Online dienstverlener Vivenda Media Groep heeft de overname van hostingbedrijf PCextreme nog niet afgerond. Op 2 november 2011 kondigde het beursgenoteerde bedrijf een voorlopig bod aan op alle aandelen van PCextreme. Daarbij deelde het bedrijf mee dat het tien dagen had uitgetrokken voor het boekenonderzoek en de contractbesprekingen om tot een definitieve overeenstemming te komen. Die periode is inmiddels verlengd met een onbekend aantal weken.
Ron van Veldhoven, algemeen directeur van Vivenda, stelt dat er zeker een persbericht de deur uit was gegaan indien de onderhandelingen niet goed zouden zijn verlopen. Hij zegt dat het traject wat langer duurt dan verwacht. Op de vraag waarom een winstgevend bedrijf (PCextreme) zich wil laten overnemen door een verlieslatende, kleinere onderneming (Vivenda) antwoordt Van Veldhoven: 'Ik begrijp die vraag. Dit hopen wij zullen snel te kunnen uitleggen. Meer kan ik hierover nu niet zeggen.'
Een woordvoerder van PCextreme zegt dat hij geen toelichting kan geven nu de onderhandelingen nog lopen. Hij benadrukt dat het niet om een vijandige overname gaat. Het Middelburgse PCextreme verwacht in 2011 een omzet van minimaal 2,5 miljoen euro te behalen. Het bedrijf levert internetdiensten, zoals hosting en domeinregistratie, aan particulieren en kleine en middelgrote ondernemingen.
Herpositie
Vivenda Media Groep, dat aan de Amsterdamse beurs genoteerd staat, wil de overname financieren door middel van een aandelenemissie. De online dienstverlener is daarnaast op zoek naar extra investeerders. Vivenda realiseerde het afgelopen derde kwartaal een omzet van 469.000 euro en een verlies van 213.000 euro. Volgens het bedrijf groeit de omzet in de tweede helft van 2011 procentueel harder dan in de eerste helft van 2011 en worden de verliezen kleiner.
De onderneming is via de dochterondernemingen Zuka.nl en Factotum actief in het automatiseren van marketingprocessen voor de onroerendgoedsector. Onder leiding van bestuursvoorzitter Van Veldhoven wil het bedrijf zich herpositioneren als aanbieder van multimediale communicatieproducten in de onroerendgoedsector en daarbuiten.