De rechtbank in Utrecht heeft Jan Krosenbrink, ex-grootaandeelhouder en directeur van SAP-dienstverlener Uphantis, in het gelijk gesteld. Hij had een kort geding tegen zijn oud-werkgever Sogeti aangespannen. De ict-dienstverlener, die Uphantis in juni 2010 overname, weigerde hem een vertrekvergoeding te betalen omdat hij het non-sollicitatie- en concurrentiebeding zou hebben overtreden. Volgens de Utrechtse rechter heeft Sogeti dit onvoldoende aannemelijk kunnen maken. Het bedrijf moet nu alsnog bijna honderdvijftigduizend euro aan Krosenbrink betalen.
De ict-dienstverlener beschuldigde Krosenbrink ervan Uphantis-medewerkers te ronselen voor de nieuwe SAP-dienstverlener Newitera van zijn vriend Léon Heutmekers, eveneens ex-Sogeti /ex-Uphantis. Volgens Sogeti is Heutmekers een stroman van Krosenbrink en bestiert hij eigenlijk Newitera. Daarbij zou Krosenbrink zijn voormalige secretaresse de opdracht hebben gegeven het personeelsbestand van Uphantis naar Heutmekers op te sturen. Dit vormde de basis voor het benaderen en wegtrekken van personeelsleden bij Sogeti. Ook zou de oud-directeur aanwezig zijn geweest bij sollicitatiegesprekken van deze werknemers bij Newitera. In het kort geding, dat 14 oktober 2011 plaatsvond, diende Sogeti dan ook een tegenvordering van 575 duizend euro aan schadevergoeding in.
Geen bewijs
De rechtbank verklaarde echter dat Sogeti deze gang van zaken niet voldoende aannemelijk heeft kunnen maken. Weliswaar is het opvallend dat er zoveel medewerkers na het vertrek van Krosenbrink zijn vertrokken naar Newitera, maar er is geen bewijs dat de ex-directeur hen daartoe heeft aangezet. Een verklaring van de overstap zou immers ook kunnen zijn dat de medewerkers teleurgesteld waren over de mislukte integratie van Uphantis in Sogeti en daarom hun heil elders zochten. De rechter wijst er op dat 150 van de 170 voormalige Uphantis-personeelsleden hun baan bij Sogeti hebben opgezegd, waarvan het merendeel niet bij Newitera in dienst is getreden. Bovendien lag het personeelsverloop sowieso hoog bij Sogeti in 2010: 450 van de 2800 directe werknemers zegden hun dienstverband op, blijkt uit het vonnis.
De rechter vond ook geen voldoende bewijs voor de aantijging van Sogeti dat Krosenbrink op enigerlei wijze betrokken is bij Newitera. Ook heeft hij niets te maken met het versturen van het personeelsbestand van Uphantis. Dit heeft de secretaresse direct naar Heutmekers opgestuurd, op zijn verzoek.
De voorzieningenrechter constateert dat de tegenvordering van Sogeti geen grond heeft. De ict-dienstverlener moet dan ook de vordering van Mamc, de vennootschap van Krosenbrink, van circa 150.000 euro (plus wettelijke rente en de proceskosten) binnen twee weken betalen.
Conflicten
Krosenbrink was via zijn vennootschap Mamc voor 50 procent aandeelhouder van Uphantis. Na de overname kwam de bestuurder in dienst van Sogeti waar hij (mede-)leiding gaf aan de nieuw opgezette erp (enterprise resource planning)-divisie waarin Uphantis opgenomen werd. De integratie verliep echter uiterst moeizaam met een hoog personeelsverloop onder de Uphantis-medewerkers tot gevolg. In de dagvaarding stelt Krosenbrink dat Sogeti hem hiervoor verantwoordelijk hield. In zijn ogen ten onrechte, waarna een arbeidsconflict ontstond. Krosenbrink werd op 21 februari 2011 op non-actief gesteld.
Beide partijen kwamen op 31 mei 2011 een vertrekregeling overeen, waarbij Sogeti een bedrag van circa twee ton zou overmaken. De ict-dienstverlener betaalde echter niet en beschuldigde de ex-grootaandeelhouder van het niet tijdig inleveren van de bedrijfslaptop, het overtreden van het non-sollicitatiebeding en het mogelijk overtreden van het geheimhoudingsbeding. Krosenbrink stapte daarop naar de rechter en liet beslag leggen op rekeningen van Sogeti bij de Rabobank.
