PostNL vernieuwt zijn e-handelsplatform met software van Progress. Klanten van de divisie PostNL e-Commerce laten hun internethandel via dit platform lopen. Het postbedrijf zoekt naar alternatieve inkomstenbronnen, zoals via e-commerce, om het hoofd te kunnen bieden aan de dalende inkomsten uit de postmarkt. Begin 2012 wordt het huidige e-handelsplatform van PostNL uitgefaseerd.
De divisie PostNL e-Commerce gebruikt een softwareplatform dat de volledige online voorraadketen regelt van webwinkel tot aan orderverscheping en distributie. Met deze oplossing kan PostNL de online-activiteiten voor klanten overnemen. Het postbedrijf wil echter meer mogelijkheden inbouwen om de bestaande klanten, zoals WE Fashion, MS Mode, Praxis en Kruidvat, beter te kunnen bedienen en het klantenbestand uit te breiden.
Het gebruikt daarvoor de Progress Enterprise Service Bus voor een betere integratie van applicaties en diensten binnen het e-handelsplatform. Momenteel beschikt PostNL over twee e-handelsoplossingen. Het bedrijf nam vorig jaar de webwinkelbouwer Kowin over en wil nu met behulp van de service bus de technologie van dit bedrijf integreren met de websoftware die het al in huis had voor onder andere de website Sjopze.nl en Kadowereld.nl.
Digitaal postkantoor
Ook zet het postbedrijf de DataXtend Semantic-Integrator van Progress in om de complexiteit van de informatie-uitwisseling te reduceren (met behulp van het datamodel Arts) en de Progress Actional-toepassing om transacties te bewaken en controleren. Het e-commerceplatform van PostNL moet uiteindelijk in staat zijn om op basis van actuele informatie klanten ondersteuning te bieden bij het zowel verkopen van producten online als in winkels (multi-channel distributie en fulfillment). Ook moet de software nieuwe e-commercediensten kunnen ondersteunen, zoals het digitale postkantoor van PostNL.
Vision 2015
PostNL, is het grootste postbedrijf van Nederland, opereert sinds 25 mei 2011 als zelfstandige, beursgenoteerde onderneming na de opsplitsen van Koninklijke TNT Post. Het post- en expresconcern openbaarde eind 2009 zijn Vision 2015-strategie, waarin het zijn ambities beschreef om uit te groeien tot een toonaangevende e-commercedienstverlener. Het postbedrijf wil de gehele keten kunnen bedienen: het adviseren over online marketing en e-retail, het beheren en faciliteren van online winkels en elektronisch betalen, de orderverwerking, de fysieke aflevering en klantenservice na de levering.