Drie partijen zijn nog in de race om het grote werkplek- en netwerkbeheercontract van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) binnen te halen: KPN (Getronics), Capgemini en HP. Daarvan zou KPN tot nu toe de beste indruk hebben gemaakt. Grote verliezer is Atos dat nu nog een deel van het werkplekbeheer bij het UWV verzorgt. Het 100 miljoen plus-contract behoort tot de grootste deals die er in 2011 worden vergeven op de Nederlandse uitbestedingsmarkt.
Een totale omvang is nog niet bekend, maar het contract zal naar verwachting boven de honderd miljoen euro uitkomen. Bij het UWV werken nu nog ruim twintigduizend mensen. Tussen 2012 en 2015 vervallen tussen de vijf- en zesduizend arbeidsplaatsen.
Afvallen
Kringen rondom het selectietraject melden dat er drie partijen zijn overgebleven in het aanbestedingstraject voor het werkplek- en en netwerkbeheer bij het UWV. KPN Corporate Market (voorheen Getronics), Capgemini en HP. Hoogstwaarschijnlijkt valt er nog één partij af, zodat het UWV uiteindelijk zal kiezen uit de twee overgebleven partijen.
Een woordvoerder van de uitvoeringsinstantie wil niet reageren, omdat bedrijven die zijn afgevallen in de aanbestedingsprocedure mogelijk nog bezwaar kunnen aantekenen. Hij verwacht dat begin volgende maand de definitieve beslissing valt.
Eén leverancier
Een van die afvallers is Atos. Die ict-dienstverlener voert momenteel nog samen met KPN/Getronics het werkplekbeheer uit bij het UWV. Atos kwam erbij nadat het voormalige CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) in 2009 werd ingevoegd bij het UWV. Atos beheerde hier de kantoorautomatisering vanaf 2006. Het netwerkbeheer bij het UWV ligt overigens ook in handen van KPN/Getronics (met Tele2 als onderaannemer).
De tender loopt al vanaf het najaar 2010. Doel ervan is het selecteren van één partij voor werkplek- én netwerkbeheer. De heraanbesteding en de consolidatie van leveranciers moet leiden tot een vergemakkelijking van de aansturing van de partners en tot verdere kostenbesparingen.
“De heraanbesteding en de consolidatie van leveranciers moet leiden tot een vergemakkelijking van de aansturing van de partners en tot verdere kostenbesparingen”
Als het enige doel kostenbesparing is, dan gaan we hier met z’n alleen heel veel geld aan besteden, maar die kostenreductie gaan we nooit halen en wel om de volgende reden:
Een (voorbeeld)organisatie heeft 10.000 werkplekken en hier 100 beheerders voor in dienst. Voor deze beheerders betalen ze 5 miljoen euro. Als ze dit gaan uitbesteden neemt de outsourcingspartner de medewerkers over en die moeten minimaal hetzelfde bedrag verdienen, dus de kosten zijn ook 5 miljoen. Daarnaast wil de outsourcingspartner ook graag winst maken, iets van 20% inclusief slack. Dat is dus geen kostenreductie, maar een kostenverhoging. Ze kunnen de kosten wel verminderen door minder mensen op deze klant te zetten, of lager geschoolde mensen die dus goedkoper zijn, maar dat heeft dan weer een negatieve invloed op het serviceniveau. Links- of rechtsom gaan wij dit als burgers betalen en is er binnen de overheid niemand verantwoordelijk als het mis gaat. Of kunnen we de minister en directeur UWV persoonlijk verantwoordelijk laten zijn? Met andere woorden: we gaat het geld dat we met dit soort acties door het putje spoelen, op persoonlijke titel verhalen op de bestuurders?
Outsourcing met als doel kostenbesparing is om bovenstaande reden geen goed idee en moeten we ook niet willen. Ik zou willen opteren voor een eigen ICT beheerorganisatie voor overheidsinstanties zoals het UWV, dat komt de kwaliteit en de kosten alleen maar ten goede en geeft een stuk minder onrust bij de medewerkers.
Beste Diederik,
Ik zou het artikel nog eens lezen….