Apps zijn eigenlijk gewoon software-applicaties, maar er wordt meer over gesproken dan ooit. Dat komt onder andere door het toenemend gebruik van smartphones en tablets. Veel leveranciers van dit type apparaten exploiteren zelf virtuele winkels vol met deze apps. Ook bedrijven kunnen eigen apps uitgeven. Pieter Hermans, ceo van Jakajima, besloot daarom het evenement Bedrijf Zoekt App te organiseren. Op 15 november 2011 kunnen bedrijven op de High Tech Campus in Eindhoven bij verschillende applicatie-ontwikkelaars langs voor informatie.
Een van de bedrijven op de beurs is het Baarnse Push2Tablet. Het helpt uitgevers met het naar de iPad brengen van hun boeken en tijdschriften. In de app Tablisto worden de producten van ongeveer 35 uitgevers ter download aangeboden. Yellowmind is de motor achter Push2Tablet, want zij hebben de Tablisto gemaakt. Yellowmind is onder andere maker van het ontwerp van de MSN-homepage en het verleent diensten aan Paypal.
Dertigduizend mensen maken gebruik van de reader Tablisto. Alleen nog op iPads, want de Android-app is nog in ontwikkeling. Uitgevers kunnen hun eigen webshop koppelen aan Tablisto. Daarnaast is het mogelijk een white label van Tablisto te laten ontwikkelen, met daarin alleen eigen uitgaven. Bijvoorbeeld Bibliotheek.nl heeft daarvoor gekozen. Inmiddels is deze app (eBooks Eregallerij) reeds meer dan 75.000 keer gedownload.
Tablisto
Arjan van 't Hof, ceo van Push2Tablet: Ondertussen draaien er met behulp van Tablisto ook een aantal pilots in het onderwijs, onder andere in het voortgezet onderwijs. We willen met onze app aan uitgevers laten zien dat ze niet zelf een app hoeven te bouwen. Ze hoeven bij ons ook niet te betalen voor het gebruiken van de app, alleen een klein bedrag per download.' Wanneer de applicatie ook te gebruiken is op Android-tablets, kan Van 't Hof niet zeggen: 'Het hangt erg van de hobbels af in ontwikkeling, maar ik denk twee tot zes maanden.'
Een andere standhouder op het evenement is aFrogleap. Het maakt ook apps, maar is niet alleen een bouwende partij. Het bureau bedenkt oplossingen voor klanten om de eindgebruiker het via mobiele apparaten makkelijker te maken. Om de controle over de kwaliteit te behouden en de juiste gebruikerservaring te creeëren is aFrogleap een full service bureau. Van idee tot aan de realisatie van de apps. Daarnaast bouwt aFrogleap ook apps voor iPhone, iPad en Android. aFrogleap werkte eerst een jaar onder de vleugels van RapidSugar, maar is sinds half 2010 een zelfstandig bedrijf.
Waternet-app
Bart Fussel, ceo van aFrogleap, is onder andere trots op een app die zijn bedrijf heeft gemaakt voor waterbedrijf Waternet. Fussel: 'Het is een iPhone- en Android-app voor mensen die aan het varen zijn in Amsterdam, een interactieve gids voor op het water. Zo kan het berekenen wat de brughoogtes zijn waar je boot niet onderdoor past, houdt het gevaren en tochten bij om te delen op sociale netwerken en kun je ermee chatten met andere varende mensen.'
Maar aFrogleap werkt ook in hele andere gebieden. Fussel: 'We hebben voor Reaal twee ondersteunende apps gemaakt voor financieel adviseurs, die ze kunnen gebruiken tijdens een adviesgesprek. B&O Retail heeft dankzij aFrogleap een applicatie voor de zakelijke markt, voor partijen die op zeer goede locaties in alle grote steden zoeken naar huisvesting. Alle gegevens over een pand, maar ook cijfers over hoeveel voetgangers er lopen, staan erin.'
Skype app
Medewerkers van aFrogleap hebben allemaal een iPhone- of Android-smartphone, waarvan aFrogleap het grootste deel van de kosten betaald. Zelf gebruiken de medewerkers Skype app. 'Om mobiel te kunnen adviseren, moet je mobiel ademen, eten en slapen. Skype gebruiken we voor overleg met de onze vestiging in Minsk', zegt Fussel. 'Bovendien gebruiken we Evernote app op de iPad voor notities en Spotify voor het delen en luisteren van muziek. En de standaardapplicaties als e-mail, kalender en Whatsapp, daar kom je niet meer onderuit tegenwoordig. Verder testen we alle spannende en nieuwe apps die we tegenkomen.'
