Blackberry-producent RIM vindt dat ict-beheerders zich niet langer moeten afwenden van een Bring Your Own-beleid, maar dat ze het moeten omarmen. Rory O'Neill, RIM-vicepresident software en diensten EMEA-regio, zegt dat het omarmen van BYO het bedrijf juist naar een hoger niveau zal tillen. Hij gaat graag zelfs een stapje verder; werknemers moeten gestimuleerd worden om met innovatieve ideeën te komen. Moet dat vanuit de ict-afdeling komen? Vier Computable-experts laten hier hun eigen ideeën op los.
Onder de vlag van 'Enterprising Minds' reist O'Neill door heel Europa om mensen op Blackberry Innovation Fora te helpen om goede, nieuwe ideeën uit hun werknemers te krijgen en een open ict-cultuur te creëren. Dat zijn ideeën om het werk efficiënter te laten verlopen of klanten beter te kunnen helpen door middel van technologie. Het schoolvoorbeeld van Enterprising Minds is volgens Blackberry de politie in Engeland. O'Neill: 'Sinds zij gebruik maken van Blackberry's, hebben ze een veilige connectie en kunnen ze efficiënter werken. Hierdoor wordt 120 miljoen pond bespaard, maar ook is er meer tijd voor agenten om de straat veilig te houden.'
Computable-expert Rutger Zeldenrijk is als productmanager regelmatig bezig met innovatie: 'Het is natuurlijk goed om als organisatie je eigen medewerkers te stimuleren om met goede veranderingen te komen en daarmee je concurrentiepositie te verbeteren. Organisaties hebben zelfs een goede voedingsbodem nodig waar ideeën kunnen worden geventileerd.' Zeldenrijk denkt dat er vooral een taak is voor ict bij het scheppen van goede voorwaarden voor het bedenken van ideeën. 'De belangrijkste basis ligt wat mij betreft in goede communicatie en samenwerking, die werkt alleen als het aansluit bij hoe er op de werkvloer wordt samengewerkt. Vaak wordt er geïnvesteerd in nieuwe technologie, maar wordt er niet daadwerkelijk efficiënter door gewerkt.'
Smartphones en Skype
Een voorbeeld: 'Zo wordt er bij veel organisaties met een hiërarchische structuur bijvoorbeeld gebruik gemaakt van technologische hulpmiddelen die juist bij uitstek geschikt zijn voor platte organisaties, zoals smartphones en Skype', zegt Zeldenrijk. 'Door te investeren in technologie die ook echt bij je organisatie en de bedrijfscultuur past, kan er beter en efficiënter worden samengewerkt.'
Eildert van Dijken is senior businessconsultant en vindt het idee van Blackberry goed: 'Ik kan me geen organisatie indenken die niet te maken heeft met veranderingen in vraag van klanten, behoeften van medewerkers en veranderende wetgeving. Organisaties willen altijd waarde blijven toevoegen om te voldoen aan hun doelstellingen. Daarom moeten bedrijven niet alleen hun portfolio aanpassen, maar ook hun interne organisatie. Onze samenleving verandert van product georiënteerd naar service en informatie georiënteerd. Positief denkende organisaties vinden het geweldig dat mensen de beschikking krijgen over informatie, want meestal helpt het mensen om beter hun werk te doen en anderen verder te helpen. '
Innovatietijd
Van Dijken denkt aan zijn persoonlijke motivatie en dat is ruimte krijgen: 'Medewerkers van 3M mochten daar jarenlang 10 procent van hun tijd besteden aan dingen die niet direct met het werk te maken hadden. Dat lijkt een enorme verspilling, maar is voor velen een enorme stimulator. Een product als plaknotitieblok Post-It is in die vier uur ‘innovatietijd' door medewerkers ontwikkeld en heeft mede ervoor gezorgd dat 3M jarenlang succesvol is gebleven, terwijl hun traditionele producten een zachte dood stierven.'
Van Dijken is het niet eens met Zeldenrijk. Hij vindt dat het niet bij de ict-afdeling moet liggen om personeel te stimuleren met technische ideeën te komen. Van Dijken: 'Dat is op alle vlakken in organisaties belangrijk. Alleen zo kan men goed reageren op veranderende omstandigheden en de behoeften van klanten.'
