De samenstelling van de organisatie van Sogeti Nederland verandert rigoureus. Binnen zes tot acht jaar wordt ongeveer een derde van de banen van de Nederlandse organisatie vanuit India uitgevoerd. Het gaat voornamelijk om applicatie-ontwikkeling, testen en beheer op afstand. Dat voorspelt directeur van Sogeti Nederland, Jeroen Versteeg. Hij benadrukt dat die verplaatsing van arbeid niet per definitie voor ontslagen zorgt. Sogeti Nederland telt nu 3100 medewerkers.
Volgens Versteeg blijft er bijvoorbeeld vraag naar mensen met specifieke kennis, het gaat onder andere om specialisten op het gebied van business intelligence (bi), beveiliging en testspecialisten. Daarnaast zijn projectmanagers nodig. Versteeg: 'We kijken naar nieuwe rollen van mensen waarvan het werk naar India verschuift. Mensen zullen moeten investeren in kennis en opleidingen.'
Volgens de landendirecteur wordt de verhouding onshore en offshore-medewerkers twee staat tot één. In sommige gebieden zoals het testen zal het één op één worden.
Sogeti India houdt kantoor in de steden Mumbai en Bangalore. Daar werken ongeveer tweehonderd mensen aan opdrachten voor Nederlandse klanten. In totaal telt Sogeti India ongeveer 1500 medewerkers. Het bedrijf is onderdeel van de Capgemini-groep.
Eerste Kamer-app
Sogeti levert vanuit India ict-diensten aan elf Nederlandse klanten. Het gaat onder andere om testwerk. In Nederland bestaat de omzet van Sogeti voor een kwart uit testwerk. Daarvoor heeft het bedrijf een gepatenteerde testmethode ontwikkeld.
Versteeg verwacht dat de grootste groei ligt in applicatie- en test-diensten bij de overheid en in de zorgsector. Het dienstenbedrijf maakte onder andere de Eerste Kamer-App, waarmee senatoren beleidsstukken en agenda's kunnen inzien en delen.
Volgens Versteeg biedt India meer dan alleen lage lonen. 'Er zijn veel talentvolle mensen beschikbaar, we kunnen daar de organisatie snel vergroten als de vraag stijgt en de Indiase ict-sector heeft inmiddels ruim twintig jaar ervaring met outsourcing en is dus geen nieuwkomer meer.'
Deze strategie is heel logisch gezien de mondiale ontwikkelingen en de toenemende prijsdruk. Helaas kiezen de meeste klanten tegenwoordig bijna geheel op prijs. Daarnaast is de kwaliteit en tijdigheid van puur onshore projecten ook niet om naar huis te schrijven, dus vertel me niet dat onshore projecten succesvoller zijn!
IT is steeds meer een commodity aan het worden, grote ontwikkeltrajecten zie je nauwelijks nog (wie heeft het geld en wie wil het risico nog nemen?). partijen met 98% onshore zoals interaccess, ordina etc zitten allemaal in de financiele problemen.
De dienstverlener die blijft doen wat ie nou doet is ten dode opgeschreven! De wereld om ons verandert in een veel groter tempo dan ooit, cloud komt er en masse aan!
Natuurlijk blijft er een markt voor inhuur, maar door toenemende aantal ZZpers gaan ook die tarieven omlaag, en valt er bijna geen geld meer te verdienen.
Het verhaal van Jeroen Versteeg geldt niet alleen voor Sogeti, het geldt voor de hele Nederlanse ICT, ik denk zelfs voor de hele ICT waar ook ter wereld. Gaat dat banen kosten? Ja, natuurlijk! Net zoals de kleding- en schoenenindustrie in de jaren ’50 en ’60, en de scheepsbouw in de jaren ’70 en ’80 kost outsourcing naar het buitenland banen. Dat is een onvermijdelijk gevolg van het scheeflopen van prijzen op wereldniveau en het zal pas ophouden als wereldwijd iedereen (ongeveer) hetzelfde verdient. Maar er zal altijd iets nieuw voor terugkomen. Nederland is niet armer geworden van het verdwijnen van de eerder genoemde industrieën, in tegendeel; we zijn rijker dan ooit tevoren. Maar je moet je wel aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dat is onbekend en dus eng. Maar mensen die het aan zien komen weten op tijd hun plan te trekken. En dat is waar jeroen Versteeg het over heeft: Je zult moeten gaan investeren in je kennis. Nederlandse ICTers zullen steeds meer adviseur gaan worden en steeds minder techneut. Er zullen altijd wat techneuten blijven, je kunt nu eenmaal sommige dingen (zoals het plaatsen en configureren van appratuur) niet op afstand doen, maar zaken als outsourcing en de cloud (ook een vorm van outsourcing trouwens) veranderen de wereld nu eenmaal. En dat is een ontwikkeling die door geen protest te stoppen is.
Ik ben altijd benieuwd waarom er voor een stukje software ontwikkeling zoveel mensen nodig zijn. Als het op medische of natuurkundige dingen gaat en onderzoek snap ik best dat daar veel arbeid in zit… maar applicaties ontwikkelen voor het bedrijfsleven kun je volgens mij beter in kleine teams doen. Helemaal met Erik eens dus.
En 1 van mijn favoriete quotes die ik keer op keer bewezen zien van John Gall: “A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. The inverse proposition also appears to be true: A complex system designed from scratch never works and cannot be made to work. You have to start over, beginning with a working simple system.”
Goede software ontwikkeling heeft ook met liefde te maken anders krijg je van die spartaanse systemen die functioneel misschien doen wat ze moeten doen, maar of ze logisch en effectief zijn?
Er staat “Mensen zullen moeten investeren in kennis en opleidingen”.
Is het niet ook (en vooral) de taak van een (“beste”) werkgever om haar mensen op te leiden, competent te houden? Moeten nu mensen zelf investeren in kennis en opleidingen? Een soort outsourcen, maar dan anders? Betalen werknemers daar dan voortaan zelf voor? Of werkt men alleen met ZZP-ers die er zelf voor gezorgd hebben dat ze aan de opportunistische wensen van Capgemini/Sogeti voldoen? Alleen nog TOGAF, DYA en de eigen testmethode?
Wie prikt nu eindelijk eens deze luchtballonnen door?
Ik lees hier dat veel bedrijven op hun India-avontuur terugkomen. Is dat werkelijk zo en loopt Sogeti dan dus eigenlijk achter de feiten aan? Kortom: is ‘India’ wellicht eigenlijk alweer achterhaald?
@Ronald
De wereld verandert inderdaad constant en daar zul je rekening mee moeten houden. Maar software bouwen is niet hetzelfde als kleren maken of schepen bouwen. Je kan nl. geen tekening van software maken die daarmee door iedereen 100% identiek gebouwd kan worden, wat bij kleren/schepen wel opgaat. Dat is duidelijk een gebrek van IT en geeft aan dat het bij lange na nog geen volwassen industrie is.
Een gedeelte van de software kan zeer zeker in lage lonen landen gemaakt worden. Maar als het om unieke eigenschappen gaat die voor software op maat geldt, dan werkt het dus duidelijk niet. Vergelijkbaar met luxe jachten of fashion.
Dat veel bedrijven en overheden vinden dat ze zulke luxe software nodig hebben, is een ander verhaal. Maar het is wel de belangrijkste reden om de ontwikkeling in eigen land uit te voeren.
De vraag is niet of meer bedrijven dit voorbeeld gaan volgen, maar hoe snel.