Naar verwachting stemt de Tweede Kamer voor het kerstreces in met het instellen van een parlementair onderzoek naar de ict-problemen bij de overheid. De nadruk ligt op veiligheid en privacy en falende projecten. Ook de klachten over ict-aanbestedingen worden in het onderzoek meegenomen, stelt CDA-parlementariër Ger Koopmans. 'Ik heb wel vijftig mails van klokkenluiders liggen.'
Koopmans is samen met SP-kamerlid Sharon Gesthuizen initiatiefnemer van het voorstel tot een parlementair onderzoek. Het voorstel is inmiddels ingediend bij het presidium, de dagelijkse leiding van de Tweede Kamer, en zal daarna plenair worden voorgelegd aan de Tweede Kamer. Volgens CDA-parlementariër Koopmans steunen alle fracties het voorstel. Hij verwacht dat het voor het kerstreces wordt behandeld.
Koopmans wil met het parlementair onderzoek bewerkstelligen dat 'de ict het bij de overheid beter gaat doen, er minder fout gaat en de kosten minder uit de hand lopen.' Hij vindt niet dat er voldoende onderzoeken zijn gepleegd naar de ict-problematiek. Hij wijst op twee rapporten van de Algemene Rekenkamer uit 2007 en 2008 en een aantal deelonderzoeken. 'Maar dat is kennelijk niet afdoende geweest. Wij willen in het parlementair onderzoek ook vaststellen in hoeverre de aanbevelingen die de rekenkamer heeft gedaan, zijn overgenomen.'
Klokkenluiders
Het onderzoek zal zich richten op recente ict-projecten die fout zijn gelopen. Ook het onderwerp aanbestedingen zal aan de orde komen. Koopmans vertelt dat sinds hij meldde met de voorbereidingen voor het voorstel tot een parlementair onderzoek bezig te zijn, massaal gebeld en ge-e-maild is door kleinere ict-ondernemers die zich benadeeld voelen door het aanbestedingsproces. ''Ik heb wel vijftig mails van klokkenluiders liggen en daarvan zal ik zeker gebruik maken tijdens het onderzoek.'
De hackerszaak rond ict-beveiligingsdienstverlener Diginotar was een paar maanden terug voor SP-kamerlid Gesthuizen aanleiding een parlementair onderzoek aan te vragen. Andere partijen vonden het toen nog te vroeg voor zo'n onderzoek. Maar omdat de ict-problemen bij de (rijks)overheid hardnekkig blijken zijn, zet de Tweede Kamer nu door. Het parlementair onderzoek zal naar verwachting medio 2012 beginnen.
Volkskrant
De Volkskrant bracht het nieuws over het doorgaan van het parlementair onderzoek vandaag als eerste. Het landelijk dagblad blijkt zich de afgelopen weken plotseling op ict en overheid te hebben gestort. Na een verhaal over een mislukt oud systeem van het UWV bracht de krant afgelopen weekeinde een stuk over het mislukken van een nieuw belastingsysteem bij de waterschappen. Opmerkelijk, omdat dit nieuws al eerder dit jaar bekend werd.
uiteraard vervelend maar even in perspectief, de redding van ABNAMRO heeft ongeveer 3000 maal zoveel gekost (11 mio vs 390 mrd).
Euhm, de titel van het stuk is dus weer verkeerd. Niet “ICT-falen bij de overheid”, maar “Overheidsfalen; dit keer weer bij ICT”. Hoe lukt het banken om apps voor mobiel betalen te maken, en lukt het de overheid nog steeds om de zoveelste poging tot basaal SAP te laten mislukken ..?
@Atilla Vigh: wat hebben de arbeidsvoorwaarden van ICT organisaties te maken met het succesvol runnen van projecten?
Vele valide reacties.