Transparantie
Computable-expert Jordi Baggen denkt dat transparantie daarin erg belangrijk is, ook vanuit de leidinggevende: 'Ik vind dat bij alles wat je doet je de gedachte erachter moet kunnen begrijpen. Dan ben je ook beter in staat te innoveren en te verbeteren.'
Baggen denkt dat ict een belangrijke rol speelt in het creeëren van een cultuur waarin enterprising minds gestimuleerd worden. 'Kijk bijvoorbeeld naar social media. Het belang ervan voor bedrijven is steeds belangrijker geworden en het is ook goed om je eigen mensen te stimuleren en de vrijheid te geven om namens de organisatie via social media de dialoog aan te gaan met een community. Of je dat als bedrijf nu toestaat of niet, het gebeurt toch wel. Natuurlijk zul je je mensen richting moeten geven en zo nu en dan sturen om het gewenste effect te behalen, maar hun bijdrage is essentieel.'
CRM-projecten
Computable-expert Sebastiaan Hooft moedigt het project van Blackberry aan: 'In basis is het goed om mensen te betrekken bij ondernemerschap binnen de organisatie. Wat weer niet wil zeggen dat iedere medewerker een ondernemer hoeft te zijn. Het huidige tijdsbeeld vraagt om dynamische organisaties. Een goed instrument met daarop de juiste toepassingen, zoals een Blackberry, is daarvoor slechts een randvoorwaarde.
Hooft: 'Kort na de eeuwwisseling werkte ik voor het researchbedrijf Gartner. Crm was toen een van de belangrijkste onderwerpen bij de strategiebepaling van cio's. In die periode was gemiddeld slechts een derde van de crm-projecten succesvol. Binnen de meeste organisaties was het mislukken van zo'n project echter een publiek geheim. Het succes zat hem namelijk niet zozeer in goede software of procedures, maar meer in de bedrijfscultuur. Zijn de medewerkers wel bereid om informatie met elkaar te delen en daar vervolgens ook nog iets mee te doen. Die cultuur zit niet altijd in een organisatie. Ook vandaag de dag niet.'
Salesforce voor Net4Kids
Hooft denkt bij bedrijven die wel goed innoveren aan kinderhulporganisatie Net4Kids. 'Daar werken vrijwilligers die drukke functies in het bedrijfsleven hebben. Allemaal hebben zij een installatie van Salesforce.com op hun iPhone of Blackberry gekregen. De informatie, waar vroeger urenlange vergaderingen voor nodig waren, staat nu realtime in hun telefoon. Vergaderingen die – met alle drukke agenda's – ook nog eens nagenoeg niet te plannen waren.'
Dat bring you own device beleid is in de meeste gevallen gebakken lucht.
Immer hoe inovatief ben je als je een door een grote firma ontwikkeld apparaat mee brengt naar kantoor ?
Niet veel inovatiever dan iemand die op kantoor een horloge draagt.
Uiteraard kunnen hier uitzonderingen op zijn, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zijn eigen ontwikkelde hardware in een kantoor omgeving heeft ingezet.
Dit dus even los van lieden die daadwerkelijk ontwerper van bv elektronika of meubelstukken zijn.
Zelfs op software terein ken ik maar weinig mensen die echt iets inovatiefs produceren.
De reden hiervoor is meestal dat je omgeving het niet voor mogelijk houd dat zoiets mogelijk is, de mind is gewoon beperkt tot wat onozele web, ipad, en klikmaarraak toepassingen, werkelijke slimme ideeen of technologieen die een diepere kennis van zaken vereissen, zien zelden het licht binnen de kantooromgeving.
Veel meer waarde hecht ik daarom aan de ‘Inovatietijd’ zoals die door Laura in een aardig voorbeeld beschreven wordt.
Het is niet altijd dat zoiets een op een ten goede komt aan het bedrijf. maar het zorgt dat werknemers gemotiveerd worden om zelfs goede oplossingen te bedenken voor alledaagse problemen op de werkvloer.
En hoewel dat dan niet direct voortkomt uit die Inovatietijd, levert dat de maatschappij uiteindelijk wel wat op.