Automatiseerder Fujitsu opent begin 2012 een online winkel waar klanten software uit de cloud kunnen afnemen. Fujitsu biedt zelf een aantal oplossingen op abonneebasis aan, waaronder een applicatie voor customer relationship management (crm). Ook softwareleveranciers, die nog geen cloudaanbod in de markt hebben gezet, mogen hun producten in de cloudwinkel verkopen. Zij zijn dan gelijk verzekerd van een beheerd en beveiligd cloudplatform. Fujitsu krijgt in ruil een deel van de recette.
De cloudshop is nog niet officeel open, maar er lopen al proefprojecten met de messaging- en de customer relationship management-toepassingen die Fujitsu op abonnementenbasis (SaaS: software as a service) aanbiedt. Ook komt er een beveiligde documentenautorisatieoplossing in de cloud te hangen.
Fujitsu denkt na over nieuwe toepassingen maar moedigt daarnaast softwareleveranciers aan mee te doen. 'Veel softwareleveranciers durven de stap niet aan om hun producten in de cloud te hangen', lichtte topman Rolf Schwirz toe op het klantenevenement Fujitsu Forum. 'Ze zien er ook tegenop om te moeten investeren in de infrastructuur voor cloud computing. Fujitsu biedt hen zo'n cloudomgeving met daarbij een factureringsengine, user- en authenticatiemanagement en allerlei webdiensten. Ze betalen er niets voor. In ruil hiervoor krijgen we een deel van de opbrengst.' Hij wees erop dat Fujitsu wereldwijd zo'n honderd datacentra beheert, waarvan een zestal inmiddels volledig zijn ingericht voor clouddiensten.
Cloud als SLA
Als hardwarefabrikant en infrastructuurdienstverlener is het voor Fujitsu ongewoon om zakelijke software in de markt te zetten. Topman Rolf Schwirz benadrukte echter dat cloud computing eigenlijk een dienst is: een nieuw deliverymodel gebaseerd op internettechnologie. 'De markt is misleid door het marketinggeweld waarbij cloud computing als een volgend computerparadigma wordt neergezet. In wezen is het een een nieuwe dienst, gebaseerd op internettechnologie. Met dienstverlening heeft Fujitsu wel veel ervaring.'
Hij stelt dat cloud computing in de basis een 'service level agreement' is, waarin afspraken staan over responsetijden, de verleende service in de cloud, de te automatiseren en te beheren processen en de betalingen. In het laatste geval heeft hij over elastische betalingen: klanten betalen naar gebruik, waarbij er in piektijden capaciteit tijdelijk kan worden bijgezet.
Zoals veel ict-bedrijven heeft ook Fujitsu hoge verwachtingen van cloud computing. In 2015 wil het hieruit 30 procent van de omzet betrekken, goed voor naar schatting zeventien tot twintig miljard dollar.