‘Bedrijf zoekt App’
Op 15 november 2011 vindt op de High Tech Campus in Eindhoven het evenement Bedrijf zoekt App plaats. Ict-informatieplatform Jakajima organiseert het evenement om bedrijven te adviseren over een eventuele eigen applicatie voor smartphones en tablets. Ook bedreigingen bij het toepassen van apps komen aan bod. Meer informatie is te vinden op http://www.bedrijfzoektapp.nl/.
Ik heb vandaag een demo gezien van http://www.thevirtualcompany.info en met hun cloud portaal kun je elke willekeurige windows applicatie via safari en firefox in de Cloud plaatsen.
Gebruikers zitten niet te wachten op individuele apps, maar op de geboden functionaliteit…. Gezien het belachelijke aantal apps wordt het dus hoog tijd voor applicatierationalisatie in mobile land! In Windows Phone 7 is al een vorm van rationalisatie zichtbaar. De LinkedIn-, Facebook-, Messenger-, Twitter-, Shazam-, Tagreader-apps, etc., etc. zijn allemaal niet meer nodig omdat de functionaliteit al ‘native’ beschikbaar is. We gaan dus met de app-launcers zoals iPhone 12345 en Android u.v.w.x.y.z met elk tig-duizend apps en op naar een people first phone (niet app first (doordenker)!!!
In het onderwijs hebben wij juist heel veel behoefte aan eigen Apps, die geschikt zijn voor specifieke leersituaties. Daarom ben ik onlangs begonnen met een cursus waarbij mensen leren zelf een eenvoudige App te bouwen (http://www.maakjeeigenapps.nl). Zowel docenten als leerlingen zijn erg enthousiast.
Het bouwen van meer complexe Apps, met koppelingen naar andere systemen bijvoorbeeld, is meer het werk van gespecialiseerde bouwers.
@Serge,
Mee eens wat betreft uw sector en toepassing echter sectoren die niet in de software development hoek zitten zouden het credo “buy before build” moeten hanteren. Bouwen vinden de meesten wel erg leuk maar continuiteit is iets waar de meesten niet over nadenken en onherhoud is maar lastig…. Dus nogmaals “bezint eer u begint!”.
Met name het door u genoemde integratie aspect is nu juist het grote drama bij de door mij genoemde app launcer gadgets. Bij Windows Phone 7 levert nu juist wel de cross app integratie 🙂 .
We zijn een tijd plat gebombardeerd door (media)aanval vanuit “ Cloud ”
Dagelijks verschillende artikelen, benaderingen, marketing en ga zo maar door over “ Cloud ”.En nu is de beurt aan Apps.
Ik denk dat het belangrijk is om duidelijk aan te geven wat het verschil is tussen de applicaties in een (intern) applicatielandschap van een bedrijf en de applicaties die als Apps beschikbaar gesteld worden. Je kunt de onderliggende afhankelijkheden die de meeste applicaties hebben in een interne applicatieomgeving bij een bedrijf NIET terug zien in apps. Dit is een belangrijk verschil tussen apps op je mobile device (op dit moment) en die in je applicatielandschap. Een applicatie maken om iets op een school te doen is heel anders dan wat applicaties X in een applicatielandschap doet terwijl verschillende processen op verschillende niveaus en lagen in beweging komen. Waar we verder NU AL mee rekening moeten houden is ervoor zorgen dat we geen applicatieoerwoud gaan creëren. Het maken van eigen app (en zonder beleid) zorgt ervoor dat je in de loop van de tijd in een spagaat terechtkomt. Zie je hoe druk de overheid bezig is om de zooi die afgelopen jaren in de ICT gemaakt is, op te ruimen en naar standaardisatie te gaan! Ze hebben zelfs hiervoor een CIO aangesteld!
Er zijn nog meer zaken waar je rekening mee dient te houden als je het over het uitbreiden van je applicatiegrenzen heb. Ik denk dat het handig is om deze verandering van verschillende kanten te bekijken.
Zullen we het ICT-oerwoud gezelliger maken met App(je)s of gaan we eerst goed nadenken!