Het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk heeft het toekomstbestendige CS-EZIS.Net van ChipSoft in gebruik genomen. Hierin spelen dossiervoering en ordermanagement een ziekenhuisbrede rol.
'Door de invoering van het nieuwe systeem zijn patiëntengegevens altijd overal elektronisch beschikbaar. Iedere medisch specialist heeft snel een volledig overzicht', zegt Peter Boekman, coördinator medische staf en voorzitter van de stuurgroep ict van het Rode Kruis Ziekenhuis. 'Ook bevordert het systeem de samenwerking en communicatie tussen specialisten onderling. Dit alles komt vanzelfsprekend ten goede aan onze patiëntenzorg.'
De voorzitter van de stuurgroep kijkt met gepaste trots terug op het afgelopen implementatietraject. 'Door een grote gezamenlijke inspanning van onze medewerkers en van ChipSoft zijn we erin geslaagd om de invoering van CS-EZIS.Net in korte tijd te realiseren', zegt Boekman. 'Dat is een hele prestatie en een compliment waard voor alle betrokkenen.'
Ziekenhuisbreed stroomlijnen
Met het geïntegreerde ZIS/EPD van ChipSoft stroomlijnt het RKZ de zorglogistiek. Hierbij wordt handig gebruik gemaakt van ordermanagement. Het Brandwondencentrum van het RKZ en de ic-afdeling van het ziekenhuis hebben beide een specialistisch dossier en beschikken over het Patiënt Data Management Systeem (inclusief NICE-aanlevering), waarmee de conditie van de patiënt op ieder moment inzichtelijk is. Ook is het ziekenhuis voorzien van krachtige softwareondersteuning omtrent de nieuwe financiële wet- en regelgeving (DOT), die per januari 2012 van kracht wordt.
Boekman: 'Wij zetten nu een grote eerste stap richting het ziekenhuisbrede epd, waarbij we starten met het CS-EZIS.Net op de poliklinieken en op een aantal gespecialiseerde afdelingen, zoals de Spoedeisende Hulp, de Intensive Care en het Brandwondencentrum. Volgend jaar volgen onder andere de verpleegafdelingen en het medicatiesysteem. Ook gaan we verder met het ontwikkelen van een zorgportaal. Hierin kunnen patiënten zelf hun patiëntengegevens digitaal raadplegen en online afspraken inplannen. Het is de bedoeling dat ook huisartsen uit de regio hiervan gebruik gaan maken.'
Samenwerken
De patiënt staat centraal in het Rode Kruis Ziekenhuis. 'Patiënten hoeven door de introductie van het systeem minder vaak hetzelfde verhaal te vertellen', zegt Boekman. 'De informatie is 24 uur per dag en op iedere plek in het ziekenhuis beschikbaar. Dit is ook voor hen een enorm pluspunt.' Het ziekenhuis probeert de kwaliteit van de zorg continu te verbeteren en wil een zo volledig mogelijk pakket aan professionele zorg bieden. Daarom werkt het RKZ nauw samen met huisartsen, thuiszorg, verpleeghuizen en andere zorgorganisaties in de regio.
Rode Kruis Ziekenhuis
Het Rode Kruis Ziekenhuis is een middelgroot algemeen ziekenhuis voor de regio Kennemerland. Het Brandwondencentrum van het Rode Kruis Ziekenhuis staat nationaal en internationaal aan de top, zowel op vaktechnisch als op wetenschappelijk gebied. Het ziekenhuis heeft meer dan vierhonderd bedden en er werken circa 1400 mensen. Meer dan 300 vrijwilligers komen met regelmaat bij het ziekenhuis over de vloer.
Heeee, dit is een kopie van het persbericht van Chipsoft zelf! http://www.chipsoft.nl/Nieuws/Laatste%20nieuws/1118/Artikel.htm
Wat een staaltje kritische journalistiek om dat zo klakkeloos één op één over te nemen!!