HTC heeft het derde kwartaal van 2011 een recordwinst gehaald van 447 miljoen euro. De Taiwanese telecomfabrikant dankt dit succes vooral aan de Chinese markt, dat volgens het bedrijf een van de grootste groeimarkten wereldwijd is. Het telefoonbedrijf zag de omzet met 79 procent stijgen vergeleken met het derde kwartaal van 2010. De omzet bedroeg 3,3 miljard euro, dit was hetzelfde kwartaal vorig jaar ruim 1,8 miljard euro.
Het derde kwartaal verkocht HTC 13,2 miljoen telefoons. Er werden in de eerste drie kwartalen van 2010 in totaal 15,5 miljoen telefoons verkocht, dezelfde periode in 2011 steeg dit met 125 procent naar 35 miljoen stuks. HTC verwacht voor het vierde kwartaal van 2011 niet opnieuw zulke hoge cijfers, doordat er minder smartphones verkocht zullen worden vanwege de economische omstandigheden.
Hoeveel smartphones van HTC daadwerkelijk in China zijn verkocht, is onbekend. Het Taiwanese bedrijf geeft aan dat dit negen keer meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. HTC wil in totaal tweeduizend verkooppunten in China te hebben. Ook komt er een nieuwe fabriek in het Taiwanese Taoyuan, waar jaarlijks veertig miljoen toestellen moeten worden geproduceerd. HTC verwacht dat er in 2012 meer LTE-smartphones verkocht gaan worden, vooral in de Amerikaanse en de Aziatische markt.
Aziatische markt
Naast HTC ziet ook telefoonleverancier Nokia brood in de Aziatische markt. Het Finse bedrijf kondigde op 26 oktober 2011 vier telefoons aan voor jongeren in Aziatische landen. De zogenoemde Asha-serie bevat meerdere toestellen in opvallende kleuren, gsm's met enkele smartphonefunctionaliteiten. Zo hebben de meeste modellen wel touchscreens en Qwerty-toetsenborden, maar bijvoorbeeld geen navigatiesystemen.