Telecomfabrikant Research in Motion (RIM) stelt een speciaal team samen dat onderzoek doet naar de Blackberry-storing in oktober 2011. Het Canadese bedrijf noemt het team een SWAT-team, zoals Amerikaanse arrestatieteams. Hiermee wil de Blackberry-maker zorgen dat een dergelijke storing in het vervolg niet meer voorkomt. David Yach, de cto van RIM, zal het team leiden.
Het team gaat behalve onderzoek doen naar de storing, ook kijken of het RIM-netwerk helemaal herontwikkeld moet worden. Zo kan het minder afhankelijk van de RIM-servers worden gemaakt. Mogelijk wordt ervoor gekozen om het mobiele verkeer via het netwerk van mobiele operators zoals Vodafone te laten gaan. In Slough staat een datacenter voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika en het tweede en laatste datacenter staat in Waterloo in Noord-Amerika.
De Blackberry-storing begon op maandag 10 oktober 2011. Op dinsdag was het heel even mogelijk om de Blackberry te gebruiken, maar al snel lagen alle diensten er weer uit. Aanleiding was een kapotte switch in het datacenter in het Engelse Slough. Naast consumenten hadden ook veel bedrijven last van de storing. Op donderdag 13 oktober kwamen alle diensten weer langzaam op gang en was de storing voorbij. Blackberry-aanbieders lieten gelijk weten dat zij een schadevergoeding van RIM eisten. RIM biedt Blackberry-gebruikers honderd dollar aan apps en bedrijven krijgen een jaar gratis technische ondersteuning.
Twee datacenters, Slough en Waterloo. De eerste betekent zoveel als drijfzand volgens mij en de tweede behoeft geen uitleg.
Zou toeval dan toch bestaan?