Veel hiervan komt bijeen in deze pagina’s
Over hoe de overheid niet omgaat met hun eigen projectmanagement standarad:http://www.projectenmanagen.nl/gastcolumns/prince2-bureaucratisch
en
Waarom de aanpak van de ICT bij de Politie ook weer een groot risico van falen heeft
http://www.managementsite.nl/21651/ict-internet/falende-ict-projecten.html
@Anko Tiiman
Goed opdrachtgeversschap heeft bij de overheid alles te maken met kennis en kunde op goed niveau. Helaas moet ik constateren dat dit bij de overheid bij de meeste uitvoeringsorganisaties (politie, UWV, belastingdienst,etc..) de kwaliteit van de mensen onder de maat is. Het niveau is vaak te laag, omdat ze niet de juiste mensen kunnen krijgen, want die zijn te duur. Ik baseer dat op mijn eigen ervaringen en die van een heel groot deel van mijn beroepsgenoten. En niet aleen de laatste tijd, maar over de laatste 20 jaar.
Deze problemen bestaan al decennia lang. Vrijwel alle bedrijven en dus ook de overheid worden hierdoor geteisterd. Veel problemen zouden kunnen worden voorkomen als aan opdrachtgeverszijde ook mensen zaten, die verstand van zaken hebben. Zij moeten onverkort alles monitoren, wat de uitvoerende partijen
doen en niet doen. Kortom, over IEDER traject MOET de
(en het liefst een zo klein mogelijk traject)leverancier opening van zaken geven en verantwoording afleggen. Opdrachtgevers moeten zich niet met een kluitje in het riet laten sturen en alles geloven.Leveranciers van software doen er alles aan om zich te verzekeren van werk. Tot in lengten van dagen!!!
Het probleem ligt denk ik vooral op het punt van de aanbestedingen.
Voor projecten als deze zijn enorme (door de EU verplichte) aanbestedingstrajecten, waar alleen bedrijven als CAP, ATOS etc de ruimte/mankracht voor hebben. Voor kleinere orgnisaties is het risico te groot dat er veel tijd/geld aan de aanbesteding wordt besteed, en dat de opdracht hen niet gegund wordt. Dat zou een dusdanige verliespost worden, dat je beter helemaal niet kunt meedingen.
Dit zorgt voor een verkapt monopoly van de grote organisaties, niet alleen op ICT gebied maar op vrijwel alle grote aanbestedingen bij de overheid, en dat maakt dat bij “mislukte” trajecten er nauwelijks kan worden opgetreden.
@Nico Als we het allemaal al jarenlang verkeerd doen, is het niet zo dat we met één oplossing ineens alle problemen oplossen… Het gaat niet alleen om een andere PRINCE2 benadering. Of om hokjescultuur, of betere requirement, of beter plannen of betere mensen.
Iedereen hier op dit forum heeft zijn stokpaardje (ik ook) maar het is nogal simplistisch om de oplossing langs één dimensie op te lossen. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar het lijkt er wel op.
Anko: ik zeg niet dat er een standaardoplossing is. Wel zeg ik dat er een zeer grote arrogantie en zelfvoldaanheid is en dat men weigert te leren van eigen en andermans lessen.
Heel vaak uit dat zich in het soort reacties dat lijkt op die van jou. Het afzetten tegen elke andere zienswijze.
Zeker bij de overheid en in de ICT sector speelt dit. Conventional Wisdom terwijl Einstein’s definitie van waanzin elke keer weer wordt bevestigd.
@ Atilla Vigh
Recent nog een goede vriend gesproken, die bij een grote landelijk opererende overheid werkt. Er is toch erg veel voorkeur voor directe bediening door de fabrikanten zelf. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de expertise van de partner bedrijven van diezelfde fabrikanten.
De overheid zou eens volgens het bekende spreekwoord moeten gaan werken en denken – koop bij de man, die ook repareren kan. Laat dus de lokale partnerbedrijven de advisering, leveringen en nazorg verzorgen.
Door de verantwoordelijkheid in de gehele keten zal zo’n partner bedrijf veel meer gemotiveerd zijn kwaliteit te adviseren, te leveren en te blijven leveren.
Diverse fabrikanten hebben de nazorg uitbesteed aan derden, waardoor de centrale kwaliteitzorg onder druk komt te liggen.
Gun de lokale partnerbedrijven de kans, om zich op een dergelijke manier te kwalificeren op basis van bewezen kwaliteiten.