IBM heeft een aantal softwareonderdelen gebundeld in het ‘Smarter Commerce’-initiatief. Volgens IBM is deze ‘slimmere handel’-strategie meer dan alleen maar het verkopen van softwareproducten. De klant moet bij Smarter Commerce-oplossingen in het middelpunt staan van alle processen. Dit leidt tot nieuwe bedrijfsprocessen waarmee bedrijven de inkoop, marketing, verkoop en service van hun producten en diensten beter op elkaar kunnen afstemmen, aldus IBM.
IBM heeft het afgelopen jaar voor 2,5 miljard dollar aan softwarebedrijven overgenomen die technologie leveren voor e-commerce. Dit zegt Marcel Holsheimer, marketing executive enterprise marketing management (emm) bij IBM. ‘Deze software valt nu onder het IBM Smarter Commerce-initiatief. Hierbij zegt IBM bedrijven met software en consultingdiensten te ondersteunen, onder andere op het gebied van online marketing en commerce, mobile marketing en social media.'
Unica
IBM's Smarter Commerce is een combinatie van visie en software. Het initiatief bouwt verder op het WebSphere Commerce-platform, aldus Holsheimer. ‘Daarbij is nieuwe software aangekocht zoals Sterling Commerce, Unica en Coremetrics. IBM heeft Sterling Commerce gekocht voor het beheer van koopprocessen en de supply chain (business software integration). IBM kocht Coremetrics om het gedrag van klanten te analyseren (web analytics). Tot slot is Unica gekocht om marketingcampagnes op te zetten en uit te voeren en te meten (cross channel marketing). Bijvoorbeeld telecommarketing of e-mailmarketing. Zo kan een chief marketing officer grip houden op zijn marketingbudgetten.‘
Met al deze software kunnen bedrijven de klanttevredenheid verbeteren en loyaliteit behouden, zo vervolgt Holsheimer. ‘Dat komt doordat activiteiten zoals verkoop, diensten en marketing dankzij de Smarter Commerce-software beter op elkaar zijn afgestemd. Dat geldt ook voor processen op het gebied van productie, fulfillment en diensten. Hierbij moet snel worden ingespeeld op trends en veranderingen in de markt. Producten moeten daarop altijd in voorraad en snel beschikbaar zijn.'
IBM University
Volgens IBM zijn er wereldwijd twee miljard internetgebruikers actief. Ze kopen steeds vaker online en het eerste bezoek aan een website is bepalend of die klant ook een volgende keer komt. Dit jaar zijn online bestellingen goed voor 119 miljard dollar omzet, aldus IBM. Deze groep mensen worden steeds meer mobiel actief door het gebruik van smartphones, notebooks en tablets. Hierbij wordt steeds meer gebruikt gemaakt van social media.
Opinies van klanten op social media sites zoals Facebook (zeshonderd miljoen gebruikers) en Twitter zijn belangrijk om te volgen, aldus Holsheimer. ‘Met cloud analytics software van IBM kunnen organisaties de meningen van klanten over hun merk volgen en daarop realtime inspelen met nieuwe diensten, producten, marketing en verkoopcampagnes. Eindgebruikers kunnen leren omgaan met de IBM-software door cursussen te volgen via de IBM University.'
Concurrentie
Naast IBM zijn er ook andere partijen die steeds meer software en diensten bieden voor e-commerce, waarbij verkoop- en marketingprocessen worden geautomatiseerd. Dat zijn onder andere Microsoft, Oracle SAS en Adobe Systems. IBM zegt zich te onderscheiden als een end to end-leverancier en heeft wereldwijd inmiddels tweeduizend grote klanten die de Smarter Commerce-software gebruiken.
IBM Smarter Commerce voor ict-dienstverleners
IBM heeft zijn Smarter Commerce-initiatief voor businesspartners verder uitgebreid. Naast ondersteuning bij verkoop, marketing en technische ondersteuning hebben businesspartners de mogelijkheid om kortingen te krijgen tot 50 procent bij verkoop van software en een nul procent financiering. Verder is er het Smarter Commerce Solution Development Initiative: ontwikkeld voor het geven van industriespecifieke support bij verkoop en technische ondersteuning, klantgerichte workshops, toegang tot IBM's wereldwijde innovatiecentra en verkoopondersteuning bij klantcontact. Voor regionale integrators, ISV's en marketing service providers met IBM-software en -certificaten in retail, telecom, banken of consumentenproducten. Daarnaast kunnen gecertificeerde partners gebruikmaken van de Smarter Commerce University.
Na de e-business en e-commerce hype van 2000, gaat IBM het ook eens proberen. Tegenwoordig zijn er al veel (opensource) e-commerce oplossingen aanwezig.