Al jaren hebben wij ict’ers het over de moeilijke samenwerking en aansluiting met de business. De business heeft gebrekkige kennis van it en wil dat graag zou houden. De business ziet alleen de projecten die niet lukken, terwijl wij maar al te goed weten dat we onmisbaar zijn. Toch wil het maar niet lukken. De gevolgen zijn dan voorspelbaar: oplossingen worden gezien als een set producten, het bedrijf begrijpt de it niet en vindt het maar gezeur.
Opeens viel het mij op hoe raar vaak congressen in onze branche zijn. Op congressen voeren we met elkaar het hoogste woord over hoe we de aansluiting bij de business zoeken. Maar wat dan meteen opvalt is dat daar niemand van diezelfde business aanwezig is. Dus preken we voor eigen parochie en dat levert niet zo gek veel op. Het is pas interessant als door de organisatie it wordt begrepen en mensen meedenken. Op veel beveiligingsconferenties zie je niet alleen it’ers, maar ook beleidsmakers en opsporende instanties zijn aanwezig. Zo wordt echt informatie uitgewisseld. Maar bij de bedrijfsvoering kijken we vooral naar techniek als oplossing van een probleem en niet naar het grotere probleem. Daar mist dus de uitwisseling van informatie.
Leveranciers spelen op dit manco handig in. Zij zijn bezig met hun pitch en het verkopen van hun deeloplossing. Daarbij hebben zij moeite om hun commerciële rol los te laten en eens goed te kijken naar wat de doelgroep echt nodig heeft. Het gaat vooral om het gebruik van mooie termen om weer een sales-discussie te hebben. Termen zoals de cloud worden gebruikt om weer iets nieuws te verkopen en niet te praten over het waarom. Voor klanten worden het hierdoor nieuwe vehikels voor exact dezelfde oplossingen zonder enige vernieuwing. Je zou verwachten dat de leverancier een heuse dienstverlener en partner is met passie is voor het werk. Zoiets zie je terug in het ondersteunen van de klanten, want daar gaat het uiteindelijk toch om.
Begrijp me niet verkeerd. Niet alleen technologieleveranciers vertonen dit gedrag, ook de dienstverleners maken zich schuldig aan het niet luisteren naar de business. Ze willen alleen hun salesmomentjes halen. Neem nou Accenture dat op het sourcing congres doodleuk beweerde dat wij niks van cloud computing of de impact ervan begrijpen en dat zij wel in staat zijn implementatie te regelen. Zo heb ik het vaak over Scrum. Dat is geen heilige graal, maar juist een tool om naast je klant te staan en met die klant einddoelen te realiseren. Beheersbaar, controleerbaar en vooral productief. Waarom hoor ik dat dan niet? Het gaat toch om die klant? Het gaat toch om het doel en niet het middel?
We moeten maar eens leren een toneelspel op te voeren, waarbij de gebruikers, it’ers en de leveranciers wat scherper hun rol moeten spelen. Maak de functies zichtbaar en laat ons zien wat van ons verwacht wordt. Dat kan alleen als alle partijen meedoen op een congres. Dan leren we pas echt welke verhalen verteld moeten worden en hoe ze klinken. Als de business over de business vertelt dan kunnen wij over techniek en realisatie praten. Heel langzaam leren we dan wat verder te kijken over de schutting van het ict’er zijn. Dat maakt een congres dynamischer en een echte leerervaring. Ik denk dat zoiets hard nodig is.
(Deze bijdrage is eerder verschenen bij Outsource Magazine).
Zo’n duidelijk en helder artikel is hier een zeldzaamheid. Hopelijk dat hier verandering in komt.
Overigens wilde ik wel opmerken dat je in deze de business zelf ook kan verwijten dat ze te makkelijk naar de ITers luisteren en blijkbaar niet in staat zijn om duidelijkheid te eisen. Het blijft immers een dialoog en dan zul je ook door de sales-pitches moeten prikken. En in die zin mag de business zelf ook wel wat meer aan IT kennis opdoen in die zin dat ze beter leren wat de mogelijke randvoorwaarden zijn. Daarnaast zullen ze ook optimaal in staat moeten zijn om hun eigen business duidelijk uit te kunnen leggen zodat van een eenduidig probleem een eenduidige oplossing kan worden gemaakt.
Ik herken dat wel, die congressen waar bijna alleen maar IT-ers rondlopen die aan ekaar vertellen hoe belangrijk het is om beter naar de business te luisteren. Hoe komt het toch dat de busiess zo massaal afwezig is? Ik denk dat het onder andere met de programmering te maken heeft. Op het congres http://www.focusondemand.nl komt heel expliciet de vraagkant aan de orde. Dit is het jaarcongres van de ASL BiSL Foundation, waar voor de verandering eens in meerderheid niet-IT-organisaties lid van zijn. Op Focus on Demand is ruim 60% afkomstig uit business organisaties, weliswaar vaak mensen die zich daarbinnen bezig houden met IT, maar dan wel vanuit een (interne) opdrachtgeversrol, zoals informatiemanager, systeemeigenaar, CIO, functioneel beheerder enzo. Deze mensen staan zelf ook op het podium. Heel verfrissend! Het congres vindt dit jaar plaats op 8 december. Ik zou zeggen: meld je aan!
Goed stuk, maar een bekend gegeven. De vraag waarom je geen business ziet op een congres, maar alleen IT-ers lijkt mij toch wel te verklaren. Die business leeft al jaren in staat van oorlog met die IT-ers. Zijn keer op keer teleurgesteld ten tijde van opleveren en krijgen alleen maar te horen dat het aan hun ligt. Ze hebben onvoldoende kennis van IT! Nou, volgens mij heten ze daarom ook “de business”. Zou je daar gezellig nog even mee naar een congres gaan? Nu overdrijf ik uiteraard, maar de waarheid ligt wel op dat vlak. Wat mij dan ook opvalt is dat een IT-bedrijf nog steeds niet investeert om die business mee te nemen en zijn eigen werk begrijpbaar maken. Zodra je dit goed doet als leverancier, dan is dit een extra reden om voor jou als leverancier te kiezen. Buiten de redenen die er al waren. Sterker, de leverancier zal wel moeten, want de business wordt het zat om telkens maar weer in dezelfde “val” te trappen. Men gaat straks leren van de fouten en een dergelijke aanpak eisen. Ik kan haast niet wachten!
Scherp geobserveerd. De klant dient koning te zijn en niet een consument die braaf slikt wat hij voorgeschoteld krijgt maar verder geacht wordt zijn mond te houden en vooral niet tegen de ICT-specialist spreken, laat staan hem tegenspreken.
Bijna overal geldt: wie betaalt bepaalt. Alleen bij de dokter en de ICT niet.
Hoog tijd voor een paradigma verandering.