Softwareleverancier Adobe schrapt 750 banen in Noord-Amerika en Europa. Daarmee verdwijnt ongeveer 7 procent van het totaal aantal voltijdbanen (10.040 fte). Daarnaast staakt het bedrijf de ontwikkeling van Flash for mobile. Het bedrijf richt zich bij de ontwikkeling van nieuwe applicaties voor mobiele apparatuur voornamelijk op HTML5. Dat stelt de leverancier in verschillende verklaringen waarin de nieuwe strategie uit de doeken wordt gedaan.
Adobe meldt herhaaldelijk dat het zich specifiek gaat toeleggen op digitale marketing en contentbeheer. Het bedrijf geeft niet aan waar precies de klappen van de reorganisatie vallen.
Adobe richt voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties voor mobiel gebruik de pijlen op HTML5. Het aanstaande Flash Player 11.1 voor Android, Blackberry en Playbook is de laatste versie. De leverancier belooft ontwikkelaars te voorzien van eenvoudige middelen om Flash-applicaties te blijven ondersteunen via Adobe Air.
Adobe werkte de afgelopen twee jaar hard om Flash klaar te stomen voor mobiel gebruik, maar werd onder andere gehinderd door Apple dat de software niet ondersteunde.
Toch banen schrappen
Er gingen al langer geruchten over een reorganisatie bij het bedrijf, maar de bedrijfsleiding bleef ontkennen dat er banen worden geschrapt.
Adobe is ruwweg opgedeeld in divisies voor creatieve oplossingen (onder andere Flash en Dreamweaver), digitale media-oplossingen (onder andere Photoshop en Premiere), print en publicatie (onder andere Shockwave en FrameMaker), digitale bedrijfsoplossingen (onder andere Acrobat en Lifecycle) en het in 2009 overgenomen Omniture (analysesoftware en Insight).
Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse organisatie van de leverancier.
‘Adobe richt voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties voor mobiel gebruik de peilen op HTML5.’ Ik neem aan dat dit pijlen moet zijn.