Op het door marktanalist Ovum en Sogeti georganiseerde BI-symposium heeft de ict-dienstverlener het MVO-dashboard gelanceerd. Deze oplossing verenigt alle aspecten van MVO, zoals opgenomen in de ISO-26000 richtlijn, in zich: arbeidsomstandigheden, consumenten-aangelegenheden, eerlijk zaken doen, maatschappelijke betrokkenheid, mensenrechten en milieu.
Sogeti geeft organisaties met het MVO-dashboard een instrument in handen om MVO-gedachten en -activiteiten op een verantwoordelijke wijze te implementeren. En waar nodig op basis van concrete meetpunten (kpi’s) te monitoren en hierover verslag te leggen. Het is de eerste automatiseringsoplossing voor MVO die volgens Sogeti zo breed is opgezet. Het dashboard is ontwikkeld op basis van BI-technologie.
Tegenwoordig is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een ontwikkeling waar organisaties zich terdege bewust van moeten zijn bij de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Een gedegen MVO-beleid helpt bedrijven en instellingen hun positie in de markt te versterken. Zo kopen overheidsorganisaties sinds 2010 verantwoord in. Dat wil zeggen dat leverancierskeuzes worden gemaakt op basis van het MVO-beleid. Gezien de inkoopwaarde, circa vijftig miljard euro per jaar, stelt dat hoge eisen aan het bedrijfsleven.
De informatie die het Dashboard de eerste keer oplevert, is bruikbaar als nulmeting. Ook zorgt het voor het tot stand brengen van MVO-bewustzijn bij medewerkers en transparantie richting externe belanghebbenden. Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ook aantoonbaar efficiënter en innovatiever. Ze besparen verder op energiekosten, hebben een lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering.