Voordat een applicatie gemaakt en getest wordt, moet er eerst een modelfase komen. Dat zegt CA Technologies-ceo Bill McCracken tijdens de opening van de CA World 2011-conferentie. McCracken denkt dat er, juist door de slechte economische omstandigheden, meer vraag is naar technologie. Tegelijkertijd wordt er ook meer verwacht van ict, voor minder geld.
De CA Technologies-ceo denkt dat het grootste probleem van ceo's is dat ze precies weten wat ze willen en waarom, maar dat het aanleggen van de ict vaak veel tijd en geld vergt. Er kan vooral geld bespaard worden in de toeleveringsketen. McCracken vindt het zelfs belangrijker dan de uiteindelijke applicatie. Daarom vindt hij dat er eerst een modelfase moet komen.
McCracken: 'Normaliter maakt een bedrijf op verzoek een applicatie, test deze in de omgeving van de klant en komt dan meestal tot de conclusie dat de test faalt. Dat is vaak te wijten aan de complexiteit van ict bij bedrijven. Als je eerst een model maakt, dan kun je van te voren zien waar problemen zullen ontstaan en dan kun je daar vooraf op anticiperen.' Dat scheelt een hoop kosten, zegt de ceo.
Middenkader-bedrijven
Grote bedrijven kunnen niet stil blijven zitten, vindt hij: 'De uitdaging voor cio's en ceo's is om bij te blijven met de groeiende vraag naar ict-producten.' McCracken ziet steeds vaker hoe middenkader-bedrijven grote Fortune 500-organisaties te slim af zijn. Als voorbeeld geeft hij Hertz on Demand, waarbij autohuur door ict een stuk efficiënter verloopt. Dat is nooit bedacht door Hertz zelf, maar door een relatief klein bedrijf genaamd Zipcar. Hertz heeft de technologie nagemaakt, omdat ze anders achter zouden lopen en misschien ten onder zouden kunnen gaan.