De netwerkdivisie HP Networking is in Nederland het afgelopen jaar in de markt voor switches en routers met zestig procent gegroeid naar een marktaandeel van 16 tot 17 procent, aldus verantwoordelijk directeur Attila van Dam. ‘Dat komt door een groter aanbod van diensten, onze nadruk op open standaarden en de totale kosten (tco) van een netwerkinfrastructuur.’
Het marktaandeel van HP Networking groeide het afgelopen jaar wereldwijd. Volgens analistenbureau Infonetics moet marktleider Cisco in de zakelijke markt voor switches en routers meer concurreren met HP. Cisco leverde 3 procent marktaandeel in, terwijl dat van HP met 2 procent steeg.
Voor Nederland wil Attila van Dam geen exacte omzetcijfers geven, maar wel HP's marktaandeel op het gebied van enterprise networking: ‘Ons marktaandeel ligt op ongeveer 17 procent en Cisco heeft een marktaandeel van 60 procent. Wij hebben onder andere meer 10G-switches, hoogwaardigde switches en wireless oplossingen verkocht. Sinds de overname van H3C, 3Com en TippingPoint bedienen we een brede reeks klanten, van mkb tot en met telco's en service providers.'
Microsoft
Volgens Van Dam zoeken grote organisaties en multinationals steeds vaker naar een tweede netwerkleverancier. ‘HP speelt daarop in met een aanbod voor core, edge, access points en datacenter netwerken.' Deze hebben volgens Van Dam open standaarden en maken gebruik van een netwerkbesturingssysteem en beheeroplossing. 'Zo kunnen organisaties snelle acces points in hun bedrijf opzetten voor werknemers en voor bezoekers die met hun eigen notebooks, tablet of smartphones in het netwerk inloggen.'
Van Dam verwacht verder meer van zijn netwerkoplossingen aan de man te brengen doordat bedrijven steeds vaker thuiswerkplekken of mobiele werkplekken ondersteunen. Hij spreekt hierbij van een ‘virtual workspace'. Hij hoopt meer gecombineerde oplossingen voor unified communications (UC) te verkopen die bestaan uit Microsoft Lync software, HP's MS Lync telefoonsets en HP Networking.
ICT-diensteverleners
HP bedient zijn eindgebruikers voor 95 procent via ict-dienstverleners, zoals Vosko, Telindus, B+P (inmiddels Network2Day), KPN, Imtech en British Telecom (BT). Van Dam: ‘Zij verkopen aan een gezelschap van diverse it-beslissers, zoals directeuren, it-managers, cio's en netwerkbeheerders.'