Sogeti: cijfers kloppen niet
Sogeti laat in een reactie weten dat de door de rechtbank genoemde verloopcijfers niet kloppen. Een zegsvrouw stelt dat Sogeti in 2010 is gestart met 205 Uphantis-medewerkers. Hiervan hebben 115 medewerkers de organisatie inmiddels verlaten. Verder verwijst zij naar het jaarverslag van Sogeti. Daarin staat dat het gemiddeld aantal medewerkers (gecorrigeerd voor parttime) in 2010 3.126,7 bedroeg; het verloop over 2010 bedroeg 270.
Hoe de rechtbank aan de volgens Sogeti verkeerde verloopcijfers komt, kon de woordvoerster niet aangeven. Ook kon zij nog niet ingaan op de vraag of dit een aanleiding vormt voor de automatiseerder om in hoger beroep te gaan.
Ik ben zelf een van de medewerkers die het niet zag zitten bij Sogeti en dus is weg gegaan.
Sogeti is op zich een prima bedrijf, maar ik vind het niet bij mij passen. De regeltjes die we opeens kregen, daar moest ik heel erg aan wennen. Ik snap ook wel dat dat bij een groot bedrijf hoort, maar ik had daar niet voor gekozen.
Wat mij heel erg stoorde, was dat de Uphantisten die een leidinggevende rol hadden, allemaal werden vervangen door Sogetisten. Cultuur van Uphantis en cultuur van Sogeti ging niet goed samen. Toen o.a. Jan Krosenbrink weg ging, was het voor mij duidelijk, dat ik hier ook weg moest. Wat mij ook stoorde, was dat er heel veel goede mensen weg gingen, maar dat de Sogetisten die nu de leiding hadden, daar geen bal mee deden en nog steeds niet doen. Een duidelijker signaal kan je, volgens mij, niet krijgen dat er onvrede is onder je mensen.
Ik zit nu gelukkig bij een bedrijf dat zich al lang bewezen heeft in de SAP wereld en waar ik wel een goed gevoel heb. Mijn oud collegae die daar nog zitten, wens ik heel veel sterkte!
Beste Frits,
Als je Sogeti echt kent weet je dat het bedrijf niet aan inhuur doet. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat die 2800 medewerkers waar over gesproken wordt, gaat om gedetacheerde medewerkers in FTE ( dus exclusief staf en management )
Maar dan nog lijkt het onwaarschijnlijk. Op de voorpagina van het intranet staat altijd het aantal medewerkers dat in dienst is. Dat is op dit moment inderdaad tussen de 3000 – 3500.
@uphantist : jouw uitleg klinkt helder en logisch een stuk waar ik begrip voor kan opbrengen, itt een aantal van de wraakzuchtige reacties hierboven.
Sogetist,
Ik ken Sogeti beter dan jij denkt. Zij huren wel degelijk krachten in. Het gaat hier om zzp-ers en medewerkers van andere bedrijven. Dit met de redenen zoals een ieder bedrijf inhuur doet: expertise is niet aanwezig of onvoldoende en/of men heeft zelf de capaciteit niet.
Maar nogmaals blijf Sogeti maar verdedigen door met cijfers te goochelen. Zoals ik al eerder aangaf: de rechtbank heeft de cijfers echt niet zelf verzonnen maar aangeleverd gekregen. Als jij het intranet gelooft moet je dat vooral doen want ja, dat is een onverdachte bron.
Een verloop van 450 medewerkers op of het nu 2800 of 3000 tot 3500 is, is nog steeds hoog.
Uit betrouwbare bron weet ik dat het aantal werknemers eerder 3000 is dan 3500. Ik weet niet in hoeverre de 2800 een getal is dat gecorrigeerd is voor deeltijdwerkers.
Eerlijk gezegd boeit mij het getal niet zo, wel in relatie tot de medewerkers van Uphantis. Er zaten in juli 2010 veel mensen op de bank en toen kwamen er opeens nog een hoop Uphantisten bij. Dat vonden veel Sogetisten vreemd. “Gelukkig” gingen er weer veel Uphantisten weg, zodat het aantal bankzitters stabiel bleef. Maar dat ze bijna allemaal zouden weggaan…
Overigens vind ik het wel ernstig dat een rechtbank een vonnis uitspreekt waar geen correcte getallen instaan. Dat maakt een vonnis ongeloofwaardig en zeker aanvechtbaar. Wellicht vindt Sogeti het wel best zo…
Ik ben een van de mensen die van Uphantis, via Sogeti naar Newitera is gegaan (wat ik overigens op eigen initiatief heb gedaan). Wat Uphantist hierboven zegt, kan ik me volledig bij aansluiten. Qua cultuur liggen Sogeti en Uphantis mijlenver uit elkaar, zonder daarbij een uitspraak te doen over de betere van die twee.
