Telecomaanbieder Rabo Mobiel gaat na vijf jaar zijn hardware vernieuwen. Schuberg Philis, dat een groot deel van de ict achter Rabo Mobiel regelt, zal de servers voor januari 2012 vernieuwen. Rabo Mobiel hoopt hierdoor uit te groeien tot een volwassen mobile virtual network operator (mvno).
Rabo Mobiel lijkt een afdeling van de Rabobank, maar is dit niet. Het is een aparte BV en een eigen telecomaanbieder. Rabo Mobiel is niet meer te koop via een fysieke winkel, maar het wordt in zijn geheel online aangeboden, inclusief aanvullende bankdiensten zoals telebankierapps. 'Je kunt een bankmedewerker geen telecomproducten laten verkopen, dat is een hele andere tak van sport', zegt Marco van Velthoven, ict-manager bij Rabo Mobiel. 'Er is teveel variatie en handsets zijn vaak complexe apparaten.'
Rabo Mobiel telt 180.000 klanten, onderwie het personeel van de Rabobank zelf en de wielerploeg die gesponsord wordt. Abonnementen zijn alleen voor Rabo-klanten en pre-paid verbindingen kunnen door iedereen worden afgenomen. Van Velthoven: 'We richten ons op dit moment vooral op particulieren. We blijven Rabo Mobiel alleen via de site verkopen. We hebben de verkoop begin 2008 via winkels zoals Belcompany geprobeerd, maar je komt als kleine mvno niet makkelijk voor in het schap te liggen. Door de keiharde concurrentie delf je gewoon het onderspit als kleinere aanbieder.'
Schone lei
Schuberg Philis regelt de beveiliging van Rabo Mobiel, maar ook het beheer van de vijftig tot zestig servers van de telecomoperator. Hierop staat onder andere de informatie van de website en de ontwikkelde apps. 'We gaan alle servers vernieuwen en hopen januari 2012 live te gaan met de nieuwe omgeving', zegt Van Velthoven. 'Het is een state of the art-infrastructuur en het is prettig om met een schone lei verder te gaan in ons proces van startup naar volwassen bedrijf.'
Omdat Rabo Mobiel zo'n geheim project was en het binnen vier maanden is gerealiseerd, was de time to market kort en dit had consequenties voor de ict achter de telecomaanbieder. Van Velthoven: 'Tijdens het neerzetten van Rabo Mobiel was de time to market leidend, waardoor je op architectonisch gebied door de tijdsdruk keuzes maakt die achteraf gezien belemmeren voor keuzes voor de toekomst. De afgelopen twee jaar hebben we de architectuur teruggebracht naar de basis, zodat we nu een juiste balans hebben gevonden tussen time to market voor nieuwe producten en kwaliteit.'
Van Velthoven: 'Het werkt uiteraard wel, maar we willen meer stabiliteit en terug naar de basis om vervolgens dynamischer aan het werk te gaan. Vroeger had marketing bij wijze van spreken al de spotjes voor televisie bedacht, terwijl de ict-oplossing erachter nog bedacht moest worden.'
Takashi Mobile
Rabo Mobiel begon als een idee bij Rabobank, waarbij de bank werd geadviseerd door consultancy-bureau Takashi Mobile. Tom Heitbrink, applicatiemanager bij Rabo Mobiel: 'In 2000 speelde Rabobank met het idee een eigen telecomaanbieder te beginnen, omdat het toen langzaam met mobiel betalen begon. Op dat moment was dat voor Rabobank echter te vroeg. De internetbubbel was net gebarsten en de bank parkeerde het idee voor later.'
In 2006 vond de Rabobank het wel tijd worden voor zo'n eigen mobiele tak voor Rabobank-klanten. 'Talpa en Orange waren geïnteresseerd in de mobiele tak, dus ze besloten met Rabo Mobiel mee te doen. Talpa verzorgde de content', vervolgt Heitbrink. '3G was er net en het bedrijf innoveert graag, dus zij wilden meedoen met het project. Orange zorgde voor het netwerk.'
Rabo Mobiel is vanaf het begin een zelfstandige BV en dochteronderneming van Rabobank. In mei 2008 migreerde Rabo Mobiel al zijn verbindingen naar het KPN-netwerk en werd de samenwerking met Orange stopgezet.
COIN-register
Tom Heitbrink was betrokken bij Rabo Mobiel vanaf het begin en is inmiddels applicatiemanager. 'De voorbereiding van het project was erg spannend. Je mocht niets aan je naaste collega's vertellen. Ongeveer 25 man wist van Rabo Mobiel. Het heette eerst dan ook Special Project for Mobile, toen Service Provider for Mobile.' Nog steeds staat Rabo Mobiel onder de projectnaam in het COIN-register voor telecomaanbieders. COIN is een datacommunicatienetwerk, waarin mobiele operators en aanbieders veilig data kunnen overdragen. Rabo Mobiel staat er onder de oude naam in, omdat het destijds niet wilde dat andere banken het project ontdekten en de plannen overnamen.