SAP-dienstverlener Illumni is uitverkocht en zoekt daarom tien tot vijftien nieuwe consultants die op projecten kunnen worden ingezet. De zoektocht is opmerkelijk omdat Illumni onlangs nog failliet werd verklaard. Het bedrijf wist dit via de rechter ongedaan te maken en werkt weer aan zijn toekomst.
Momenteel heeft Illumni al zijn SAP-consultants tot medio 2012 voor projecten gereserveerd. Doordat de dienstverlener aan nieuwe vraag wil kunnen voldoen, wordt er extra personeel gezocht. De beoogde consultants zullen vooral op projecten gezet worden in de branches Logistiek, Finance, Autorisaties, ISH-Med en EH&S. Illumni werkt op twee manieren met consultants: in vaste dienst en op zzp-basis via het midlance-concept. Via beide manieren kunnen SAP-consultants bij de dienstverlener aan de slag gaan.
Faillissement
Op 29 september 2011 verklaarde de rechter SAP-dienstverlener Illumni failliet. Directeur Gerjan Schijlen was niet op de hoogte van de behandeling van het faillissement van Illumni en kwam dus niet in de rechtbank opdagen. Bij verstek werd vervolgens faillissement uitgesproken. Schijlen vocht dit besluit echter aan, en met succes. Op 4 oktober 2011 werd de uitspraak nietig verklaard.
@Frits, dank voor je tegenreactie. Jammer dat je selectief bent en de rest gewoon negeert.
“Ik noem: bewezen methodologie, coaching, competentie-ontwikkeling, feedback-mechanismen, netwerk van aanpijlende partnerbedrijven etc etc”
Moet ik hierop reageren?
-Methologie? Iedereen met een afgeronde relevante studie heeft een methologie. Daarvoor heb je geen werkgever nodig
Coaching? Moet je iemand met 10 jaar ervaring laten coachen? Meer iets voor juniors
– Competentie ontwikkeling. Verantwoordelijkheid van de persoon (zzp-er of werknemer). Niemand moet je vragen of het huiswerk gemaakt is.
– feedback mechanismen. Natuurlijk, je vraagt feedback van iemand die je 3 keer /jaar ziet. feedback geeft de klant.
– Partnerbedrijven: Natuurlijk, bij die grote klant lopen alle spelers al rond.
@Frits
-Methodologie. Dan zullen alle aanbesteders in de wereld het wel fout zien als ze vragen naar je methodologie en waarom deze juist voor deze brance en dit stukje werk, effectief is.
Coaching: CEO’s van grote bedrijven worden gecoached.
Coaching, mijn waarde Frits, houdt nooit op. Jezelf verbeteren ook niet. Als jij tevreden bent met je ontwikkeling na 10 jaar ervaring en “alles wel weet” dan ben je een van de enige. Goed voor je.
Competentie-ontwikkeling: zie mijn argumentatie bij coaching. Geldt hetzelfde voor.
– Feedback mechanismes: Je vraagt feedback of je aanpak goed is, of je het probleem goed doorzien hebt, of je een goede analyse hebt gemaakt van de machtsspelletjes, of je het politiek goed ziet. Er is niks fijners dan een collega die je constructief voorziet van positieve kritiek waar je mee verder kan.
Of je dit van de klant krijgt, valt te bezien. Misschien is het dan te laat.
– Partnerbedrijven: geven je toegang tot kennis en kunde waar jij als zzp misschien geen ingang hebt. M.a.w je staat sterker.
Maar al deze zaken zijn zeker onbelangrijk voor een zzp’er met 10 jaar werkervaring die de SAP overview wel heeft. Fuck’m all, cv’s rondsturen kan ik zelf ook wel. Zoiets?
@Ralph
Persoonlijk vind ik een havik een schitterend dier, uitstekend uitgerust om een breed terrein te overzien maar ook snel kansen te benutten en vrij als een vogel uiteraard.
Verder ga je voorbij aan het feit dat steeds meer competente mensen ervoor kiezen om zelfstandige te worden, zelfs in deze moeilijke tijden. De meeste die ik ken zijn uiterst gemotiveerd, werken meer gemiddeld 10 jaar met SAP, kennen geen 8-5 mentaliteit en bezitten een behoorlijk uitgebreid netwerk.
Ik ben het eens met wat Frits hierboven zegt over methodologie en coaching. Betreffende feedback: het feit dat je nog eens terug wordt gevraagd of gerefereerd door een klant is de enige feedback die werkelijk telt.
Over de tarieven: hoeveel van jouw tarief bestaat uit het salaris van de managers, backoffice staff en bankzitters, de huur van het kantoor, het leasewagenpark etc. etc.? Qua kosten kan je gewoonweg niet concurreren met een ZZP-er. Bovendien bloeden de bedrijven gaandeweg leeg vanwege het gebrek aan ICT studenten.
Een ZZP collectief heeft zeker de kennis en ervaring om grotere projecten te kunnen aanemen. Belangrijk aspect is nog het regelen van de aansprakelijkheid. Maar het is slechts een kwestie van tijd voordat ze volwaardige SAP Partner status gaan krijgen en uiteindelijk de klassieke partners gaan verslaan.
Bij Illumni zijn alle consultants met een beetje body weggelopen. Momenteel is Illumni een club zonder enige betekenis. Geen visie en missie. Inclusief overhead (7 personen) is de club inmiddels nog slechts 20 personen groot. Wil je echt geen bonus meer en wil je eventueel ook je vakantiegeld inleveren, dan is Illumni jou club. Directeur Schijlen zoekt nog medewerkers die voor hem inkomsten genereren zodat hij zijn luxe leventje kan behouden. En Ralph, ik snap je niet. Jij hebt toch ontslag gekregen bij Illumni.
Als je nog maar slechts enkele consultants in dienst hebt dan ben je al snel uitverkocht. Op geen van de SAP gebieden heeft Illumni enige body. In eerdere publicaties op Wijlimburg.nl stond te lezen dat Illumni een gigantisch bedrag aan kort lopende schulden heeft. Ben je ZZP’er en ga je met Illumni in zee, realiseer je dan wel dat je achteraan moet aansluiten in de rij van schuldeisers. En Ralph, anderen beschuldig je van het feit dat ze anoniem reageren. Jij bent toch een ex Illumni medewerker die nog vriendschappelijke banden heeft met directeur Schijlen. Waarom hou je dit gegeven geheim?
Wat een onzinnige discussie van het gros van de heren. Reageer graag op het stuk, maar een discussie over een havik?
@Ralph: verbazingwekkend dat je Illumni met competentie, coaching en methodologie in verband brengt. Ze vindt dat zzp-ers alleen $-tekens in de ogen hebben. Nee, het management bij Illumni doet het allemaal voor de medewerker. Competentie? Volgens mij had Gj al moeite met de Havo (en de rest van de overhead is niet veel beter)
@Ralph, lijkt me een leuke club om voor te werken. Vertel eens wat meer over de visie en cultuur binnen Illumni. Ook ben ik benieuwd wie jou coach was, de directeur zelf?
@Ralph: Ik begrijp er niets van. Je praat over Illumni en coaching, feedback, comptentieontwikkeling Het enige echte voordeel van het werken voor een bedrijf is een stukje zekerheid (bij ziekte etc..). Op dit punt gaat Illumni dus volledig de mist in. Ze ontslaan mensen bij ziekte. Wel fijn dat ze mensen op die manier ‘coachen’