Bedrijven moeten hun businessmodelen veranderen als ze in de cloud gaan werken. Volgens Peter Griffiths, vice president technologische ontwikkeling van CA Technologies, komen bedrijven voor grote uitdagingen te staan nu eindgebruikers door de komst van mobiele apps hogere verwachtingen hebben. Ict-afdelingen moeten snel interne hulpmiddelen kunnen leveren en tegelijkertijd keuzes maken over de cloud en welke applicaties er in welke cloud moeten draaien.
'Grote bedrijven zullen er langer over doen om in de cloud te werken door de legacy die ze nog hebben, terwijl kleinere bedrijven juist snel in de cloud gaan', zegt Griffiths. 'Maar voor elk bedrijf geldt dat ict snel moet handelen op het gebied van beveiliging en beheer, want de vraag van de klant neemt toe. Ict moet daarom de performance van applicaties meten en klaar staan om applicaties snel beter te maken.'
Beschikbaar moeten zijn
Griffiths vindt het een logische stap van bedrijven om in de cloud te gaan werken en het is ook voor de cloud dat applicaties ontworpen moeten worden. Griffiths: 'Er komen zoveel verschillende apparaten op de markt, dat apps via de cloud op alle (mobiele) toestellen beschikbaar moeten zijn. De ict-organisatie moet op zijn beurt met diverse oplossingen komen om de bedrijven zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn.'
CA Technologies hoopt met de aankoop van Itko bedrijven te kunnen helpen met ontwikkeling voor de cloud. Itko maakt het mogelijk om ict-omgevingen na te bootsen in de cloud, zodat klanten kunnen testen hoe de dienst zal draaien als hij echt live gaat. Vervolgens is er een tool waarmee mensen in de organisatie een dashboard krijgen waarmee ze kunnen monitoren hoe het met een applicatie of dienst gaat. Griffiths: 'Hierdoor krijgen verschillende afdelingen binnen een bedrijf een kijkje in de keuken bij de andere afdelingen en wordt een betere samenwerking mogelijk.'