Door de opkomst van apps, sociale media en zoekmachines zal de groei van .nl-domeinregistraties de komende jaren afvlakken. Dat stelt de directeur van SIDN (stichting internet domeinregistratie Nederland) Roelof Meijer. 'Over 25 jaar kunnen we ons waarschijnlijk met moeite herinneren wat een domeinnaam was.' Meijer waagt zich niet aan een voorspelling of het domein over een kwart eeuw nog bestaat. 'Vijf jaar vooruitkijken is al een hele periode als het gaat om de ontwikkeling van internet.'
SIDN viert feest. Het .nl-landendomein bestaat 25 jaar. Een kwart eeuw geleden kreeg het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) op aanvraag het domein toegewezen. Daarmee werd .nl het eerste actieve landendomein buiten de Verenigde Staten. Het landendomein is anno 2011 populair. .nl is overal ingeburgerd. In 2010 werd zelfs de grootste jaarlijkse groei van .nl-domeinnamen geregistreerd. Het aantal .nl-domeinnamen groeide met ruim vijfhonderdduizend naar ruim vier miljoen. Er werden dagelijks ongeveer 2900 nieuwe domeinen geregistreerd. Minus het aantal opzeggingen groeide het aantal met ongeveer 1500 nieuwe domeinnamen per dag. In 2011 groeit het aantal .nl-domeinen met ongeveer zeshonderdduizend.
'De huidige groei van vijfhonderd- tot zeshonderdduizend domeinnamen per jaar zal op termijn afvlakken', stelt Roelof Meijer, directeur van SIDN, als hij op verzoek van Computable zijn blik richt op de komende jaren. 'De meeste groei is nog te behalen in de particuliere markt. Die maakt nu ongeveer 40 procent uit van het totaalaantal domeinregistraties.'
‘Url minder relevant’
Volgens Meijer zijn er drie ontwikkelingen die de groei kunnen remmen. Door de opkomst van zoekmachines wordt er op internet minder gebruik gemaakt van url's. Ook de opkomst van apps zorgt ervoor dat een url minder relevant wordt. 'Mensen gebruiken op hun smartphones nauwelijks een browser. Om gevonden te worden met een app is in principe geen domeinnaam nodig, maar volstaat een ip-adres.' Als derde ontwikkeling noemt hij de opkomst van social media. 'Voor sommige bedrijven kan koppeling aan een social media-site een alternatief zijn voor het vastleggen van een eigen domein. Bijvoorbeeld Facebook.com/productnaam', aldus Meijer.
Op de vraag hoe het er over 25 jaar voorstaat met domeinregistraties antwoordt hij: 'Waarschijnlijk kunnen we ons dan met moeite herinneren wat een domeinnaam was. Ik kan me niet voorstellen dat er dan niet een slimmere manier bestaat om de hoeveelheid informatie op het internet, die nog veel groter zal zijn, te vinden.'
Concurrentie voor landendomein
Dan is er nog de opkomst van generieke topleveldomeinen. Per januari 2012 opent de markt voor registraties als .amsterdam of .IBM. Volgens Meijer volgt de branche met argusogen de ontwikkelingen, maar is het nog volstrekt onduidelijk wat de gevolgen zijn voor het .nl-domein.
Mocht de vraag naar .nl-domeinen plotsklaps terugvallen, dan blijft er volgens de SIDN-directeur genoeg werk over voor zijn organisatie. 'Wie aan de vereisten wil voldoen voor die generieke domeinen moet aan een lijvig pakket aan regels voldoen wat betreft technische standaarden. Die documenten zijn opgesteld door Icann (organisatie die internationaal toeziet op de toewijzing van domeinnamen red.) Wij kunnen helpen in de rol van ict-dienstverlener.'
.nl als merk
Het .nl-domein blijft volgens Meijer zijn meerwaarde behouden. 'Negen op de tien bedrijven kiest nog steeds voor de registratie van .nl als hun gewenste domeinnaam nog vrij is.' Hij wijst erop dat eigenaren van een .nl-domein vallen onder de Nederlandse rechtspraak. Dat biedt volgens Meijer een stabiele, juridische ondergrond mocht er een geschil ontstaan over de domeinnaam.
De SIDN-directeur is bovendien overtuigd van de goede reputatie van het .nl-domein. 'Uit onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren dat Nederlanders die via internet kopen over het algemeen meer vertrouwen hebben in een site die eindigt op .nl dan een site die eindigt op .com of een ander domein, tenzij het om de hele grote webwinkels gaat. Maar je ziet dat .nl wordt gezien als een veilig domein. Het domein scoort ook hoog in de lijsten van beveiligingleveranciers van meest veilige landdomeinen.'
Kevin Kelly
Ook oprichter van technologiemagazine Wired en innovatie-guru Kevin Kelly stelt dat het .nl-domein steeds meer een merk wordt. Hij stelt dat de toevoeging van .nl aan het internetadres nauwelijks relevant meer is voor de navigatie. 'Organisaties achter websites gebruiken de landentoevoeging in het webadres vooral voor het imago.'
Er zal inderdaad een stagnatie zijn betreffende de registratie in NL domeinnamen. Echter om dan maar te beweren dat door social media, zoekmachines en apps DNS overbodig zal zijn is klinkklare onzin. Deze middelen maken vaak volledig gebruik van DNS en de opkomst van IPv6 zal het gebruik van DNS t.o.v. IP adressen positief beoordelen. Het is dus niet de vraag of DNS in de toekomst meer of minder gebruikt wordt. Wellicht moet de vraag zijn of een instantie als de SIDN nog toekomst heeft. En voor al die bedrijven op de Facebooks en Hyves, hoe lang zal dit nog vrijblijvend en gratis zijn?