb ik enkele veel voorkomende uitdagingen/problemen beschreven die organisaties mogelijk kunnen ondervinden bij het selecteren van een nieuw storage systeem.
Uitdaging: Wensen en eisen inzake performance (IO’s) zijn vooraf niet duidelijk. Dit kan leiden tot de aanschaf van de welbekende Ferrari terwijl u misschien aan een VW Golf al genoeg heeft.
Oplossing: Analyseer/meet eerst enige tijd de karakteristieken van de huidige omgeving. Dit kan nog wel eens verrassende getallen opleveren die zeer bruikbaar zijn voor de aanschaf van een storage- oplossing.
Uitdaging: Wensen en eisen inzake opslagcapaciteit zijn vooraf niet duidelijk. Dit kan voor een organisatie tot gevolg hebben dat er of te groot of misschien wel te klein ingestapt wordt.
Oplossing: Ook hier geldt 'meten is weten'. Analyseer eerst goed de huidige omgeving en de data. Dient alles nog wel online op de storage-oplossing te blijven staan of kan het naar een archief op een goedkoper medium? Wat is de groei die u de komende jaren nog verwacht? Dit zijn zeer belangrijke zaken waar een organisatie rekening mee dient te houden.
Uitdaging: Onduidelijkheid over de kosten voor toekomstige uitbreidingen.
Oplossing: Tijdens de selectieprocedure voor een nieuwe storage- systeem is het van groot belang om ook de kosten voor mogelijke toekomstige uitbreidingen in kaart te brengen. Doe dit voor hard- en software maar vergeet ook zeker niet de supportkosten hierbij mee te nemen. Door dit te doen voorkomt u toekomstige verrassingen.
Uitdaging: Welke functionaliteit hebben wij nu precies nodig?
Oplossing: Dit blijft altijd een uitdaging. Door vooraf goed de wensen en eisen qua performantie, capaciteit, beschikbaarheid (RPO/RTO) en schaalbaarheid in kaart te brengen is dit relatief snel op te lossen. Echter kost het in kaart brengen van de eerder genoemde punten wel flink wat tijd. Probeer het, ondanks dat het vaak een tijdrovende aangelegenheid is wel goed en gedegen te doen.
Uitdaging: Voor welke technologie of leverancier moet ik kiezen?
Oplossing: Probeer zoveel mogelijk appels met appels te vergelijken. Dit kunt u het beste doen door de desbetreffende leveranciers te voorzien van gelijke uitgangspunten. Wat u intern kan helpen om zelf de verschillen tussen de leveranciers inzichtelijk te maken, is het opstellen van het welbekende consumentenbondoverzicht. Ook het opvragen van referenties of misschien wel het praten met één van de bestaande klanten van de betreffende leverancier kan een hoop verduidelijken. Ook is het opvragen van de roadmap van de desbetreffende oplossing geen overbodige luxe. Je moet er als organisatie natuurlijk niet aan denken om te kiezen voor een oplossing die mogelijk nog kort leverbaar en uitbreidbaar is.
Het is misschien niet allemaal rocket-science maar u zult verbaasd zijn hoeveel organisaties bovenstaande 'uitdagingen' tegen komen. Het vooraf goed in kaart brengen van de wensen en eisen op de verschillende vlakken kan het selectieproces versoepelen. Tevens wordt de kans dat u een verkeerde keuze maakt flink gereduceerd. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen 'Meten is weten'.
Een prima artikel! In mijn dagelijkse activiteiten maak ik maar al te vaak mee, dat partijen die op zoek zijn naar een nieuwe storage omgeving onvoldoende voorbereidingen hebben getroffen, om die zoektocht met succes te kunnen afronden.
Veelal blijven veel aspecten onderbelicht, waardoor aanbiedende partijen veel aannames moeten hanteren bij het maken van een voorstel.
In dergelijke projecten geldt, dat alle partijen “huiswerk” moeten maken.
Als dat goed gebeurt en in een goede dialoog, wordt er een kwalitatief goed project / goede service verzorgd.
Hans,
Ik ben blij om te zien dat meer mensen dit adresseren en ondervinden.
Het huiswerk wat door zowel de klant als de leverancier gedaan moet worden is van zeer groot belang. Helaas kost dit veel tijd en wordt daar door nog wel eens achterwege gelaten. Werken op basis van aannames die dan onwille van de tijd gemaakt worden kan voor bepaalde organisaties erg gevaarlijk zijn.
Een goede dialoog met de klant in vorm van interactieve workshops of brainstormsessies draagt veel bij aan het uiteindelijke succes.