Onderzoek van Bloomberg/BusinessWeek en SAS onder 930 respondenten op directieniveau wijst uit dat de inzet van business analytics door organisaties is toegenomen. Dat geldt ook in Nederland.
58 procent van de respondenten wereldwijd geeft aan dat in de laatste twaalf maanden meer gebruik is gemaakt van business analytics voor besluitvorming. In Nederland is dit zelfs al 65 procent. Opvallend is dat wereldwijd 59 procent van de organisaties inzichten uit business analytics gebruiken voor het vaststellen van hun strategie en planning. In Nederland is dit percentage met 26 procent beduidend lager. Hier wordt het meer voor specifieke processen zoals supply chain en financiële rapportage gebruikt.
Wereldwijd is er een tendens om business analytics bedrijfsbreed toe te passen, terwijl het in Nederland meer per business unit of bedrijfsproces wordt ingezet. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat het aantrekken van analytisch talent een uitdaging vormt. Slechts 14 procent van de Nederlandse respondenten zegt genoeg analytische vaardigheden in huis te hebben. Dit legt meer druk op het aantrekken en opleiden van analytische talenten, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid van software die voor meer gebruikers eenvoudig bruikbaar is. Wereldwijd staat er druk op het ontwikkelen en aantrekken van talent, maar in Nederland is deze druk nog groter, aldus het onderzoek.
Interview met business analytics specialist SAS
Lees ook het interview met SAS-directeur Karel Kinders: 'Big data en big analytics gaan hand in hand'.
“business analytics gebruiken voor het vaststellen van hun strategie en planning”: heette dat vroeger niet gewoon Business Intelligence?
Over Business Inteligence vs Business Analytics schrijft Edwin Peters:”Business Intelligence is verleden tijd. Dat is tenminste de scope van de meeste toepassingen die we tegenwoordig als BI aanduiden, in de letterlijke betekenis wel te verstaan.” https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/business_intelligence/2916953/1277145/business-intelligence-is-verleden-tijd.html#ixzz1fAsYcWXM