Feit is wel dat de Sogeti cultuur totaal niet bij mij pastte. Ik had het gevoel dat Sogeti er puur op gericht is om uurtjes te draaien bij de klant. Dit kwam ook naar voren uit diverse gesprekken die in met Sogetisten gevoerd heb over hun mening van hun eigen bedrijf. Tel daarbij het uitblijven van verhoging van primaire arbeidsvoorwaarden op en je weet waarom ik ervoor gekozen heb om weg te gaan.
Overigens is Sogeti echt niet alleen maar kommer en kwel. Ik denk dat het voor heel veel mensen een goede werkgever kan zijn. Of dat zo is hangt van je eigen wensen / eisen / ambities af.
Dat ik toen gekozen heb voor Newitera is gestoeld op het feit dat ik nu aan de wieg kon staan van een nieuwe organisatie en hier zelf nog sturing aan kon geven.
Jammer dat een aantal mensen op deze en de gerelateerde artikelen totaal ongefundeerd reageren. Beetje jammer om te oordelen over de betrokkenen wanneer je niet persoonlijk erbij betrokken was.
Uphantist beschrijft denk ik tussen de regels waar het aan schort bij Sogeti. Management zonder vertrouwen = meer regeltjes. Meer regeltjes = minder behoefte die te veranderen (want anders kan je je als manager nergens achter verschuilen). Waar vind je nog bedrijven waar je gewoon je ding kunt doen? Ongeschreven regels werken uiteindelijk veel en veel beter. Echt!
Sogeti is geen Brabantse kliek. (helaas). Vianen ligt in Utrecht. Focus van Sogeti ligt voor op de klanten in de randstad.
Het grootste probleem is dat Sogeti directie zich laat leiden door de winstmarges die vanuit (Franse) aandeelhouders worden opgelegd. Hierdoor is onder de huidige directie het beleid afgestemd op declarabiliteit en tarief/inkoop geschoeid, waar onder de vorige directeur (wél een brabander? IP/Iquip) het Human Capital dé grote Key Value was. Vakinhoudelijk is Sogeti niet meer zo markt-leidend als het was.
Het eventueel niet halen van de winst/KPI wordt direct verhaald op de medewerkers, ongeacht hun prestatie. het jarenlang uitblijven van marktconforme salarisverhogingen en het bestaan van een bonusregeling waar de medewerker geen invloed op heeft is daar een voorbeeld van.
Binnen Sogeti zijn nog steeds veel talentvolle medewerkers maar deze worden ondergewaardeerd en verlaten ook vaker het moederschip. Terwijl er over “slechte tijden” gecommuniceerd wordt, worden Young Professionals met veel bombarie binnengehaald en belanden op de bank, momenteel is een ontslagronde onder de staf gestart.
Algemene klacht onder personeel is dat de directie geen goede aansluiting heeft met personeel.
Aan de redactie van computable:
Het valt mij op dat de toegevoegde waarde van het plaatsen van reacties op deze site niet veel meer is dan het veroorzaken van negatieve energie, het zwartmaken van collega bedrijven en collega’s zonder gefundeerde bewijzen en argumenten. Ik vraag mij af of de computable deze uitstraling wil hebben.
Mijn advies is om de moderatie te professionaliseren en subjectieve aanvallen die niet gefundeerd zijn gewoon niet te plaatsen.
E.e.a. concluderend heb ik besloten dat het niet in mijn belang is om hier mijn kwalitatieve reacties te plaatsen.
Jammer.
Met vriendelijke groet
Ralph Lennerts
@ralph: Je voorstel wordt vaak omschreven als censuur. Meningen, belevingen die ’toevallig’ niet goed vallen worden niet getolereerd. We leven gelukkig in een vrij land. Als bepaalde dingen je irriteren dan moet de reakties niet lezen. Trouwens, je eigen reaktie is ook negatief aangezien je de mening van anderen als niet profesioneel en subjectief kwalificeerd. Toevallig ook zonder argument of bewijs 🙂
Tsja, wat wil je dan, Sogeti = IT egos achterstevoren 🙂