Ik denk dat ik nu ruim twee jaar actief ben met Linkedin en de weddenschap met m’n collega’s heb gewonnen wie de meeste relaties heeft, ik kom momenteel op 760.
Ondanks alle zogenaamde goeroes op dit gebied merk je dat de meeste mensen nog steeds zoekend zijn hoe je met sociale netwerken omgaat. Moet ik bijvoorbeeld wel of niet meedoen aan Google+? Ik heb wel bescheiden stappen op Facebook gezet, maar weiger om iets met Hyves, Xing of Plaxo te doen. Dan ben ik namelijk de hele dag alle digitale netwerken aan het onderhouden. En dan heb ik het nog niet eens over de interne netwerken zoals Yammer, en de verschillende twitterdomeinen. Ik ben wel benieuwd wie het gaat winnen, want Google+ staat na een paar maanden al op 40 miljoen leden, terwijl Facebook op dit moment zo'n 750 miljoen leden telt.
Bij een sociaal medianetwerk kunnen aspecten naar voren komen waar je in eerste instantie niet bij stilstaat. Zo zijn er de afgelopen twee jaar enkele mensen uit mijn netwerk overleden. De ene persoon wordt direct verwijderd, terwijl de andere met zijn persoonlijke pagina een soort digitaal erfgoed op internet wordt. Interessant om te volgen wat de norm gaat worden.
Een andere ontwikkeling doet zich met name bij detacheerders voor. Zo is er 'n beursgenoteerd detacheringsbedrijf met haar hoofdkantoor in de Randstad, die zijn medewerkers oplegt dat zij hun Linkedin-pagina's moeten opschonen als ze het bedrijf verlaten. Vanwege het relatiebeding dat is opgelegd zijn vertrekkende medewerkers genoodzaakt hun Linkedin-contacten te verwijderen uit hun contacten. Vertrekkende medewerkers mogen namelijk geen relaties of kandidaten zakelijk benaderen en daaronder wordt ook verstaan het verzenden van een update van de gegevens uit hun profiel in een (online) netwerk. Pas na een jaar mag de betreffende relatie weer benaderd worden. Alsof de medewerker die relaties alleen aan het bedrijf te danken heeft waar hij werkzaam is geweest.
Ik vraag me af of deze opportunistische opstelling juridisch vol te houden is. En hoe gaat een bedrijf dat verplicht ontvrienden controleren? Dat gaat behoorlijk wat tijd kosten. Maar mocht je dus ineens relaties kwijtraken, dan weet je dat dit door een relatiebeding kan komen. Voorlopig richt ik me op de duizend relaties. Dan hou ik in ieder geval nog genoeg over.
Er worden verschillende waardes gehecht aan sociale netwerken. Voor de een een digitaal visitekaartjesalbum met bijna auto-accept. Voor de ander een kritisch opgebouwd kennisnetwerk. Tijd dat een rechter een grens trekt. Zou je gedeelde foto’s waar je te zien bent met oud-contacten ook moeten schonen? Mag je ze wel volgen op Twitter? Nog even en een ‘like’ op Facebook is al strafbaar als iemand bv z’n jubileum bekendmaakt!
Als een bedrijf jou verplicht om digitaal te ontvrienden dan geven ze duidelijk blijk van het feit dat ze weinig snappen van de moderne digitale wereld.
Volgens mij is er ook een hele makkelijke work around: Zet een fake-bedrijfje in je LinkedIn werkgevers en onderhoudt je contacten via dat bedrijf.
Deze nieuwe eis van werkgevers is gebaseerd op een uitspraak van de Rb Arnhem van 8 maart 2011. De betreffende werknemer bevestigde een uitnodiging to linken op LinkedIn _nadat_ hij bij zijn werkgever was vertrokken en dus op een moment dat hij gebonden was aan het relatiebeding.
Zie hier: http://rechtennieuws.nl/34641/relatiebeding-overtreden-via-linkedin.html
En zie hier: http://rechtennieuws.nl/ljn/bp8592
Het ‘aantal’ contacten is niet echt relevant. Ook hier geldt dat quality belangrijker is dan quantity.
Verplicht ontvrienden lijkt me juridisch niet haalbaar, wel vind ik dat er binnen een bedrijf een policy mag zijn dat wanneer je bij een bedrijf vertrekt je dit netjes aanpakt. Dus niet al je nieuwe werkgever op je LinkedIn pagina of op twitter zetten zolang je nog in dienst bent.
Het zou als bedrijf veel verstandiger zijn om je werknemer te vragen de opvolger te vermelden, dan om te ontvrienden.
Na wat enig onderzoek denk ik dat de classificatie opportuun wat opportunistisch is. Wat dat betreft is er al een precedent in de Nederlandse rechtsspaak waarbij een contact toevoegen binnen linkedIn tot een boete van 10.000 euro leidde. Dat was overigens wel een zeer specifiek geval waarbij er sprake was van een zeer breed relatiebeding waar ook bedrijven met toenaam genoemd werden. Daarnaast was die persoon ook bezig met andere activiteiten die onder dat relatiebeding vielen.
Aangezien dit een grijs gebied in de praktijk blijkt te zijn is het belangrijk om voor jezelf en je bedrijf duidelijkheid te scheppen over wat de verwachtingen zijn. Dat geldt overigens tevens voor relatiebedingen die je ook niet zomaar blind moet tekenen.
Wat dat betreft is je netwerk overstijgend qua bedrijf waar je op dat moment voor werkt. Dus zul je daarmee ook op je strepen moeten gaan staan dat jij in alle opzicht eigen baas over je eigen sociale profielen blijft. Dat daar een professionele opstelling tegenover staat is dan ook vanzelfsprekend.
Mag een bedrijf dan ook jouw productie, ideeën, ontwerpen etc. niet meer gebruiken als je het verlaten hebt? Weer een uitwas van de “rechtenbeschermings maatschappij”. Is de volgende stap dat je geheugen wordt gewist als je uit dienst gaat? De rechter had er beter aan gedaan dit soort bedingen meteen te verbieden.