Het beursgenoteerde Vivenda Media Groep kondigde in maart van dit jaar de beoogde overname aan van Applisive International, een Amsterdamse ontwikkelaar van mobiele applicaties. Die deal blijkt echter niet te zijn doorgegaan, al heeft Vivenda daarover geen persbericht uitgestuurd. De online dienstverlener voert momenteel nog wel gesprekken met PCextreme over een overname.
Vivenda, dat als internetbedrijf op de woningmarkt actief is, wilde met de apps van Applisive zijn producten- en dienstenaanbod uitbreiden. De Amsterdamse ontwikkelaar werkt voor klanten als Heineken, het Okura-hotel en AMC. Directeur Martijn van Nieuwland laat in een reactie weten dat zijn bedrijf op een gegeven moment uit het overleg is gestapt. 'Wij konden niet tot overeenstemming komen over de voorwaarden. Meer wil ik er niet over kwijt.' Hij stelt dat Applisive op eigen kracht is verder gegroeid en niet actief op zoek is naar vreemd kapitaal. 'Vivenda klopt bij ons aan; niet andersom.'
Vivenda reageerde niet op de vraag waarom het als beursgenoteerd fonds geen persbericht heeft uitgestuurd over het afketsen van de overname. Wel stelt bestuursvoorzitter Ron van Veldhoven dat hij binnenkort in een persbericht duidelijkheid zal gegeven over de toekomst van het bedrijf.
Huis te koop
Vivenda Media Groep uit Schiphol (WTC) is ruim twintig jaar actief als uitgeverij en multimediabedrijf. Recent kondigde het bedrijf een doorstart aan van de woonglossy Vivenda voor koopkrachtige verhuizende consumenten. Daarnaast zijn er twee dochterondernemingen actief: Zuka.nl, een website voor particuliere aanbieders van woningen, en Factotum, een leverancier van software en multimediatoepassingen aan intermediairs in de huizenmarkt, zoals makelaars. Vivenda heeft de ambitie zijn internetplatform verder te ontwikkelen in nieuwe afzetsectoren, zowel binnen Nederland als daarbuiten (Duitstalige landen). Het werkt bijvoorbeeld samen met XS2TheWorld.com om vastgoedklanten te kunnen voorzien van mobiele applicaties en websites, en met Huizentweets.
Schaduw
De beursnotering van Vivenda is te danken aan de inlijving door het beursgenoteerde fonds RT Company, het voormalige Newconomy, in 2007. De deal, die in 2006 werd aangekondigd, was een mix tussen een normale overname (via een aandelentransactie) en een 'reverse take over' (omgekeerde overname), omdat de acquisitie werd gefinancierd middels een lening van 4,4 miljoen euro die Vivenda aan RT Company verstrekte. Eind 2007 veranderde de naam van het beursfonds in Vivenda Media Groep.
De schaduw van het financieel duistere verleden van de bedrijven Newconomy (van Maurice de Hond) en RT Company (met Hans Wiegel als commissaris) blijft Vivenda echter achtervolgen. Het bedrijf probeert al enige jaren een nieuwe weg in te slaan en zich als online dienstverlener breder in de markt te zetten. Maar ook hier gaan de ambities gepaard met allerlei financiële constructies en herfinancieringen, tegenvallende resultaten en juridische geschillen. Met het aantreden van Van Veldhoven als nieuwe bestuursvoorzitter eind 2010 hoopt Vivenda de herpositionering ditmaal wel te laten slagen. De nieuwe directeur meldde bij zijn aantreden dat hij veel aandacht zou besteden aan het transparant maken van zowel de bedrijfsvoering als de resultaten.
Geld nodig
Van Veldhoven is eigenaar van investeringsmaatschappij Vero die ook Zuka.nl in handen had. Deze website kwam in het najaar van 2010 in handen van Vivenda, waarbij Van Veldhoven doorschoof naar de post van bestuursvoorzitter bij Vivenda. Zijn overnamebeleid is echter nog geen succes te noemen. De overname van Applisive is afgeketst en het is nog de vraag of de aangekondigde acquisitie van internethostingbedrijf PCextreme wel zal lukken. Eerder al ging begin dit jaar de overname van Koophuis, aanbieder van de gelijknamige makelaarssite, niet door. Bovendien kampt Vivenda met een tekort aan liquide middelen. Vero heeft nog eens één miljoen euro verstrekt en het bedrijf is naarstig op zoek naar extra kapitaal.